Kanalizasyon ve
yağmur suyu drenaj kanalları ile sulama kanallarında sıklıkla katı madde
birikmekte, bunun sonucunda kanalların çalışma performansı düşmektedir. Bu
anlamda pratikte en çok karşılaşılan problem drenaj kanalı tıkanmalarıdır. Bu
problemlerin en aza indirilmesine hizmet etmek üzere deneysel veri esaslı model
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Laboratuvarda yapılan fiziksel deneylere dayanan
bu çalışmada rijit cidarlı kanallarda katı madde taşınımı problemi incelenmiş,
akım ortamında hareket halinde bulunan katı maddenin çökelmesi ve hareketsiz
halde duran katı maddenin harekete başlaması ile ilgili veri toplanmıştır.
Bunun için dairesel bir kanalda katı madde hareket döngüsü esas alınarak dört
farklı çaptaki katı madde ve dokuz farklı kanal eğimi için gözlem ve ölçümler
yapılmıştır. Deneylerde, çökelmenin ve hareketin başlangıcının akım koşulları
kaydedilmiştir. Literatürde, katı madde hareketi ile ilgili kayma gerilmesi ve
hıza dayanan iki temel yaklaşım mevcuttur. Burada katı madde taşınımı için
kayma gerilmesi yaklaşımı kullanılarak analiz yapılmış, bu yaklaşım altında Shields
yöntemi kullanılmış ve hareketin başlangıcı ve çökelmenin başlangıcı için modeller
önerilmiştir. Bu modeller kullanılarak çökelmeyi engelleyen kayma gerilmesi
belirlenebilir ve kanal eğimleri buna göre hesaplanabilir. Geliştirilen modellerin
drenaj kanalı ve kanalizasyon sistemlerinin tasarımında kullanılabileceği
düşünülmektedir.
Çökelmenin başlangıcı Drenaj sistemi Hareketin başlangıcı Katı madde hareketi Rijit cidarlı kanal
Performance of hydraulic systems such as sewer
and urban drainage systems as well as irrigation canals decreases frequently
and tremendously due to deposition of sediment transported within flow which
causes blockages. A laboratory experimental study is performe din this study to
have a deeper look at the incipient motion and incipient deposition of sediment
particles. A rigid boundary cylindirical canal is built. Four different-size
sediments are used, nine different longitudinal slopes are tested. Flow
characteristics are observed from the experiments at the moment when sediment particles
are at the beginning of incipient motion and incipient deposition. Shear stress
approach, one of the two approaches, the other being velocity approach, is
used. As the method, the Shields curve is considered for comparison. Results of
the study are important for self-cleansing urban drainage system design with
which the channel slope is determined such that it provides a shear stress
preventing incipient deposition. It is thought that the models proposed in this
study could be used by municipalities as a method to use in the design of urban
drainage and sewer systems.
Drainage system Incipient deposition Incipient motion Rigid boundary channel Sediment transport
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr