The National Struggle period marked a critical phase in Turkey’s history, not only politically and militarily but also economically and infrastructurally, as the country entered a process of reconstruction. The economic difficulties inherited from the Ottoman Empire, the destruction caused by the war, and the dominance of foreign capital over transportation were among the primary issues the government of the Grand National Assembly of Turkey needed to address. During this period, the Ministry of Public Works, established in 1920, undertook significant responsibilities, particularly in the development of transportation infrastructure, with a focus on roadways and railways. Roadways were of great importance for both military logistics and economic development, yet due to limited budget and human resources, the emphasis during this period was primarily on the maintenance and repair of existing roads. Railways, on the other hand, were regarded as the most strategic transportation network of the time, but since a large portion of the system was under the control of foreign capital companies, the government of the Grand National Assembly of Turkey took steps toward nationalization. Certain sections of key railway lines, such as the Anatolia-Baghdad and Izmir-Kasaba lines, were brought under the control of the Grand National Assembly, and a Directorate of Operations was established in Eskişehir to address operational and financial issues related to these lines. However, increases in transportation costs, challenges in fuel supply, and pressure from foreign capital prevented the railway system from operating at full capacity.
This study, based on the Presidential State Archives and the Official Records of the Grand National Assembly of Turkey, examines the financial situation during the National Struggle period, the establishment process of the Ministry of Public Works, budget regulations, general activities related to road and railway transportation, as well as the decisions and implementations taken.
National Struggle Ministry of Public Works transportation policies economic independence infrastructure development
Millî Mücadele dönemi, Türkiye’nin siyasi ve askerî olduğu kadar ekonomik ve altyapısal açıdan da yeniden yapılanma sürecine girdiği kritik bir dönem olmuştur. Osmanlı Devleti’nden devralınan ekonomik sıkıntılar, savaşın yarattığı tahribat ve yabancı sermayenin ulaştırma üzerindeki hâkimiyeti, Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümetinin öncelikli çözmesi gereken sorunlar arasındaydı. Bu süreçte 1920’de kurulan Nafia Vekâleti, özellikle karayolları ve demiryolları başta olmak üzere ulaşım altyapısını geliştirmeye yönelik önemli görevler üstlenmiştir. Karayolları hem askeri lojistik hem de ekonomik kalkınma açısından büyük önem taşımış, ancak sınırlı bütçe ve insan kaynağı nedeniyle bu dönemde esas olarak mevcut yolların bakım ve onarımı ön planda tutulmuştur. Demiryolları ise dönemin en stratejik ulaştırma ağı olarak değerlendirilmiş, ancak büyük bir kısmı yabancı sermayeli şirketlerin kontrolünde olduğu için TBMM hükümeti millîleştirme çabasına girişmiştir. Anadolu-Bağdat ve İzmir-Kasaba gibi önemli hatların belirli bölümleri TBMM tarafından yönetim altına alınmış, Eskişehir merkezli bir İşletme Müdürlüğü oluşturularak bu hatların işletme ve finansman sorunlarının çözümüne yönelik adımlar atılmıştır. Ancak, nakliye ücretlerindeki artışlar, yakıt tedarikindeki zorluklar ve yabancı sermaye baskısı, demiryolu sisteminin tam kapasiteyle çalışmasını engellemiştir.
Bu çalışma, Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Cerideleri’nden faydalanılarak hazırlanmış olup, çalışmada Millî Mücadele dönemi mali durum, Nafia Vekâleti’nin kuruluş süreci, bütçe düzenlemeleri, karayolu ve demiryolu üzerine genel faaliyetler, alınan kararlar ve uygulamalar incelenmiştir.
Millî Mücadele Nafia Vekâleti ulaştırma politikaları ekonomik bağımsızlık bayındırlık çalışmaları.
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye, History of Turkiye Economy |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | July 4, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | June 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |