Research Article
BibTex RIS Cite

DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ

Year 2017, Volume: 22 Issue: 1, 213 - 218, 08.05.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.310963

Abstract

Bozuk
yol şartları veya aracın ivmelenmesi sonucu aracın kargo yükü dikey ve yatay
dinamik yüklere maruz kalmaktadır. Soğuk zincir ile dondurulmuş olarak (-20
° C) taşınan gıdaların nakliyesinde bu dinamik yükler
saklama kaplarının kırılmasına neden olan başlıca etkendir. Düşük sıcaklıklar
polipropilen saklama kaplarının kırılganlıkları artmaktadır. Bunun yanında
taşınan kargonun gıda olması, polimer saklama kabının kırılma dayanımını
artıran bazı katkı maddelerinin kullanımı da kısıtlamaktadır. Zira pek çok
katkı maddesi saklama kabının dayanımını artırıp kırılganlığını azaltırken,
diğer yandan insan sağlığına tehdit oluşturan bileşenler içermektedir. Bu durum
özellikle gıda maddelerinin taşımasında bazı özel tedbirlerin alınması veya
istif sayısının sınırlandırılmasını gerektirir ki, bu da taşıma maliyetlerinin
yükselmesi anlamına gelmektedir. Bu çalışmada polimer dondurma kutularının
düzgün olmayan yol şartlarındaki kırılma analizi MSC.Dytran programı yardımı
ile yapılmakta ve belirtilen ivme ve yükleme koşulları için emniyetli cidar
kalınlığı tespit edilmektedir.

References

  • Shonaike, G.O., Advani, S.G. (2003) Advanced Polymeric Materials: Structure Property Relationships, CRC Press London.
  • Tripathi, D. (2002) Practical Guide to Polypropylene, Rapra Tech.Ltd., UK.
  • Reis, M.G., Reis, M., Durmuş, A. (2012) Dinamik Yüke Maruz İnce Cidarlı Polimer Kutuların Bilgisayar Destekli Burkulma Analizi, 6. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, Haziran 2012, Bursa.
  • Richetona, J., Ahzia, S., Vecchiob, K.S., Jiangb, F.C., Adharapurapub, R.R. (2006) Influence of temperature and strain rate on the mechanical behavior of three amorphous polymers: Characterization and modeling of the compressive yield stress, International Journal of Solids and Structures, Volume 43, Issues 7–8, April 2006, Pages 2318–2335.
  • Moy, P., Gunnarsson, C.A., Weerasooriya, T., Chen, W. (2011) Stress-Strain Response of PMMA as a Function of Strain-Rate and Temperature”, Dynamic Behavior of Materials, Conference Proceedings of the Society for Experimental Mechanics, Volume 1, 18 May 2011, pp 125-133.
  • Sun, J., Yang, Q. (2010) Simulation Research of Semi-active Suspension System of Engineering Vehicle, 2nd International Conference on Information Science and Engineering (ICISE), pp: 1512-1515.

Fracture analysis of thin-walled frozen food storage containers under dynamic road loads

Year 2017, Volume: 22 Issue: 1, 213 - 218, 08.05.2017
https://doi.org/10.17482/uumfd.310963

Abstract

Rough road conditions and acceleration of the vehicle
exposed to vertical and horizontal dynamic loads. Dynamic loads causes the
fracture of the containers at cold chain (-20 ° C) food transportation.  Low temperature increases fragility of
polypropylene storage containers.
Besides, some additives cannot be used
for increasing the fracture strength of the polypropylene storage container if
it carries food. In fact, many of these additives contain ingredients that pose
a threat to human health. This is particularly required to take some special
precaution for the transport of foodstuffs. This means the increase of
transportation costs.
In this study,
computer aided fracture analysis of these thin walled polypropylene food
containers under dynamic loads has been studied by using MSC.Dytran.

References

  • Shonaike, G.O., Advani, S.G. (2003) Advanced Polymeric Materials: Structure Property Relationships, CRC Press London.
  • Tripathi, D. (2002) Practical Guide to Polypropylene, Rapra Tech.Ltd., UK.
  • Reis, M.G., Reis, M., Durmuş, A. (2012) Dinamik Yüke Maruz İnce Cidarlı Polimer Kutuların Bilgisayar Destekli Burkulma Analizi, 6. Otomotiv Teknolojileri Kongresi, Haziran 2012, Bursa.
  • Richetona, J., Ahzia, S., Vecchiob, K.S., Jiangb, F.C., Adharapurapub, R.R. (2006) Influence of temperature and strain rate on the mechanical behavior of three amorphous polymers: Characterization and modeling of the compressive yield stress, International Journal of Solids and Structures, Volume 43, Issues 7–8, April 2006, Pages 2318–2335.
  • Moy, P., Gunnarsson, C.A., Weerasooriya, T., Chen, W. (2011) Stress-Strain Response of PMMA as a Function of Strain-Rate and Temperature”, Dynamic Behavior of Materials, Conference Proceedings of the Society for Experimental Mechanics, Volume 1, 18 May 2011, pp 125-133.
  • Sun, J., Yang, Q. (2010) Simulation Research of Semi-active Suspension System of Engineering Vehicle, 2nd International Conference on Information Science and Engineering (ICISE), pp: 1512-1515.
There are 6 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Murat Reis

Ali Durmuş

Publication Date May 8, 2017
Submission Date May 17, 2016
Acceptance Date April 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Reis, M., & Durmuş, A. (2017). DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(1), 213-218. https://doi.org/10.17482/uumfd.310963
AMA Reis M, Durmuş A. DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ. UUJFE. April 2017;22(1):213-218. doi:10.17482/uumfd.310963
Chicago Reis, Murat, and Ali Durmuş. “DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22, no. 1 (April 2017): 213-18. https://doi.org/10.17482/uumfd.310963.
EndNote Reis M, Durmuş A (April 1, 2017) DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22 1 213–218.
IEEE M. Reis and A. Durmuş, “DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ”, UUJFE, vol. 22, no. 1, pp. 213–218, 2017, doi: 10.17482/uumfd.310963.
ISNAD Reis, Murat - Durmuş, Ali. “DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 22/1 (April 2017), 213-218. https://doi.org/10.17482/uumfd.310963.
JAMA Reis M, Durmuş A. DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ. UUJFE. 2017;22:213–218.
MLA Reis, Murat and Ali Durmuş. “DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 1, 2017, pp. 213-8, doi:10.17482/uumfd.310963.
Vancouver Reis M, Durmuş A. DİNAMİK YOL YÜKLERİNE MARUZ DONDURULMUŞ GIDA SAKLAMA KAPLARININ KIRILMA ANALİZİ. UUJFE. 2017;22(1):213-8.

Announcements:

30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.