Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Problem Of Reality and Aesthetic Debates In The Simulation Universe

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 112 - 125, 20.11.2024

Öz

While answering the question “What is beauty?”, aesthetics tries to reassemble the world shattered by modernity, and for this reason, it is a controversial concept closely related to modern reality. Aesthetics is the search for the universal that the bourgeois individual, the knowing subject, who constructs modern reality, wants to create from its particularity with the ecstasy of absolute knowing, and which will never be possible. However, this search proves to be in vain, because it is not possible for a generally valid standard to emerge that everyone can bow to with respect. However, modern philosophy has tried this, especially through aesthetics. In Germany, where the concept was first articulated, many modern philosophers, from Baumgarten and Kant to Hegel, have made aesthetics the central subject of their philosophies and proposed ways to overcome the contradictions of this new world through aesthetics. In this article, the controversial status of aesthetics in the reality of the simulation universe is discussed. It seeks to answer the question of whether it is possible for aesthetics to fulfill its function in line with the basic purpose that brought it into being in the reality of such a universe, and aims to reveal the functional place of aesthetics in today's reality, which Baudrillard explains with simulation, by tracing the efforts to overcome the fragmentation caused by modern reality. In this direction, firstly, the relationship between reality, reality, modern reality and aesthetics is examined, and then the relationship between aesthetics and the reality that is built on modern reality, its reproduction or its opposite, the reality that has emerged in the universe of simulation, no matter how it is defined, is discussed. This article is a qualitative research article in which the data is obtained through literature review method.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2006). Eleştiri. Ç. Y. Öner (Çev.), Belge Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri. O. Adanır ve A. Bilgin (Çev.), Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon. O. Adanır (Çev.), Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2016). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. O. Adanır (Çev.), Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. F. Keskin ve H. Deliceçaylı (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1997). Writing narrative literature reviews. Review of General Psychology, 1(3), 311-320.
  • Cornelius, K. (2021). Betraying blockchain: accountability, transparency and document standards for non-fungible tokens (nfts). Information, 12(9), 358. https://doi.org/10.3390/info12090358
  • Freud, S. (2013). Uygarlığın Huzursuzluğu. H Barışcan (Çev.), Metis Yayınları. Gökberk, M. (2005). Felsefe Tarihi. Remzi Kitabevi.
  • Guénon, R. (2014). Modern Dünyanın Bunalımı. M Kanık (Çev.), Hece Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2004). Tinin Görüngübilimi. A. Yardımlı (Çev.), İdea Yayınevi.
  • Hünler, H. (2011). Estetik’in Kısa Tarihi. Doğu Batı Yayınları.
  • Kindzerskaya, M. (2021). Integration of digital technologies into the sphere of culture and arts.. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.12.03.78
  • Kojéve, A. (2004). Hegel Felsefesine Giriş. S Hilav (Çev.), Yapı Kredi Yayınları.
  • Löwith, K. (1999). Max Weber ve Karl Marx. N Yılmaz (Çev.), Doruk Yayıncılık.
  • Marx, K. ve Engels, F. (2001). Sanat ve Edebiyat Üzerine. M Belge (Çev.), Birikim Yayınları. Nutku, Ö. (2001). Dram Sanatı. Kabalcı Yayınevi.
  • Saussure F. de, (1985). Genel Dilbilim Dersleri. B Vardar (Çev.), Birey ve Toplum Yayınları.
  • Shamsi, M., Smith, D., & Gleason, K. (2023). Space transition and the vulnerabilities of the nft market to financial crime. Journal of Financial Crime, 30(6), 1664-1673. https://doi.org/10.1108/jfc-09-2022-0218
  • Ye, W. and Li, Y. (2022). Design and research of digital media art display based on virtual reality and augmented reality. Mobile Information Systems, 2022,1-12.https://doi.org/10.1155/2022/6606885
  • Timuçin, A. (2002). Estetik. Bulut Yayınları.
  • Timuçin, A. (2019). Felsefe Sözlüğü. Bulut Yayınları.

Simülasyon Evreninde Gerçeklik Sorunu ve Estetik Tartışmaları

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 112 - 125, 20.11.2024

Öz

Estetik, güzel nedir? sorusuna cevap verirken, modernitenin parçaladığı dünyayı yeniden bir araya getirmeye çalışır ve bunun için de modern gerçeklikle yakından ilişkili, tartışmalı bir kavramdır. Estetik, modern gerçekliği inşa eden burjuva bireyin, bilen öznenin, mutlak bilmenin esrikliği ile kendi tikelliğinden hareketle yaratmak istediği ve hiçbir zaman mümkün olamayacak tümelin arayışıdır. Oysa bu arayışın boşuna olduğu görülür; çünkü bilen özneden hareketle kurulan böyle bir gerçeklikten, herkesin önünde saygıyla eğileceği genel geçer bir standardın ortaya çıkması mümkün değildir. Estetiğin, Tanrısal bir serzenişle moderniteye karşı şekillendirilmiş simülasyon evreninde işe yaraması olası değildir. Bugün, estetik kavramlarının aynı anda, yan yana ve yaygın biçimde kullanılabiliyor olmasının; nedeni de budur. Ancak modern felsefe, özellikle estetik yoluyla bunu denemiştir. Kavramın ilk kez dillendirildiği Almanya özelinde, Baumgarten’dan ve Kant’dan Hegel’e birçok modern filozof, estetiği kendi felsefelerinin temel konusu haline getirmiş; estetik ile bu yeni dünyanın çelişkilerini aşmanın yollarını önermiştir. Bu makalede, simülasyon evreninin gerçekliği içinde, estetiğin tartışmalı durumu konu edilmektedir. Böyle bir evrenin gerçekliği içinde estetiğin, onu ortaya çıkaran temel amaç doğrultusunda işlevini yerine getirmesinin mümkün olup olmadığı, sorusuna cevap aramaya çalışmakta ve modern gerçekliğin neden olduğu parçalanmayı aşmaya yönelik çabaların da izini sürerek, Baudrillard’ın simülasyon ile açıkladığı günümüz gerçekliğinin içinde estetiğin işlevsel olarak yerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda öncelikle gerçek, gerçeklik, modern gerçeklik ve estetik ilişkisi incelenmekte ve sonrasında ise, modern gerçekliğin üzerine inşa olmuş, onun yeniden üretimi ya da karşıtı, nasıl tanımlanırsa tanımlansın simülasyon evreninde ortaya çıkmış gerçekliğin, estetik ile ilişkisi tartışılmaktadır. Verilerin literatür taraması yöntemi ile elde edildiği bu makale, nitel bir araştırma makalesidir.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2006). Eleştiri. Ç. Y. Öner (Çev.), Belge Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri. O. Adanır ve A. Bilgin (Çev.), Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon. O. Adanır (Çev.), Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2016). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm. O. Adanır (Çev.), Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2018). Tüketim Toplumu. F. Keskin ve H. Deliceçaylı (Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1997). Writing narrative literature reviews. Review of General Psychology, 1(3), 311-320.
  • Cornelius, K. (2021). Betraying blockchain: accountability, transparency and document standards for non-fungible tokens (nfts). Information, 12(9), 358. https://doi.org/10.3390/info12090358
  • Freud, S. (2013). Uygarlığın Huzursuzluğu. H Barışcan (Çev.), Metis Yayınları. Gökberk, M. (2005). Felsefe Tarihi. Remzi Kitabevi.
  • Guénon, R. (2014). Modern Dünyanın Bunalımı. M Kanık (Çev.), Hece Yayınları.
  • Hegel, G. W. F. (2004). Tinin Görüngübilimi. A. Yardımlı (Çev.), İdea Yayınevi.
  • Hünler, H. (2011). Estetik’in Kısa Tarihi. Doğu Batı Yayınları.
  • Kindzerskaya, M. (2021). Integration of digital technologies into the sphere of culture and arts.. https://doi.org/10.15405/epsbs.2021.12.03.78
  • Kojéve, A. (2004). Hegel Felsefesine Giriş. S Hilav (Çev.), Yapı Kredi Yayınları.
  • Löwith, K. (1999). Max Weber ve Karl Marx. N Yılmaz (Çev.), Doruk Yayıncılık.
  • Marx, K. ve Engels, F. (2001). Sanat ve Edebiyat Üzerine. M Belge (Çev.), Birikim Yayınları. Nutku, Ö. (2001). Dram Sanatı. Kabalcı Yayınevi.
  • Saussure F. de, (1985). Genel Dilbilim Dersleri. B Vardar (Çev.), Birey ve Toplum Yayınları.
  • Shamsi, M., Smith, D., & Gleason, K. (2023). Space transition and the vulnerabilities of the nft market to financial crime. Journal of Financial Crime, 30(6), 1664-1673. https://doi.org/10.1108/jfc-09-2022-0218
  • Ye, W. and Li, Y. (2022). Design and research of digital media art display based on virtual reality and augmented reality. Mobile Information Systems, 2022,1-12.https://doi.org/10.1155/2022/6606885
  • Timuçin, A. (2002). Estetik. Bulut Yayınları.
  • Timuçin, A. (2019). Felsefe Sözlüğü. Bulut Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Pınar Kılınç 0000-0002-9743-861X

Erken Görünüm Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2024
Kabul Tarihi 14 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılınç, E. P. (2024). Simülasyon Evreninde Gerçeklik Sorunu ve Estetik Tartışmaları. Uluslararası Sanat Tasarım Ve Eğitim Dergisi, 5(2), 112-125.

uu_logo.png   4_teknikbilimler.jpg  doi.png  ith-logo.png   a94bbc48292e3b6e54b776e608d10ad5cb_turnitin-login-page-logo-2022.png   akademik_logo.png   88x31.png   ustadkod.png    Ustad%20Dergipark.png

Uluslararası Sanat ve Tasarım Dergisi USTAD Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. © USTAD 2020 / ustad@uludag.edu.tr / eISSN: 2979-9775