Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 24 - 39, 22.01.2025
https://doi.org/10.58201/utsobilder.1591433

Öz

Teknoloji kullanımı bilgi vermek, haberleşme ağı sistemleri, savunma temelleri ve amaçları ile birlikte son yıllarda ana ihtiyaçların ötesinde sosyal hayatta var olabilmek için zorunlu hale gelmiştir.
İnternetin gelişimi, hızlı yayılımı tercih nedenlerini arttırırken, kontrol denetimini birey üzerinde yansıttığı olumsuzları ve bağımlılıkları arttırdı. Teknoloji bu anlamda kendi düzen ve sistemini, davranışını değiştirmeyi düşündüğü hedef kitle üzerinde başarı ile sergilemeye başladı.
Bilgi verme amacı ile zaman kısıtlılığı olan yapı içerisinde, bireysel tercih noktasında teknoloji unsurlarına hedef kitlenin yönelmesine neden oldu. Bilgiye kolay ulaşım, olanak ve imkanların hızlı sunumu, gündemi takip etme arzusu, sosyal medyadan uzak kalmak, bilgiden uzak kalmak anlamına geldiği için bireysel haber muhabiri yaklaşımına maruz bırakılan hedef kitle, böylelikle sosyal medya ağlarını aktif kullanmaya ve takip etmeye başladı. Bu his ile kişisel yansıması kontrol etme ihtiyacı ile görüldü. Tüm bu detaylar sosyal medya bağımlılığını ortaya çıkardı.
Sosyal medya bağımlılığındaki anlayış ne kadar çok hesabım olur ve bunları kontrol edersem bilgiye hakim olurum düşüncesine doğru yöneldi. Sosyal medyada bireysel paylaşım yapılması, kişilerin onay gördüğü, kabul edildiği hissini verdiği için bu platformda ne kadar çok görünür ve etkileşimde olursa o kadar fazla yer kapladığı sonucuna ulaşan birey bununla doğru orantıda alanını da büyüdüğü hissine kapılarak kendi denetim sistemini kurmaya başladı. Bireysel sosyal medya dili, sosyal medya ödül ve ceza sistemini de geliştirmiş oldu.
Çalışma sosyal medyanın bireysel yalnızlığa yönlendirilen bireyin davranış sebeplerini incelerken “Ekme Modeli”, “McLuhan Modeli” çerçevesinde davranışsal özellikleri de inceleyerek sosyal medyada yer alma davranışlarını ve sonuçlarını da ele alacaktır.

Kaynakça

  •  Aydogan, F. (2011). Küresel Medya, İstanbul: Beta Yayınları
  •  Finlayson, J. (2007). Habermas, Ankara: Dost Yayınları
  •  Yelkenli,A. (2006). Yalan Söylememek Mümkün Mü? İstanbul :Yakamoz Yayınları
  •  Guiraud, P. (1994). Göstergebilim, (Çev. Prof. Dr.Mehmet Yalçın)Ankara: İmge Yayınları
  •  Kara, Özgen, T. (2012). Sosyal Medya, İstanbul: Beta Yayınları
  •  Hogan, K. (2007). Gizli İkna Taktikleri, (Çev.Taner Gezer), İstanbul: Yakamoz Yayınları
  •  Baudrillard, J. (2010). Tüketim Toplumu. (Çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  •  Dağtaş, B. (2003). Reklâmı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınları
  •  Aranson, Wilson, A. (2012). Sosyal Psikoloji, İstanbul: Kaktüs Yayınları
  •  Packart V. (2007). Çaktırmadan İkna, İstanbul: Mediacat
  •  Darıcı S. (2015). Subliminal İşgal, İstanbul: Destek Yayınları
  •  Okay Ayla, A. (2005). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları
  •  Postman N. (1999). Televizyon Öldüren Cazibe, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  •  Göksel A., Gültekin B. (2008). Medya Analizleri, İstanbul: Nobel Yayınları
  •  Krischner J. (2004). Manipülasyon Ama Nasıl, İstanbul: Arıtan Yayınları
  •  Debord G. (1996). Gösteri Toplumu ve Yorumlar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  •  McRobbie A. (1999) Postmodernizm ve Popüler Kültür, Sarmal Yayınları
  •  Winch P. (2007). Sosyal Bilim Düşüncesi ve Felsefe, Ankara: Vadi Yayınları
  •  Tood M., Sarah T., Weeks M., Hobbs M. (2007). Sosyoloji Kitabı, İstanbul: Alfa Yayınları
  •  Baudrillard J. (2018). Simulakrlar ve Simülasyon, Ankara: Doğu Batı Yayınları
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Türkan Aydogan 0000-0002-1286-1604

Erken Görünüm Tarihi 12 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 22 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydogan, T. (2025). SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 8(2), 24-39. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1591433
AMA Aydogan T. SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI. utsobilder/IJOSSAR. Ocak 2025;8(2):24-39. doi:10.58201/utsobilder.1591433
Chicago Aydogan, Türkan. “SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8, sy. 2 (Ocak 2025): 24-39. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1591433.
EndNote Aydogan T (01 Ocak 2025) SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8 2 24–39.
IEEE T. Aydogan, “SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI”, utsobilder/IJOSSAR, c. 8, sy. 2, ss. 24–39, 2025, doi: 10.58201/utsobilder.1591433.
ISNAD Aydogan, Türkan. “SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi 8/2 (Ocak 2025), 24-39. https://doi.org/10.58201/utsobilder.1591433.
JAMA Aydogan T. SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI. utsobilder/IJOSSAR. 2025;8:24–39.
MLA Aydogan, Türkan. “SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI”. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 2, 2025, ss. 24-39, doi:10.58201/utsobilder.1591433.
Vancouver Aydogan T. SOSYAL MEDYA YALNIZLIĞI. utsobilder/IJOSSAR. 2025;8(2):24-39.

Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi / International of Social Sciences Academic Researches