Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A General Evaluation of 2023 Presidential and Deputy Election in Terms of Graphic Design of Outdoor Advertising and Campaign Works

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 66 - 82, 20.11.2024

Öz

Political advertising is the communication made by the effective use of advertising and promotional tools in the promotion of the candidates of the political party. This process is a form of campaigning that allows candidates to deliver their messages directly to voters and influence political debate. Winning the election involves much more than being the best candidate or having the best ideas. Candidates can build name awareness by advertising in various media types, highlight important issues and reflect the shortcomings of their competitors to the public. Nowadays, although election ads and campaign expenditures are mostly directed to online platforms, outdoor advertising activities are still carried out in politics in terms of brand awareness and visibility. Outdoor advertising appeals to more people than any other form of advertising and is given more importance in people's minds than any other media. Outdoor advertising, also known as guerrilla advertising among the world's advertising designers, has taken its rightful place in the field of graphic design and advertising with the success of suddenly appearing in front of people and mobilizing the masses. The aim of an important research is to examine the development and change of advertising posters in the 2023 elections in terms of design. This election represented two different groups in terms of political views in Turkey, both socially and politically. Although among the Turkish society, the arguments used in the elections caused great differences in the promotional activities of the elections. In this research, a study was carried out to determine and examine the typographic and graphical characteristics of the visuals in the selected political campaign posters. The study revealed that political campaign posters are the main visual communication tools used by political candidates in their campaigns to collect votes. Graphically, political campaign posters, various meaningful colors, pictures, illustrations were also used. Although different political parties have different discourses, the very distinctive discourses of two different political parties in this election also affected the poster designs.

Kaynakça

  • Alkan, M. Ö. (2023). Demokrasinin İlk Afişleri. (İ. Dergi, Dü.) İstanbul Dergi(13)
  • Anık, C. (2000). Siyasal İkna (1. Baskı b.). (V. Yayınları, Dü.) (s.65-66)Ankara, Kızılay, Türkiye: Vadi Yayınları. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Ayçe, M. T. (2016). Türkiye'de Politikaların Algılanmasında Grafik Tasarımın Yeri (7 Haziran -1 Kasaım 2015 Seçimleri). İstanbul Arel Üniversitesi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Ayçe, M., & Sevindik, O. (2016). Seçim Kampanyalarında Kullanılan Grafik Tasarım Elemanlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi (7 Haziran ve 1 Kasım Örneği). 5. U. Sempozyumu (Dü.), 5. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu içinde, (s. 389, 390). İstanbul. Mayıs 31, 2024 tarihinde alındı
  • Ayan, H. M. (2016). Gustave Courbet’in Siyasetle Olan İlişkisini Anlamak Üzerine (Sanatta) Toplumsal Aydınlanma Sürecine Genel Bir Bakış. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi(2), 37-47. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 3-4. Mayıs 31, 2024 tarihinde alındı
  • Aydemir, A. (2021). Siyasal Reklamda Seçim Afişleri: Chp Seçim Afişlerinin Dönüşümü “1950 Ve 2018 Seçimleri”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2(2), 130,131. Şubat 19, 2024 tarihinde alındı
  • Ayhan, A. (2007). Propaganda Nedir (1. Baskı b.). (s.88-89) İstanbul, Türkiye: Literatürk Yayınları. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Baharçiçek, A. (2000). Etnik Terör ve Terörle Mücadele Sorunu. (F. Üniversitesi, Dü.) Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11-15. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Ceylan, İ. G. (2015). Amblem ve Logo Tasarımlarında Renklerin Dili. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8(16), 318-320. Haziran 3, 2024 tarihinde alındı
  • Duydu, M. (2023). Siyasi İletişim Sürecinde Afiş Tasarımı Ve Görsel Propaganda. (E. S. Dergisi, Dü.) Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 480.
  • Fahmy, S., Bock, M. A., & Wanta, W. (2014). Visual Communication Theory and Research A Mass Communication Perspective. New York: Palgrave Macmillan.
  • Fox, C. A. (2022). Visualizing Politics in Indonesia: The Design and Distribution of Election Posters. International Journal of Communication, 4187-4209.
  • Güzel , S. (2023). Semiotic Analysis of Fresh Movie Poster (Fresh Film Afişinin Gösterge Bilimsel Analizi). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 1371. Haziran 2023 tarihinde alındı Holtz, C., & Bacha and Bengt, J. (2017). Posters: From Announcements to Campaign Instruments. Election Posters Around the Globe (s. 1). içinde Springer International Publishing.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim, Seçmenler ve İkna Süreçleri (2. Baskı b., Cilt 1). Konya, Türkiye: Çizgi Kitabevi. Şubat 27, 2024 tarihinde alındı
  • Müller, M. G. (2007). What is visual communication? Past and Future of an Emerging Field of Communication Research. Studies in Communication Sciences, 7-34.
  • Monica, P. (2007). Political advertising in local electoral campaign. A case study. Human Being in Contemporary Philosophical Conceptions, Proceedings of the 4th International Conference (s. 420-425). Editura Universităţii de Stat Volgograd.
  • Öymen, O. (2002). Silahsız Savaş (1. Baskı b.). (R. Kitabevi, Dü.) İstanbul, Cağaloğlu, Türkiye: Remzi Kitabevi. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Özdemir, T. (2005). Tasarım Renk Seçiminii Etkileyen Kriterler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 393. Mayıs 30, 2024 tarihinde alındı 2023 Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Seçimi... 82
  • Özsoy, O. (1998). Propaganda ve Kamuoyu Oluşturma (1. Baskı b.). (A. B. Yayım, Dü.) Bursa, Türkiye: Alfa Basım Yayım . Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Rosli, H. (2018). The Element of Poster Design: Content Visual Analysis of Malaysian’s Health Campaign Poster . International Journal of Multidisciplinary Though, s. 305-316.
  • Russmann, U., Svensson, J., & Olof Larsson, A. (2019). Political Parties and Their Pictures: Visual Communication on Instagram in Swedish and Norwegian Election Campaigns. Visual Political Communication, 119-144.
  • Sharndama, E. C., & Mohammed, I. (2013). Stylistic Analysis of Selected Political Campaign Posters and Slogans in Yola Metropolis of Adamawa State of Nigeria. Asian Journal of Humanities and Social Sciences, s. 60-68.
  • Sontag, S. (1999). Posters: Advertisement, Art, Political Artifact, Commodity. Allworth Press, New York, s. 196-218.
  • Suhendra, F., Wragg, N., & Barnes, C. (2020). Social Media Research and the Impact of Graphic Design: a case study examining an Indonesian political campaign. Design Research Society DRS Digital Library, (s. 686).
  • Turan , E., & Ayçe, M. (2018). Propaganda Amaçlı Kullanılan Basılı Materyalin Medyadaki Algısal Kullanımı. 6. U. Sempozyumu (Dü.), Matbaacılar Sempozyumu içinde (s. 3). İstanbul: 6. Uluslararası Matbaacılar Sempozyumu. Haziran 2023 tarihinde alındı

2023 Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Seçimi Dış Mekân Reklamı ve Kampanya Çalışmalarının Grafik Tasarım Açısından Genel Bir Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 66 - 82, 20.11.2024

Öz

Siyasi reklam; siyasi parti adaylarının tanıtılması ile adayın siyasi kimliği hususunda seçmeni ikna etme ve tanıtım araçlarının etkili bir şekilde kullanılması aracılığıyla yapılan bir iletişim yöntemidir. Bu süreç adayların mesajlarını doğrudan seçmene iletmelerine ve siyasi tartışmaları etkilemelerine olanak tanıyan bir tür kampanya biçiminden oluşur. Seçimi kazanmak, en iyi aday olmak veya en iyi fikirlere sahip olmaktan çok daha fazlasını içerir. Adaylar, çeşitli medya türlerinde reklam yayınlayarak isim bilinirliği oluşturabilir, önemli konuları vurgulayabilir ve rakiplerinin eksikliklerini topluma yansıtabilirler. Günümüzde seçim reklamları ve kampanya harcamaları daha çok çevrimiçi platformlara yönelmiş olsa da siyasette hâlâ dış mekân reklam çalışmalarına marka bilinirliği ve görünürlüğü açısından büyük ölçüde devam edilmektedir. Dış mekân reklamcılığı diğer reklam biçimlerinden daha fazla kişiye hitap eder ve insanların zihninde diğer tüm medya araçlarından daha çok önem verilmektedir. Dünya reklam tasarımcıları arasında gerilla reklamcılık olarak da bilinen dış mekân reklamcılığı, insanların aniden karşılarına çıkması ve kitleleri harekete geçirmesinde etkili olmasıyla da grafik tasarım ve reklamcılık alanındaki haklı yerini almıştır. Bu araştırmanın amacı 2023 seçimlerindeki reklam afişlerinin tasarım açısından gelişim ve değişimlerini incelemektir. Bu seçim gerek toplumsal ve gerek siyasal olarak Türkiye’de bulunan siyasi görüşler açısından iki farklı gurubu temsil etmiştir. Her ne kadar Türk toplumu arasında olsa da seçimlerde kullanılan argümanlar seçimlerin tanıtım çalışmalarında büyük farklı söylemlerin de ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Bu araştırma seçilen siyasi kampanya afişlerinde yer alan görsellerin tipografik ve grafiksel bakımdan özelliklerinin belirlemesi ve incelemesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, siyasi kampanya afişlerinin, siyasi adayların oy toplamak için yaptıkları kampanyalarda kullandıkları temel görsel iletişim araçlarının ortaya konulduğu görülmüştür. Grafiksel olarak siyasi kampanya afişleri, anlam ifade eden çeşitli renkler, resimler yanında, illüstrasyonlar da kullanılmıştır. Farklı siyasi partilerin farklı söylemleri olmasına rağmen bu seçimde daha farklı siyasi tarafların oldukça belirgin söylemleri afiş tasarımlarını da etkilemiştir.

Kaynakça

  • Alkan, M. Ö. (2023). Demokrasinin İlk Afişleri. (İ. Dergi, Dü.) İstanbul Dergi(13)
  • Anık, C. (2000). Siyasal İkna (1. Baskı b.). (V. Yayınları, Dü.) (s.65-66)Ankara, Kızılay, Türkiye: Vadi Yayınları. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Ayçe, M. T. (2016). Türkiye'de Politikaların Algılanmasında Grafik Tasarımın Yeri (7 Haziran -1 Kasaım 2015 Seçimleri). İstanbul Arel Üniversitesi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Ayçe, M., & Sevindik, O. (2016). Seçim Kampanyalarında Kullanılan Grafik Tasarım Elemanlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi (7 Haziran ve 1 Kasım Örneği). 5. U. Sempozyumu (Dü.), 5. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu içinde, (s. 389, 390). İstanbul. Mayıs 31, 2024 tarihinde alındı
  • Ayan, H. M. (2016). Gustave Courbet’in Siyasetle Olan İlişkisini Anlamak Üzerine (Sanatta) Toplumsal Aydınlanma Sürecine Genel Bir Bakış. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi(2), 37-47. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 3-4. Mayıs 31, 2024 tarihinde alındı
  • Aydemir, A. (2021). Siyasal Reklamda Seçim Afişleri: Chp Seçim Afişlerinin Dönüşümü “1950 Ve 2018 Seçimleri”. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2(2), 130,131. Şubat 19, 2024 tarihinde alındı
  • Ayhan, A. (2007). Propaganda Nedir (1. Baskı b.). (s.88-89) İstanbul, Türkiye: Literatürk Yayınları. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Baharçiçek, A. (2000). Etnik Terör ve Terörle Mücadele Sorunu. (F. Üniversitesi, Dü.) Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11-15. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Ceylan, İ. G. (2015). Amblem ve Logo Tasarımlarında Renklerin Dili. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8(16), 318-320. Haziran 3, 2024 tarihinde alındı
  • Duydu, M. (2023). Siyasi İletişim Sürecinde Afiş Tasarımı Ve Görsel Propaganda. (E. S. Dergisi, Dü.) Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 480.
  • Fahmy, S., Bock, M. A., & Wanta, W. (2014). Visual Communication Theory and Research A Mass Communication Perspective. New York: Palgrave Macmillan.
  • Fox, C. A. (2022). Visualizing Politics in Indonesia: The Design and Distribution of Election Posters. International Journal of Communication, 4187-4209.
  • Güzel , S. (2023). Semiotic Analysis of Fresh Movie Poster (Fresh Film Afişinin Gösterge Bilimsel Analizi). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 1371. Haziran 2023 tarihinde alındı Holtz, C., & Bacha and Bengt, J. (2017). Posters: From Announcements to Campaign Instruments. Election Posters Around the Globe (s. 1). içinde Springer International Publishing.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim, Seçmenler ve İkna Süreçleri (2. Baskı b., Cilt 1). Konya, Türkiye: Çizgi Kitabevi. Şubat 27, 2024 tarihinde alındı
  • Müller, M. G. (2007). What is visual communication? Past and Future of an Emerging Field of Communication Research. Studies in Communication Sciences, 7-34.
  • Monica, P. (2007). Political advertising in local electoral campaign. A case study. Human Being in Contemporary Philosophical Conceptions, Proceedings of the 4th International Conference (s. 420-425). Editura Universităţii de Stat Volgograd.
  • Öymen, O. (2002). Silahsız Savaş (1. Baskı b.). (R. Kitabevi, Dü.) İstanbul, Cağaloğlu, Türkiye: Remzi Kitabevi. Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Özdemir, T. (2005). Tasarım Renk Seçiminii Etkileyen Kriterler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 393. Mayıs 30, 2024 tarihinde alındı 2023 Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Seçimi... 82
  • Özsoy, O. (1998). Propaganda ve Kamuoyu Oluşturma (1. Baskı b.). (A. B. Yayım, Dü.) Bursa, Türkiye: Alfa Basım Yayım . Haziran 2023 tarihinde alındı
  • Rosli, H. (2018). The Element of Poster Design: Content Visual Analysis of Malaysian’s Health Campaign Poster . International Journal of Multidisciplinary Though, s. 305-316.
  • Russmann, U., Svensson, J., & Olof Larsson, A. (2019). Political Parties and Their Pictures: Visual Communication on Instagram in Swedish and Norwegian Election Campaigns. Visual Political Communication, 119-144.
  • Sharndama, E. C., & Mohammed, I. (2013). Stylistic Analysis of Selected Political Campaign Posters and Slogans in Yola Metropolis of Adamawa State of Nigeria. Asian Journal of Humanities and Social Sciences, s. 60-68.
  • Sontag, S. (1999). Posters: Advertisement, Art, Political Artifact, Commodity. Allworth Press, New York, s. 196-218.
  • Suhendra, F., Wragg, N., & Barnes, C. (2020). Social Media Research and the Impact of Graphic Design: a case study examining an Indonesian political campaign. Design Research Society DRS Digital Library, (s. 686).
  • Turan , E., & Ayçe, M. (2018). Propaganda Amaçlı Kullanılan Basılı Materyalin Medyadaki Algısal Kullanımı. 6. U. Sempozyumu (Dü.), Matbaacılar Sempozyumu içinde (s. 3). İstanbul: 6. Uluslararası Matbaacılar Sempozyumu. Haziran 2023 tarihinde alındı
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Yılmaz 0000-0001-6224-2118

Mehmet Taragay Ayçe 0000-0002-6539-8182

Erken Görünüm Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2024
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, İ., & Ayçe, M. T. (2024). 2023 Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Seçimi Dış Mekân Reklamı ve Kampanya Çalışmalarının Grafik Tasarım Açısından Genel Bir Değerlendirilmesi. Uluslararası Sanat Tasarım Ve Eğitim Dergisi, 5(2), 66-82.

uu_logo.png   4_teknikbilimler.jpg  doi.png   ith-logo.png   a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png   akademik_logo.png   88x31.png   ustadkod.png    Ustad%20Dergipark.png

Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi USTAD Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. © USTAD 2020 / ustad@uludag.edu.tr / eISSN: 2979-9775