Risk management, which has an important place in the criteria of the Ministry of Health Quality Standards in Health, is a guide in terms of preventing or minimizing the other risks identified regarding the safety of patients, relatives, visitors, employees, facilities and environment and services provided in the hospital.
In this study, we tried to determine the existing or potential risks by performing a risk analysis in a dentistry faculty. In the evaluation, a total of 47 risks and the hazards that cause these risks, 20 of which are at significant level, 26 of which are at medium level and 1 of which is at an intolerable level, and the precautions to be taken for each risk are specified. Considering the identified risks and recommended measures, the improvements to be made play an important role in increasing the service quality by providing significant positive results in patient and employee safety.
Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları kriterlerinde önemli bir yere sahip olan risk yönetimi hasta, hasta yakını, ziyaretçi, çalışan, tesis ve çevre güvenliği ile hastanede sunulan hizmetlere ilişkin tanımlanan diğer risklerin önlenmesi veya kaynağında mücadele edilerek en az seviyeye indirilmesi açısından yol gösterici olmaktadır.
Yaptığımız bu çalışmada ise bir diş hekimliği fakültesinde risk analizi yapılarak mevcut olan ya da olabilecek riskler belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan değerlendirmede 20’si önemli düzeyde, 26’sı orta düzeyde ve 1’i tolere edilemez düzeyde olmak üzere toplam 47 risk ve buna neden olan tehlikeler tespit edilmiş olup her risk için alınması gereken önlemler belirtilmiştir. Belirlenen riskler ve önerilen önlemler dikkate alındığında yapılacak olan iyileştirmeler hasta ve çalışan güvenliğinde önemli olumlu sonuçlar sağlayarak hizmet kalitesinin de arttırılmasında önemli rol oynamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | April 21, 2021 |
Acceptance Date | July 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |