Research Article
BibTex RIS Cite

Syk Pike Filminin Erikson’un Psikososyal Gelişim Dönemleri ile Marcia’nın Kimlik Statüleri Çerçevesinde İncelenmesi

Year 2025, Volume: 6 Issue: 2, 103 - 111

Abstract

Syk Pike, Norveçli yönetmen Kristoffer Borgli tarafından yapımı 2022 yılında tamamlanmış, psikiyatrik rahatsızlıkları trajedi ve komedi ile işleyen kara mizah türünde bir filmdir. Film, Oslo'da yaşayan ve çeşitli takıntıları olan Signe ve sevgilisi Thomas’ın başından geçenleri konu edinmektedir. Filmin neredeyse her noktasında Signe ve Thomas üzerinden bireylerin kimlik gelişimi ve kimlik statüleri gözler önüne serilmektedir. Kimlik gelişimi, bireyi şekillendiren en önemli süreçlerden biridir. Birey, kimlik gelişimi ile benliğini tanımaktadır. Bu nedenle kimlik gelişimi ve kimlik statüleri, birey açısından inceleme yapılması gereken önemli bir alanı oluşturmaktadır.

Bu araştırmanın amacı, Syk Pike filminin Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ile Marcia’nın kimlik statüleri çerçevesinde incelenmesidir. Araştırmanın veri kaynağını 2022 Norveç yapımı Syk Pike filmi oluşturmaktadır. Veri kaynağından hareketle filmin ana karakterleri Signe ve sevgilisi Thomas’ın davranışları ve düşünce yapıları, Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ile Marcia’nın kimlik statüleri çerçevesinde ele alınmış ve çeşitli veriler elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler, analiz edilerek yorumlanmış ve çeşitli sonuçlara varılmıştır.

References

  • Arı, R. (2008). Eğitim psikolojisi. (4. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Arslan, E. (2008). Bağlanma stilleri açısından ergenlerde Erikson'un psikososyal gelişim dönemleri ve ego kimlik süreçlerinin incelenmesi. [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi Sistemi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Atak, H. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1), 163-213. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/115128
  • Cevher, D. S. (2023). Syk pike: yapay bozukluk ve biyoetik yansımaları.Türkiye Biyoetik Dergisi, 10(3), 109-111. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3241675
  • Çiftçioğlu, H., Polat, Ö. A. ve Emrullah, E. (2016). Kişilik gelişimi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 3(7), 166-177. https://doi.org/10.26450/jshsr.27
  • Düzgüner, S. (2013). Ruh-beden ve insan-aşkın varlık ilişkisine yönelik psikolojik yaklaşımın tarihi serüveni. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 45(45), 253-284. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/162860
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2002). Gelişim ve öğrenme. Arkadaş Yayıncılık.
  • Erikson, E. H. (1976). Reflections on Dr. Borg’s Life Cycle. Daedalus, (2), 1-28. https://www.jstor.org/stable/20024398
  • Ertürk, E. M. (2017). Bilimsel psikolojinin tarihsel süreci üzerine. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 161-180. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/591558
  • IMDb Rating. (2025, Ağustos 8). Syk pike ratings. https://www.imdb.com/title/tt18816518/ adresinden 08.08.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Morgan, C. T. (2010). Psikolojiye giriş. Eğitim Yayınevi.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi Sistemi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Morsünbül, Ü. (2013). Ergenlikte kimlik statüleri ve risk alma arasındaki ilişki.İlköğretim Online, 12(2), 347-355. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90485
  • Morsünbül, Ü. (2015). Bal, süt ve yumurta filmlerinin Erikson’un psikososyal gelişim kuramı açısından analizi. İlköğretim Online, 14(1), 181-187. https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/91204
  • Oral, T. (2016). Kişilik gelişimi. E. Arslan (Ed.) Erken çocukluk döneminde gelişim içinde (s. 85-109). Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Orhan, R. ve Ayan, S. (2018). Psiko-motor ve gelişim kuramları açısından spor pedagojisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 523-540. https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/528283
  • Özbey, A. Ü. ve Tan, Z. (2023). Yüceltilmiş benlik felaketi olarak narsisizm’in sinematografik anlatımı: İlgi manyağı film örneği. Mecmua(15), 138-149. https://doi.org/10.32579/mecmua.1253130
  • Özdemir O, Özdemir P.G., Kadak M.T. ve Nasıroğlu S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589. https://doi.org/10.5455/cap.20120433
  • Santrock, J. W. (2019). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. (G. Yüksel, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal eser yayımlanma yılı: 2011).
  • Tuncer, K. A. (2024). Sick of myself filmindeki Signe karakterinin, kimliğin inşası bağlamındaki analizi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 9(73), 3866- 3869. https://smartofjournal.com/files/smartjournal/abe8ecb6-50f9-46fc-a0f4-5ebbba2afd54.pdf

An Analysis of the Film Syk Pike within the Framework of Erikson’s Psychosocial Development Stages and Marcia’s Identity Statuses

Year 2025, Volume: 6 Issue: 2, 103 - 111

Abstract

Directed by Norwegian filmmaker Kristoffer Borgli and completed in 2022, the film Syk Pike employs dark humor to explore psychiatric disorders through both tragedy and comedy. The narrative follows Signe and her partner Thomas, residents of Oslo, whose experiences reflect various aspects of identity development and identity statuses. Identity development constitutes a fundamental process in shaping the individual, serving as a crucial mechanism for self-recognition. Therefore, identity development and identity statuses represent a significant field of study in understanding personal growth.

This study aims to analyze Syk Pike within the framework of Erikson’s psychosocial development stages and Marcia’s identity statuses. The primary data source for this research is the 2022 Norwegian film Syk Pike. Drawing upon this source, the behaviors and thought patterns of the main characters, Signe and Thomas, are examined through the lens of Erikson’s psychosocial development theory and Marcia’s identity status model. The findings derived from this analysis are systematically interpreted, leading to various conclusions.

In today’s rapidly changing world, various concepts are continuously being introduced across different domains. These concepts serve to interpret and give meaning to phenomena, especially those concerning human beings and their environment. The process of understanding and interpretation has existed since ancient times; however, with growing curiosity about humanity and the world, this process has become increasingly nuanced—characterized by inquiry, research, and critical reflection. The scrutiny of individuality has led to the emergence of psychology, a discipline defined as “the science that studies human and animal behavior” (Bacanlı, 2015).

Among psychology's numerous subfields, developmental psychology focuses on the stages of human growth. These stages, referred to as developmental periods—such as childhood, adolescence, and old age—hold significant developmental implications (Arı, 2008). One of the leading figures in developmental psychology is Erik H. Erikson (1902–1994), recognized for his psychosocial development theory (Arslan, 2008). Influenced by Freud’s psychoanalytic perspectives, Erikson earned his analyst certification in 1933 (Arslan, 2008; Oral, 2016). Yet, over time, he diverged from Freud by proposing that personality development spans the entire lifespan, not limited to ages 0–6 (Özdemir et al., 2012). He articulated this view through the epigenetic principle (Çiftçioğlu et al., 2016), framing personality as a rational and constructive entity evolving through eight psychosocial stages, each with a pivotal developmental theme.

James Marcia expanded upon Erikson’s theory, proposing identity statuses based on an individual's level of exploration and commitment. These statuses—achievement, foreclosure, moratorium, and diffusion—offer a framework for understanding identity development (Arslan, 2008; Morsünbül, 2015; Atak, 2011; Morsünbül, 2013).

Erikson also emphasized cinema as a vital tool for illustrating psychological concepts. He asserted that “cinema is a crucial means for explaining psychological elements” (Erikson, 1976). The film Sky Pike explores psychiatric disorders through tragedy and comedy and features two characters—Signe and Thomas—whose identity processes exemplify Eriksonian and Marcia’s theories. These characters pursue attention obsessively, prioritizing it above all identity statuses. Their lack of commitment results in frequent identity shifts and minimal experience with identity achievement.

An analysis of Signe and Thomas suggests they predominantly embody the negative poles of Erikson’s psychosocial stages (e.g., insecurity, stagnation) and are expected to face despair in the integrity vs. despair stage. Their obsession with attention during the generativity vs. stagnation stage highlights a pathological fixation, leaving deep imprints on their lives. Both characters display significant identity confusion and recurrent identity crises.

Sky Pike is not only a cinematic work but also a subject of interest in disciplines such as psychology and neurobiology. Films like Sky Pike can reshape individuals’ perspectives and alter paradigms. As Erikson stressed, the psychological value of cinema should always be remembered: “Cinema is a crucial means for explaining psychological elements” (Erikson, 1976).

References

  • Arı, R. (2008). Eğitim psikolojisi. (4. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Arslan, E. (2008). Bağlanma stilleri açısından ergenlerde Erikson'un psikososyal gelişim dönemleri ve ego kimlik süreçlerinin incelenmesi. [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi Sistemi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Atak, H. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(1), 163-213. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/115128
  • Cevher, D. S. (2023). Syk pike: yapay bozukluk ve biyoetik yansımaları.Türkiye Biyoetik Dergisi, 10(3), 109-111. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3241675
  • Çiftçioğlu, H., Polat, Ö. A. ve Emrullah, E. (2016). Kişilik gelişimi. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 3(7), 166-177. https://doi.org/10.26450/jshsr.27
  • Düzgüner, S. (2013). Ruh-beden ve insan-aşkın varlık ilişkisine yönelik psikolojik yaklaşımın tarihi serüveni. Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 45(45), 253-284. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/162860
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2002). Gelişim ve öğrenme. Arkadaş Yayıncılık.
  • Erikson, E. H. (1976). Reflections on Dr. Borg’s Life Cycle. Daedalus, (2), 1-28. https://www.jstor.org/stable/20024398
  • Ertürk, E. M. (2017). Bilimsel psikolojinin tarihsel süreci üzerine. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 161-180. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/591558
  • IMDb Rating. (2025, Ağustos 8). Syk pike ratings. https://www.imdb.com/title/tt18816518/ adresinden 08.08.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Morgan, C. T. (2010). Psikolojiye giriş. Eğitim Yayınevi.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi Sistemi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Morsünbül, Ü. (2013). Ergenlikte kimlik statüleri ve risk alma arasındaki ilişki.İlköğretim Online, 12(2), 347-355. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90485
  • Morsünbül, Ü. (2015). Bal, süt ve yumurta filmlerinin Erikson’un psikososyal gelişim kuramı açısından analizi. İlköğretim Online, 14(1), 181-187. https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/91204
  • Oral, T. (2016). Kişilik gelişimi. E. Arslan (Ed.) Erken çocukluk döneminde gelişim içinde (s. 85-109). Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Orhan, R. ve Ayan, S. (2018). Psiko-motor ve gelişim kuramları açısından spor pedagojisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 523-540. https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/528283
  • Özbey, A. Ü. ve Tan, Z. (2023). Yüceltilmiş benlik felaketi olarak narsisizm’in sinematografik anlatımı: İlgi manyağı film örneği. Mecmua(15), 138-149. https://doi.org/10.32579/mecmua.1253130
  • Özdemir O, Özdemir P.G., Kadak M.T. ve Nasıroğlu S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589. https://doi.org/10.5455/cap.20120433
  • Santrock, J. W. (2019). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. (G. Yüksel, Çev.). Nobel Yayıncılık. (Orijinal eser yayımlanma yılı: 2011).
  • Tuncer, K. A. (2024). Sick of myself filmindeki Signe karakterinin, kimliğin inşası bağlamındaki analizi. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal (Smart Journal), 9(73), 3866- 3869. https://smartofjournal.com/files/smartjournal/abe8ecb6-50f9-46fc-a0f4-5ebbba2afd54.pdf
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Animation, Design Culture and Social Context , Visual Arts (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Melihcan Akgül 0009-0009-5943-3795

Early Pub Date November 15, 2025
Publication Date November 18, 2025
Submission Date July 9, 2025
Acceptance Date August 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Akgül, M. (2025). Syk Pike Filminin Erikson’un Psikososyal Gelişim Dönemleri ile Marcia’nın Kimlik Statüleri Çerçevesinde İncelenmesi. Uluslararası Sanat Tasarım Ve Eğitim Dergisi, 6(2), 103-111.