BibTex RIS Cite

Measurement of the Rheumatology Awareness Level of 4th, 5th and 6th Grade Students in Uludag University Faculty of Medicine

Year 2015, Volume: 41 Issue: 3, 131 - 134, 01.09.2015

Abstract

Rheumatology is a newly lateral branch of internal medicine and continues to improve. In this study we aimed to examine the awareness of the 4th 5th and 6th class students about rheumatologic issues. We asked 25 questions about the basic symptoms and findings of rheumatologic diseases to 368 students in total who study in The Medical School in Uludağ University implying a survey on this topic. Fifty five point four percent of the 4th class students answered the simple 20 questions as ‘wrong' or ‘no comment', while 47,7% and 40,9% of 5th and 6th class students answered similarly respectively. This study indicates the insufficiency of the students in the diagnostic approaches for the rheumato-logic diseases and the treatments and also their ignorance about the basics of rheumatology. These ratios were found to be better in the 5th and 6th class students, which were still far away to be assumed as sufficient. It would be helpful to do such surveys to indicate the educational level and the awareness of students about the basics of medical sciences more frequently.

Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2015, Volume: 41 Issue: 3, 131 - 134, 01.09.2015

Abstract

Romatoloji, iç hastalıklarının diğer yan dallarına göre daha yeni bir bilim dalı olup gelişimini sürdürmektedir. Biz bu çalışmada Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde okuyan dördüncü sınıf ve sonrası öğrencilerin romatoloji konusundaki farkındalıklarını araştırmayı amaçladık. Uludağ Tıp Fakültesinde okuyan 4, 5 ve 6. sınıf toplam 368 öğrenciye romatolojinin temel bulgularıyla ilgili toplam 25 soru içeren anket dolduruldu. Romatoloji eğitimi almış bir tıp fakültesi öğrencisinin romatoloji hakkındaki farkındalıklarını değerlendirmeyi hedefleyen 20 soruya 4.sınıf öğrencileri % 55,4 yanlış ya da fikrim yok olarak yanıt verirken, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde ise bu oranların sırasıyla % 47,7 ve % 40,9 olduğu görüldü. Bu çalışma tıp fakültesi öğrencilerinin romatolojinin çok temel bilgileri, hangi hastalıklarla ilgilendiği, hastalıkla-rın tanı ve tedavileri konusunda yeterince bilgi sahibi olmadıklarını göstermektedir. Bu oranlar 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde daha iyi olmasına karşılık yeterli değildir. Bu tür anketlerin belli aralıklarla tekrarlanması farkındalığı ve eğitim düzeyini tespit etmede faydalı olacaktır.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA37YZ98NU
Journal Section Research Article
Authors

Ediz Dalkılıç This is me

Onur Elbasan This is me

Aybuke Muti This is me

Selime Ermurat This is me

Belkıs Nihan Coşkun This is me

Ayşenur Tufan This is me

Mustafa Ferhat Öksüz This is me

Yavuz Pehlivan This is me

Publication Date September 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 41 Issue: 3

Cite

APA Dalkılıç, E., Elbasan, O., Muti, A., Ermurat, S., et al. (2015). Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 41(3), 131-134.
AMA Dalkılıç E, Elbasan O, Muti A, Ermurat S, Coşkun BN, Tufan A, Öksüz MF, Pehlivan Y. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Uludağ Tıp Derg. September 2015;41(3):131-134.
Chicago Dalkılıç, Ediz, Onur Elbasan, Aybuke Muti, Selime Ermurat, Belkıs Nihan Coşkun, Ayşenur Tufan, Mustafa Ferhat Öksüz, and Yavuz Pehlivan. “Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 Ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 41, no. 3 (September 2015): 131-34.
EndNote Dalkılıç E, Elbasan O, Muti A, Ermurat S, Coşkun BN, Tufan A, Öksüz MF, Pehlivan Y (September 1, 2015) Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 41 3 131–134.
IEEE E. Dalkılıç, “Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”, Uludağ Tıp Derg, vol. 41, no. 3, pp. 131–134, 2015.
ISNAD Dalkılıç, Ediz et al. “Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 Ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 41/3 (September 2015), 131-134.
JAMA Dalkılıç E, Elbasan O, Muti A, Ermurat S, Coşkun BN, Tufan A, Öksüz MF, Pehlivan Y. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Uludağ Tıp Derg. 2015;41:131–134.
MLA Dalkılıç, Ediz et al. “Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 Ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol. 41, no. 3, 2015, pp. 131-4.
Vancouver Dalkılıç E, Elbasan O, Muti A, Ermurat S, Coşkun BN, Tufan A, Öksüz MF, Pehlivan Y. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencileri Romatoloji Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. Uludağ Tıp Derg. 2015;41(3):131-4.

ISSN: 1300-414X, e-ISSN: 2645-9027

Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi "Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License" ile lisanslanmaktadır.


Creative Commons License
Journal of Uludag University Medical Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

2023