Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Relationship between the Cultural Capital Tendency of Generation Z in Social Media and the Purpose of Use of Social Networking Sites: A Quantitative Study at Izmir Scale

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 64 - 81, 30.12.2022
https://doi.org/10.58201/utsobilder.1164840

Abstract

In this study, it is aimed to reveal the relationship between cultural capital tendencies in social media and the usage purposes of social networking sites. In the study, which was structured according to the correlational research design within the scope of the quantitative research tradition, the research population consisted of Z generation participants residing in İzmir. These participants were easily reached by sampling. The research data were collected with the online questionnaire technique. The data obtained during the data collection process were analyzed in the SPSS 22 statistical program. The results of the analysis showed that there is a significant and strong relationship between cultural capital trends in social media and the intended use of social networking sites. At the same time, it was noted that gender, daily use of social media, and year of use of social media also created significant differences.

References

  • Adorno, T. (2009). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. (N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akyürek, G., Kars, S. ve Bumin, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları: Ergoterapi bölümü örneği. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7 (2), 108-122.
  • Allen, D. E., Anderson, P. F. (1994). Consumption and social stratification: Bourdieu's distinction. Advances in Consumer Research, 21 (1), 70-74.
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
  • Başoğlu, U. D., Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 6-13.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar, yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. (O. Adanır, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve- Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cioletti, A. (2018). “Hi there, gen Z! Nice to meet you”. Ağustos 4, 2022 tarihinde https://www.licenseglobal.com/magazine-article/trendwatch-hi-there-gen- z-nice-meet-you adresinden alındı.
  • Çömlekçi, M. F., Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (4), 173-188.
  • Çömlekçi, M. F. (2020). Uluslararası öğrencilerin sosyal medya kullanımı: Kültürel adaptasyon ve sosyalleşme. Trt Akademi, 5 (10), 668-685.
  • Garip, S. (2021). Demografik özelliklerin aktivist kimlik ve aktivizme bağlılık düzeyine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine nicel bir araştırma. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (15), 4-19.
  • Griffiths, M. D. (2012). Facebook addiction: Concerns, criticisms and recommendations. Psychological Reports, 110, 518–520.
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K. ve Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 31-45.
  • Hamid, S., Waycott, J., Kurnia, S. ve Chang, S. (2015). Understanding students' perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26, 1-9.
  • Howard, P. N., Parks, M. R. (2012). Social media and political change: Capacity, constraint, and consequence. Journal of Communication, 62 (2), 359-362.
  • Karagöz, Y. (2016). Spss ve Amos 23 uygulamalı istatistiksel analizler. (1. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karal, H., Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (3), 251-263.
  • Kaya, A. (2014). Bourdieu’nun materyalist ve siyasal din okuması üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2).
  • Kim, Y., Sohn, D., Choi, S. M. (2011). Cultural difference in motivations for using social network sites: A comparative study of american and korean college students. Computers in Human Behavior, 27 (1), Elsevier: Amsterdam.
  • Mannheim, K. (1970). The problem of generations. Psychoanalytic Review, 57 (3), 378-404.
  • Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass: MIT Press.
  • Oblinger, D., Oblinger, L. J. (2005). Educating the net generation. Educause.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1 (2. Basım). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Prakash, G., Rai, J. (2017). The generation Z and their social media usage: A review and a research outline. Global Journal of Enterprise Information System. 9 (2), 110- 122.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives and digital immigrants. On the Horizon MCB University Press, 9 (5), 1-6.
  • Saçıkaralı, T. (2018). Sosyal medyanın kültür ve iletişimdeki etkisi: Gençler üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sandel, T. L., Ju, B. (2019). Social media, culture, and communication. J. Nussbaum (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Communication in. New York and Oxford: Oxford University Press.
  • Selwyn, N. (2009). The digital native- myth and reality. Emerald Insight, 1 (4), 364-379.
  • Seyfi, M. (2017). Sosyal medyada kültürel sermaye ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (2), 183-194.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate technicques. New York: John Wiley and Sıns Inc.
  • Sheldon, P., Herzfeldt, E. ve Rauschnabel, P. A. (2019). Culture and social media: The relationship between cultural values and hashtagging styles. Behaviour & Information Technology.
  • Silva, E. B., Edwards, R. (2004). Operationalizing Bourdieu on capitals: A discussion on ‘the construction of the object’. ESRC Research Methods Programme Working Paper.
  • Soydaş, A. U. (2010) Kültürlerarası iletişim: Farklı kültürel ortamlarda çalışma ve iletişim. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., Fridell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M., ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 (7), 1033-1048.
  • Türkiye İstatistiktik Kurumu (2021). “TÜİK 2021 Türkiye Genel Nüfus Sayımı”. Haziran 5, 2022 tarihinde http://www.tuik.gov.tr adresinden alındı.
  • Uluç, G., Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. Ankara: Detay.
  • Williams, C. K., Page, A. R. (2011). Marketing to the generations. Journal of Behavioral Studies in Business, 3, 11-17.
  • Vasalou, A., Joinson, A.N. ve Courvoisier, D. (2010). Cultural differences, experience with social networks and the nature of "true commitment" in Facebook. International Journal of Human Computer Studies, 68. Elsevier: Amsterdam.
  • Veltri, N. F., Elgarah, W. (2009). “The role of national cultural differences in user adoption of social networking”. Ağustos 4, 2022 tarihinde, http://aisel.aisnet.org /sais2009/33 adresinden alındı.
  • Yağcı, M. (2005). Yazılı kültürün düşüşü sözlü kültürden yazılı kültüre ve elektronik kültüre geçiş süreçlerinde düşünsel ve toplumsal değişmeler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
  • Yüksekbilgili, Z. (2016). Tüketici karar verme tarzlarının kuşaklara göre değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (59), 1392-1402.

Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 64 - 81, 30.12.2022
https://doi.org/10.58201/utsobilder.1164840

Abstract

Bu çalışmada, sosyal medyada kültürel sermaye eğilimleri ile sosyal ağ sitelerinin kullanım amaçları arasındaki ilişki ortaya çıkarılmak istenmiştir. Söz konusu ilişki Z kuşağı üzerinden değerlendirilmiştir. Nicel araştırma geleneği kapsamında korelasyonel araştırma desenine göre yapılandırılan çalışmada, araştırma evrenini İzmir’de ikamet eden Z kuşağı katılımcıları oluşturmuştur. Bu katılımcılara kolayda örnekleme yoluyla ulaşılmıştır. Araştırma verileri ise çevrimiçi anket tekniği ile toplanmıştır. Veri toplama sürecinde elde edilen veriler SPSS 22 istatistik programında analize tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre de sosyal medyada kültürel sermaye eğilimleri ile sosyal ağ sitelerinin kullanım amaçları arasında anlamlı ve kuvvetli bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda cinsiyet, sosyal medyanın günlük kullanım süresi, sosyal medyayı kullanma yılının da sosyal medyada kültürel sermaye eğilimleri ile sosyal ağ sitelerinin kullanım amaçları bağlamında önemli farklılıklar oluşturduğu dikkat çekmiştir.

References

  • Adorno, T. (2009). Kültür endüstrisi kültür yönetimi. (N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akyürek, G., Kars, S. ve Bumin, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları: Ergoterapi bölümü örneği. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7 (2), 108-122.
  • Allen, D. E., Anderson, P. F. (1994). Consumption and social stratification: Bourdieu's distinction. Advances in Consumer Research, 21 (1), 70-74.
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: Anadolu Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35, 373-386.
  • Başoğlu, U. D., Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (2), 6-13.
  • Bilgin, N. (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü: Kavramlar, yaklaşımlar. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2002). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. (O. Adanır, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve- Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cioletti, A. (2018). “Hi there, gen Z! Nice to meet you”. Ağustos 4, 2022 tarihinde https://www.licenseglobal.com/magazine-article/trendwatch-hi-there-gen- z-nice-meet-you adresinden alındı.
  • Çömlekçi, M. F., Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (4), 173-188.
  • Çömlekçi, M. F. (2020). Uluslararası öğrencilerin sosyal medya kullanımı: Kültürel adaptasyon ve sosyalleşme. Trt Akademi, 5 (10), 668-685.
  • Garip, S. (2021). Demografik özelliklerin aktivist kimlik ve aktivizme bağlılık düzeyine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine nicel bir araştırma. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (15), 4-19.
  • Griffiths, M. D. (2012). Facebook addiction: Concerns, criticisms and recommendations. Psychological Reports, 110, 518–520.
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K. ve Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 31-45.
  • Hamid, S., Waycott, J., Kurnia, S. ve Chang, S. (2015). Understanding students' perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26, 1-9.
  • Howard, P. N., Parks, M. R. (2012). Social media and political change: Capacity, constraint, and consequence. Journal of Communication, 62 (2), 359-362.
  • Karagöz, Y. (2016). Spss ve Amos 23 uygulamalı istatistiksel analizler. (1. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karal, H., Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (3), 251-263.
  • Kaya, A. (2014). Bourdieu’nun materyalist ve siyasal din okuması üzerine. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2).
  • Kim, Y., Sohn, D., Choi, S. M. (2011). Cultural difference in motivations for using social network sites: A comparative study of american and korean college students. Computers in Human Behavior, 27 (1), Elsevier: Amsterdam.
  • Mannheim, K. (1970). The problem of generations. Psychoanalytic Review, 57 (3), 378-404.
  • Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass: MIT Press.
  • Oblinger, D., Oblinger, L. J. (2005). Educating the net generation. Educause.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1 (2. Basım). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Prakash, G., Rai, J. (2017). The generation Z and their social media usage: A review and a research outline. Global Journal of Enterprise Information System. 9 (2), 110- 122.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives and digital immigrants. On the Horizon MCB University Press, 9 (5), 1-6.
  • Saçıkaralı, T. (2018). Sosyal medyanın kültür ve iletişimdeki etkisi: Gençler üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sandel, T. L., Ju, B. (2019). Social media, culture, and communication. J. Nussbaum (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Communication in. New York and Oxford: Oxford University Press.
  • Selwyn, N. (2009). The digital native- myth and reality. Emerald Insight, 1 (4), 364-379.
  • Seyfi, M. (2017). Sosyal medyada kültürel sermaye ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (2), 183-194.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate technicques. New York: John Wiley and Sıns Inc.
  • Sheldon, P., Herzfeldt, E. ve Rauschnabel, P. A. (2019). Culture and social media: The relationship between cultural values and hashtagging styles. Behaviour & Information Technology.
  • Silva, E. B., Edwards, R. (2004). Operationalizing Bourdieu on capitals: A discussion on ‘the construction of the object’. ESRC Research Methods Programme Working Paper.
  • Soydaş, A. U. (2010) Kültürlerarası iletişim: Farklı kültürel ortamlarda çalışma ve iletişim. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., Fridell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M., ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 (7), 1033-1048.
  • Türkiye İstatistiktik Kurumu (2021). “TÜİK 2021 Türkiye Genel Nüfus Sayımı”. Haziran 5, 2022 tarihinde http://www.tuik.gov.tr adresinden alındı.
  • Uluç, G., Yarcı, A. (2017). Sosyal medya kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve spss ile veri analizi. Ankara: Detay.
  • Williams, C. K., Page, A. R. (2011). Marketing to the generations. Journal of Behavioral Studies in Business, 3, 11-17.
  • Vasalou, A., Joinson, A.N. ve Courvoisier, D. (2010). Cultural differences, experience with social networks and the nature of "true commitment" in Facebook. International Journal of Human Computer Studies, 68. Elsevier: Amsterdam.
  • Veltri, N. F., Elgarah, W. (2009). “The role of national cultural differences in user adoption of social networking”. Ağustos 4, 2022 tarihinde, http://aisel.aisnet.org /sais2009/33 adresinden alındı.
  • Yağcı, M. (2005). Yazılı kültürün düşüşü sözlü kültürden yazılı kültüre ve elektronik kültüre geçiş süreçlerinde düşünsel ve toplumsal değişmeler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
  • Yüksekbilgili, Z. (2016). Tüketici karar verme tarzlarının kuşaklara göre değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (59), 1392-1402.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Sezen Garip 0000-0002-5488-8573

Publication Date December 30, 2022
Submission Date August 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Garip, S. (2022). Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), 64-81. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1164840
AMA Garip S. Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma. utsobilder/IJOSSAR. December 2022;6(2):64-81. doi:10.58201/utsobilder.1164840
Chicago Garip, Sezen. “Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi Ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 6, no. 2 (December 2022): 64-81. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1164840.
EndNote Garip S (December 1, 2022) Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 6 2 64–81.
IEEE S. Garip, “Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma”, utsobilder/IJOSSAR, vol. 6, no. 2, pp. 64–81, 2022, doi: 10.58201/utsobilder.1164840.
ISNAD Garip, Sezen. “Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi Ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 6/2 (December 2022), 64-81. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1164840.
JAMA Garip S. Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma. utsobilder/IJOSSAR. 2022;6:64–81.
MLA Garip, Sezen. “Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi Ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, vol. 6, no. 2, 2022, pp. 64-81, doi:10.58201/utsobilder.1164840.
Vancouver Garip S. Z Kuşağının Sosyal Medyada Kültürel Sermaye Eğilimi ile Sosyal Ağ Sitelerinin Kullanım Amacı İlişkisinin İncelenmesi: İzmir Ölçeğinde Nicel Bir Çalışma. utsobilder/IJOSSAR. 2022;6(2):64-81.

Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi / International of Social Sciences Academic Researches