BibTex RIS Cite

How to Train for Cricoid Pressure?

Year 2009, Volume: 35 Issue: 1, 1 - 5, 01.03.2009

Abstract

Cricoid pressure (CP) to occlude the upper ocsophegcal sphincter, also called the Sellick manoeuvre, may be used to decrease the risk of
pulmonary aspiration of gastric contents during intubation for rapid induction of anesthesia. We designed a device that can be used for CP
training and also used for testing for competency. We enrolled first year (n=21) and second year (n=21) anesthesia technican students. Theoretical
knowledge of participants was initially assessed by a pretraining questionnaire and then feedback was provided. Each participant was
instructed to apply blinded CP within the target range of 20 N (49 mmHg±%30) to awake patients and 40 N (91 mmHg±%20) for anesthesized
patients. After reaching these pressures in unblinded practice rounds on the same model, a repeated blinded application of force was
recorded. The pre-and post-intervention results were compared. Practical and theoretical ability was assessed again one year later with 15
participants and results were compared with those obtained one year ago.The data were subjected to statistical analysis using Mc Nemar and
t- test. At the pre-intervention stage, for awake patients 28.6% participiants applied pressure within the target range, increasing to 83.3% at
the post-intervention stage (p<0.001) and for anesthesized patients pre-intervention stage, 26.2% participiants applied target pressure, increasing
to 78.6% at the post-intervention stage (p<0.001). There was no difference between the current results and those obtained one year
ago (p>0.05). In conclusion, theoretical and practice traning appeared to improve performance regarding cricoid pressure training. The
effects of training diminished rapidly with time. Training periods of less than one year may therefor be useful.

Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?

Year 2009, Volume: 35 Issue: 1, 1 - 5, 01.03.2009

Abstract

Sellick Manevrası olarak da adlandırılan krikoide basınç; özefagusun kapanmasını sağlayan ve entübasyon sırasında doğru uygulandığı
zaman pulmoner aspirasyon riskini azaltan bir işlemdir. Biz anestezi teknikerliği öğrencilerinin krikoid basınç hakkındaki bilgi düzeylerini
ölçmek ve bir model üzerinde eğitim vererek eğitim öncesi ve sonrası başarı sonuçlarını karşılaştırmayı amaçladık. Sağlık Meslek Yüksek
Okulu (SMYO) anestezi teknikerliği 1. (n=21) ve 2. (n=21) sınıf öğrencilerinin teorik bilgileri anket ile sınandı ve doğru yanıtlar anlatıldı.
Tasarladığımız model üzerinde pratik eğitim verildi ve eğitim öncesi ve sonrası başarıları karşılaştırıldı. Katılımcıların 15‘ine 1 yıl sonra
çalışma tekrarlanarak, bir yıl önceki değerleri ile karşılaştırıldı. Uyanık hastada önerilen 20 N=49 mmHg±%30’una (34.3-63.7) ve anestezi
altındaki hastada 40 N=91 mmHg±%20’sine (63.7-118.3) ulaşanlar başarılı olarak kabul edildi. İstatistiksel analizlerde Mc Nemar ve t-testi
kullanıldı. Eğitim öncesinde uyanık hastada hedef basınca öğrencilerin %28.6’sı ulaşırken, eğitim sonrası bu oran %83.3’e çıktı (p<0.001).
Eğitim öncesi öğrencilerin %26.2’si; anestezi altındaki hastada hedef basınca ulaşırken eğitim sonrası bu oran %78.6 oldu (p<0.001). Bir yıl
sonraki 15 katılımcının pratik uygulamasında, anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Sonuçlarımıza göre; krikoide uygulanması gereken basınç
miktarı teorik ve pratik eğitimler sonucunda öğretilebilir. Fakat bir yıldan kısa sürelerde tekrarlanması yararlıdır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA72DG87ZN
Journal Section Research Article
Authors

Hülya Bilgin This is me

Gürayten Özyurt This is me

Hale Aksu This is me

Ayhan Kalyoncu This is me

Gökhan Ocakoğlu This is me

Publication Date March 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 35 Issue: 1

Cite

APA Bilgin, H., Özyurt, G., Aksu, H., Kalyoncu, A., et al. (2009). Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 35(1), 1-5.
AMA Bilgin H, Özyurt G, Aksu H, Kalyoncu A, Ocakoğlu G. Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?. Uludağ Tıp Derg. March 2009;35(1):1-5.
Chicago Bilgin, Hülya, Gürayten Özyurt, Hale Aksu, Ayhan Kalyoncu, and Gökhan Ocakoğlu. “Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 35, no. 1 (March 2009): 1-5.
EndNote Bilgin H, Özyurt G, Aksu H, Kalyoncu A, Ocakoğlu G (March 1, 2009) Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 35 1 1–5.
IEEE H. Bilgin, G. Özyurt, H. Aksu, A. Kalyoncu, and G. Ocakoğlu, “Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?”, Uludağ Tıp Derg, vol. 35, no. 1, pp. 1–5, 2009.
ISNAD Bilgin, Hülya et al. “Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 35/1 (March 2009), 1-5.
JAMA Bilgin H, Özyurt G, Aksu H, Kalyoncu A, Ocakoğlu G. Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?. Uludağ Tıp Derg. 2009;35:1–5.
MLA Bilgin, Hülya et al. “Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol. 35, no. 1, 2009, pp. 1-5.
Vancouver Bilgin H, Özyurt G, Aksu H, Kalyoncu A, Ocakoğlu G. Krikoide Basınç Nasıl Öğretilmeli?. Uludağ Tıp Derg. 2009;35(1):1-5.

ISSN: 1300-414X, e-ISSN: 2645-9027

Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi "Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License" ile lisanslanmaktadır.


Creative Commons License
Journal of Uludag University Medical Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

2023