The service life of the highway pavement may be reduced depending on various factors such as traffic volume, climatic conditions and material properties. In order for the hot mix asphalt (HMA) to be costly and for the coating to be durable under heavy axle loads for many years, studies are carried out on the use of materials with different properties at HMA. In this study, the usability of boron mineral, which is common in our country, as filler material in HMA was investigated. For this purpose, mixtures of 3.5%, 4%, 4.5%, 5%, 5.5% and 6% limestone aggregates were prepared and the optimum bitumen amount (OBA) was found to be 4.87%. Based on the OBA determined for limestone, new HMA samples were prepared by replacing the boron fillers with stone dust. In the continuation of the study, the performance properties of asphalt concrete prepared with boron mineral filler material were evaluated by Marshall stability and flow test. By comparing the practical specific gravity (Dp), void volume values (Vh), voids in mineral aggregate (VMA), voids filled with bitumen (Vf), Marshall Stability (MS) and flow value of boron-replaced samples with the specification limit values, it was concluded that boron can be used as a filler material in HMA.
Karayolu üstyapısının hizmet ömrü trafik hacmi, iklim koşulları ve malzeme özellikleri gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak azalabilmektedir. Bitümlü sıcak karışımların (BSK) hem yüksek maliyetli olması hem de kaplamanın ağır dingil yükler altında uzun yıllar dayanım gösterebilmesi için BSK’da farklı özelliklere sahip malzemelerin kullanımı üzerine çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmada, ülkemizde yaygın olarak bulunan bor mineralinin BSK’da filler malzemesi olarak kullanılabilirliği incelenmiştir. Bu amaçla %3.5, %4, %4.5, %5, %5.5 ve %6 oranlarında kireçtaşı agrega ile karışımlar hazırlanmış ve optimum bitüm miktarı (OBM) %4.87 olarak bulunmuştur. Kireçtaşı için belirlenmiş OBM esas alınarak bor fillerin taş tozu ile yer değiştirilmesiyle oluşan yeni BSK numuneleri hazırlanmıştır. Çalışmanın devamında Marshall stabilite ve akma deneyi ile bor minerali filler malzemesiyle hazırlanmış asfalt betonun performans özellikleri değerlendirilmiştir. Bor ikameli numunelerin pratik özgül ağırlık (Dp), boşluk oranı (Vh), agregalar arası boşluk oranı (VMA), bitümle dolu boşluk miktarı (Vf), Marshall Stabilite (MS) ve akma değeri şartname sınır değerleriyle karşılaştırılarak borun BSK’da filler malzemesi olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |