In this study, it is aimed to predict which professional field computer engineering students can work in according to their technical skills and academic performance using machine learning algorithms and to evaluate these predictions using explainable artificial intelligence (AI) techniques. The original dataset consisting of 174 students includes variables such as general grade point average, programming language proficiency, project information and internship areas. Eight different classification algorithms were compared with LazyClassifier and the most successful models were trained with hyperparameter optimization. The highest accuracy was obtained as 97% with the Gradient Boosting algorithm. The model's decisions were interpreted with SHAP and LIME algorithms and the explainability of the model was ensured. The results show that the proposed method can be used in career guidance and educational planning.
Bu çalışmada, bilgisayar mühendisliği öğrencilerinin teknik becerilerine ve akademik performanslarına göre hangi mesleki alanda çalışabileceklerinin makine öğrenme algoritmaları ile tahmin edilmesi ve bu tahminlerin açıklanabilir yapay zekâ (AYZ) teknikleriyle değerlendirilmesi amaçlanmıştır. 174 öğrenciden oluşan özgün veri kümesinde, genel not ortalaması, programlama dili yeterlilikleri, proje bilgileri ve staj alanları yer almaktadır. AdaBoost, Decision Tree, Gradient Boosting, KNN, Logistic Regression, Naive Bayes, Random Forest, SVC algoritmaları LazyClassifier ile kıyaslanmış ve en başarılı Gradient Boosting ve Decision Tree modelleri hiperparametre optimizasyonu ile eğitilmiştir. En yüksek doğruluk Gradient Boosting algoritması ile %97 olarak elde edilmiştir. Modelin kararları SHAP ve LIME algoritmalarıyla yorumlanarak modelin açıklanabilirliği sağlanmıştır. Sonuçlar, önerilen yöntemin kariyer yönlendirme ve eğitim planlamasında kullanılabilir olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | June 16, 2025 |
Acceptance Date | June 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |