Gelişen teknoloji ile ürün çeşitliliği ile tüketici ihtiyaçları artmaktadır. Müşterilerin tercih imkanı olduğunu bilmekte, güvendikleri ve özel hissettikleri firmaları tercih etmektedirler. Firmaların ve şirketlerin başlıca amacı yeni müşteriler ulaşmaktır ancak daha önemli olan var olan müşteriyi elinde tutabilmektir. Müşteri sürekliliğinin önemli hale gelmesi, firmaları müşteri odaklı yöntemler seçmeye yöneltmiştir. Bunun için müşteriler ile ilgili doğru analizlere ihtiyaç vardır. Firmalar gelişen yazılım programları sayesinde müşterilerine daha kolay ulaşmakta, onlara özel indirimler, kampanyalar vs. düzenleyerek firmaya bağlılığını artırmak istemektedirler. Özellikle perakende sektöründe sadakat kart kullanımı yaygınlaşmış ve bu kartlar ile alışveriş kayıtları tutularak istatistiksel çalışmalar yapılmaktadır.
Puan biriktirme sistemi ile müşteri tekrar alışveriş yapmaya teşvik edilmektedir. Akıllı telefon
uygulamaları ile perakende sektöründe rekabet iyice artmıştır. Bu çalışmada Müşteri İlişkileri Yönetimi
(CRM) hakkında bilgi verilip, yeni teknolojik araçların kullanımının araştırılması ve sonuçları
incelenmiştir.
Yüksek Lisans öğrencim Serkan Kaya'ya teşekkür ederim.
With the developing technology and product variety, consumer needs are increasing. They know that customers have the opportunity to choose, and they prefer companies that they trust and feel special. The main purpose of companies and companies is to reach new customers, but the more important thing is to retain the existing customer. The fact that customer continuity has become important has led companies to choose customer-oriented methods. For this, accurate analyzes about customers are needed. Thanks to the developing software programs, companies reach their customers more easily, special discounts, campaigns, etc. They want to increase their loyalty to the company by organizing especially in the retail sector, the use of loyalty cards has become widespread and statistical studies are carried out by keeping shopping records with these cards. With the point accumulation system, customers are encouraged to shop again. Competition in the retail sector has increased with smart phone applications. In this study, information about Customer Relationship Management (CRM) is given, the use of new technological tools is investigated, and its results are examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | March 24, 2022 |
Acceptance Date | April 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 27 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.