Internet of Things (IoT) technology, various
communication protocols, Internet connection, can be defined as an intelligent
network system of electronic devices that share data recently. Especially
industrial organizations use IoT technology to increase production and
efficiency, to make profit in terms of time and cost, to realize customer
satisfaction and to improve decision making. Recently, the use of IoT
technology, which has become widespread in many sectors and integrated into the
system, in higher education and the positive and negative effects that may
occur are discussed. Positively, it is thought that IoT will provide solutions
to physical location, economic, geographical and educational language problems
that may hamper education and training in higher education. As a negative, it
is thought that mechanization will bring about security weaknesses as in other
sectors. In this study, the aims of the use of IoT technology in higher
education and the developed applications have been examined. Subsequently,
discussions were conducted on the findings of the investigations and various
scenarios with recommendations were presented.
Nesnelerin interneti (IoT) teknolojisi kavramı, çeşitli
haberleşme protokolleri vasıtasıyla birbirine bağlanıp iletişime geçen, veri
paylaşan elektronik cihazların oluşturdukları akıllı ağ sistemi olarak
tanımlanmaktadır. Özellikle endüstriyel faaliyet gösteren kuruluşlar üretimi ve
verimi arttırmak, zaman ve maliyet açısından kar sağlamak, müşteri
memnuniyetini gerçekleştirmek, karar vermeyi geliştirmek için IoT teknolojisini kullanmaktadır.
Son zamanlarda birçok sektörde kullanımı yaygınlaşan ve sisteme entegre edilen IoT
teknolojisinin yükseköğretimde kullanılması ve oluşabilecek olumlu ve olumsuz
etkileri tartışılmaktadır. Olumlu yönden, yükseköğretimde karşılaşılan eğitim
ve öğretime engel teşkil edebilecek fiziksel lokasyon, ekonomik, coğrafik ve
eğitim dili kaynaklı sorunlara karşı IoT’un çözümler getireceği
düşünülmektedir. Olumsuz olarak ise makineleşmenin diğer sektörlerde olduğu
gibi güvenlik zafiyetleri ortaya çıkaracağı düşünülmektedir. Bu çalışmada, IoT
teknolojisinin yükseköğretimde kullanım amaçları ve geliştirilen uygulamalar incelenmiştir.
Son olarak, inceleme bulguları üzerinden tartışmalar yürütülmüş ve çeşitli
senaryolar ile öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.