Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 351 - 366, 31.08.2018
https://doi.org/10.17482/uumfd.400337

Öz

PEM (Proton Değiştirici Membran) yakıt pilleri;
düşük çalışma sıcaklıkları, yüksek güç yoğunlukları ve yüksek enerji dönüşüm
verimlerinden dolayı otomobiller ve sabit uygulamalar için potansiyel bir güç
kaynağı olarak oldukça dikkat çekmektedir. PEM yakıt pilinin verimliliğinin
arttırılması ve iyileştirilmesi adına matematiksel modelleri oluşturularak
sayısal veriler yardımıyla daha uygun yakıt pili tasarımları yapılabilmektedir.
Bu çalışmada, prototip araç için tasarlanacak PEM
yakıt pili sistemi, MATLAB Simulink programı yardımıyla modellenmiş, benzetimi
yapılmış ve sonuçları sunulmuştur. Yakıt pili sistem modeli; membran içi akış
modelleri, gerilim üretimi ve kayıplarının modellenmesi ile yapılmıştır. Analiz
edilen parametreler iki ve üç boyutlu grafikler halinde sunularak sonuçların tartışılmasına
olanak sağlanmıştır.

Kaynakça

  • B. Laoun, Simulation of PEMFC performance, Revue des Energies Renouvelables Vol. 14 N°3 (2011) 441 – 448
  • Brian Cook, “Introduction to Fuel Cells and Hydrogen Technology”, Engineering Science and Education Journal, December 2002
  • Dicks A., Larminie, J., ‘Fuel Cell Systems Explained’, John Wiley & Sons, Ltd, West Sussex, İngiltere, 2000.
  • http://www.goo.gl/6rufkt Erişim Tarihi: 23.07.2018 Konu: Shell Eco Marathon Europe, (2018). Global Rules Chapter 1.
  • Hydrogen Fuel Cell Engines and Related Technologies: Rev 0, December 2001
  • John H. Hirschenhofer, “Fuel Cell Status: 1996” , IEEEAES Systems Magazine, March 1997 , pp. 23-28
  • Karaoğlan, M. U., Kuralay, N. S. 2014. “PEM Yakıt Hücresi Modeli,” Mühendis ve Makina, cilt 55, sayı 657, s. 51-58.
  • Kılıçoğlu A.E., Altun H., “PEM YAKIT PİLİ SİMÜLASYON MODELİ”, Niğde Üniv., Mühendisli-Mimarlık Fakültesi, Haziran, 2007.
  • Nexa™ (310-0027) Power Module User’s Manual, 5,000,001 Series PBS, June 16, 2003.
  • Oğuz, A.E, ”HİDROJEN YAKIT PİLLERİ VE PEM YAKIT PİLİNİN ANALİZİ”, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Nisan 2006.
  • Saswata Bose, Tapas Kuila, Thi Xuan Hien Nguyen, Nam Hoon Kim, Kin-tak Lau, Joong Hee Lee(2011). “Polymer membranes for high temperature proton exchange membrane fuel cell: Recent advances and challenges “Progress in Polymer Science doi: 10.1016/j.progpolymsci.2011.01.003
  • Sudarshan L.,Dhananjay B., “Modeling and performance evaluation of PEM fuel cell by controlling its input parameters”, Elsevier Energy 138 (2017) 437-445 doi: 10.1016/j.energy.2017.07.070
  • Ural, Z., “Yakıt Pilleri ve Bir PEM Yakıt Pili Sisteminin Dinamik Benzetimi”, Y. Lisans Tezi, Dicle Üniv., Fen Bilimleri Enstitüsü, Haziran, 2007.
  • User Manual H-1000 XP Fuel Cell System Version: 20130805, HORIZON FUEL CELL TECNOLOGIES, August 2013
  • Yiğinsu, B., “Modeling and Analysis of Flow and Heat Transfer in a Large PEM Fuel Cell Suitable for Automotive Applications”, Submitted to the Graduate School of Engineering and Natural Sciences In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science, Sabanci University, 2015

Simulink Model and Analysis of PEM Fuel Cell

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 351 - 366, 31.08.2018
https://doi.org/10.17482/uumfd.400337

Öz

PEM (Proton Exchange Membrane) fuel cells; due
to its low operating temperatures, high power densities and high energy
conversion efficiencies, it attracts considerable attention as a potential
power source for automobiles and stationary applications. In order to improve
and improve the efficiency of the PEM fuel cell, mathematical models can be
created and more suitable fuel cell designs can be made with the help of
numerical data. In this study, the PEM fuel system which will design for
prototype vehicle is modeled with the help of the MATLAB Simulink program,
simulated and presented. Fuel system model
includes membrane flow models,
voltage generation and loss modeling. The values of the important parameters
were calculated, and two and three dimensional graphics were prepared to allow
the results to be appreciated.

Kaynakça

  • B. Laoun, Simulation of PEMFC performance, Revue des Energies Renouvelables Vol. 14 N°3 (2011) 441 – 448
  • Brian Cook, “Introduction to Fuel Cells and Hydrogen Technology”, Engineering Science and Education Journal, December 2002
  • Dicks A., Larminie, J., ‘Fuel Cell Systems Explained’, John Wiley & Sons, Ltd, West Sussex, İngiltere, 2000.
  • http://www.goo.gl/6rufkt Erişim Tarihi: 23.07.2018 Konu: Shell Eco Marathon Europe, (2018). Global Rules Chapter 1.
  • Hydrogen Fuel Cell Engines and Related Technologies: Rev 0, December 2001
  • John H. Hirschenhofer, “Fuel Cell Status: 1996” , IEEEAES Systems Magazine, March 1997 , pp. 23-28
  • Karaoğlan, M. U., Kuralay, N. S. 2014. “PEM Yakıt Hücresi Modeli,” Mühendis ve Makina, cilt 55, sayı 657, s. 51-58.
  • Kılıçoğlu A.E., Altun H., “PEM YAKIT PİLİ SİMÜLASYON MODELİ”, Niğde Üniv., Mühendisli-Mimarlık Fakültesi, Haziran, 2007.
  • Nexa™ (310-0027) Power Module User’s Manual, 5,000,001 Series PBS, June 16, 2003.
  • Oğuz, A.E, ”HİDROJEN YAKIT PİLLERİ VE PEM YAKIT PİLİNİN ANALİZİ”, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Nisan 2006.
  • Saswata Bose, Tapas Kuila, Thi Xuan Hien Nguyen, Nam Hoon Kim, Kin-tak Lau, Joong Hee Lee(2011). “Polymer membranes for high temperature proton exchange membrane fuel cell: Recent advances and challenges “Progress in Polymer Science doi: 10.1016/j.progpolymsci.2011.01.003
  • Sudarshan L.,Dhananjay B., “Modeling and performance evaluation of PEM fuel cell by controlling its input parameters”, Elsevier Energy 138 (2017) 437-445 doi: 10.1016/j.energy.2017.07.070
  • Ural, Z., “Yakıt Pilleri ve Bir PEM Yakıt Pili Sisteminin Dinamik Benzetimi”, Y. Lisans Tezi, Dicle Üniv., Fen Bilimleri Enstitüsü, Haziran, 2007.
  • User Manual H-1000 XP Fuel Cell System Version: 20130805, HORIZON FUEL CELL TECNOLOGIES, August 2013
  • Yiğinsu, B., “Modeling and Analysis of Flow and Heat Transfer in a Large PEM Fuel Cell Suitable for Automotive Applications”, Submitted to the Graduate School of Engineering and Natural Sciences In partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science, Sabanci University, 2015
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürsel Şefkat

Mert Ali Özel

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2018
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şefkat, G., & Özel, M. A. (2018). PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 23(2), 351-366. https://doi.org/10.17482/uumfd.400337
AMA Şefkat G, Özel MA. PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ. UUJFE. Ağustos 2018;23(2):351-366. doi:10.17482/uumfd.400337
Chicago Şefkat, Gürsel, ve Mert Ali Özel. “PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ Ve ANALİZİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23, sy. 2 (Ağustos 2018): 351-66. https://doi.org/10.17482/uumfd.400337.
EndNote Şefkat G, Özel MA (01 Ağustos 2018) PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23 2 351–366.
IEEE G. Şefkat ve M. A. Özel, “PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ”, UUJFE, c. 23, sy. 2, ss. 351–366, 2018, doi: 10.17482/uumfd.400337.
ISNAD Şefkat, Gürsel - Özel, Mert Ali. “PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ Ve ANALİZİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23/2 (Ağustos 2018), 351-366. https://doi.org/10.17482/uumfd.400337.
JAMA Şefkat G, Özel MA. PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ. UUJFE. 2018;23:351–366.
MLA Şefkat, Gürsel ve Mert Ali Özel. “PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ Ve ANALİZİ”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 2, 2018, ss. 351-66, doi:10.17482/uumfd.400337.
Vancouver Şefkat G, Özel MA. PEM YAKIT PİLİNİN SİMULİNK MODELİ ve ANALİZİ. UUJFE. 2018;23(2):351-66.

DUYURU:

30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir).  Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.

Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr