Bu deneme, sanatsal avangardın bir mecrası olan fanzinlere fenomenolojik bir bakış açısı sunmaktadır. Fanzin miti, bilimkurguya merak salmış kişilerce yirminci yüzyılın başlarında ortaya çıkmış bir yayın türünü temsil etmektedir. Hektograf tekniği ile 1940’lı yıllarda ABD’de, bir bilimkurgu meraklısı olan Louis Russell Chauvenet tarafından üretilen Detours, fanzin kavramını kullanan ilk yayın olarak göze çarpar. ‘Zin’ [zine] olarak da kısaltılan bu akış, fotokopili, zımbalanmış, profesyonel ya da ticari anlamda birer ürün olarak görülemeyecek kadar değerlidir. Buradan hareketle, fanzin evrenine entelektüel bir bakış açısı ortaya konulması amaçlanmaktadır.
This essay offers a phenomenological perspective on fanzines, a medium of the artistic avant-garde. The fanzine myth represents a genre of publication that emerged in the early twentieth century by science fiction enthusiasts. Detours, produced with the hectograph technique in the USA in the 1940s by Louis Russell Chauvenet, a science fiction enthusiast, stands out as the first publication using the concept of fanzine. This flow, which is also abbreviated as 'Zine' , is too valuable to be seen as photocopied, stapled, professional or commercial products. Based on this, it is aimed to present an intellectual perspective to the universe of fanzine.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Etkileşim/Yorum (Deneme-Söyleşi-Kitap İnceleme) |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.