Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Issue: 14, 60 - 74, 25.12.2019

Abstract

References

  • Akdoğan, G., 1982. Bitki Kompozisyonu Yüksek Lisans Ders Notları. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Planlama Programı. İstanbul.
  • Alakuş, Y. Z., 2009. Renk Olgusu ve Günümüz Mimarisindeki Yeri. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi.
  • Alpan, Z. (1988). Tekstilde Renk. Mimar Sinan Üniversitesi, Tekstil Anasanat Dalı, Basılmamış Doçentlik Tezi. İstanbul.
  • Antonoff, R., 1980. Die Farben der Textilien, Gesamtverband der Deutschen Textilveredlungsindustrie E. V., Frankfurt.
  • Ayber, U., 2012. Mekan Kimlik İlişkisinde Işık ve Renk Faktörlerinin Psikolojik ve Sosyolojik Analizi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:79-82. İstanbul.
  • Çubuk, M., Özaydın, G., Aktürk, D. ve Erbaş, E., 1999. Kentsel Tasarımda Renk Tasarımı. Görükle-Gürkent Konut Yerleşmesi Kentsel Tasarım Uygulama Çerçevesinde Düzenlenen Renk Tasarım Semineri. M.S.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İstanbul.
  • Eti, E. ve diğerleri (1986). Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim, MEB Yayınları. s.45.
  • Favre, Jean-Paul (1979). Colour And Communication, A. November, ABC Verlag, Zurich.
  • Göler, S., 2009. Biçim, Renk, Malzeme, Doku ve Işığın Mekan Algısına Etkisi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:110.
  • Manav, B. Renk-Anlam-Mekan İlişkisi. Türkiye Online Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi, Cilt. 5, Sayı. 3, Temmuz 2015, s.25.
  • Nuhoğlu, R., 2006. Rengin Tüketici Satınalma Davranışlarına Etkisi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Üretim Yöntemi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:4.
  • Öner, F. K., 2010. İlk Öğretim Öğrencilerinin Resimlerinde Renk ve Duygu İlişkisi ve Kırmızının Öğrencilerde Yarattığı Kavramsal ve Simgesel Çağrışımlar. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Doktora Tezi. s.8. Özkan, A., 2007. İç mekan Tasarımı Kuram ve Yöntemleri Işığında Günümüz Türk İç Mekan Tasarımcıları ve Tasarım Anlayışlarına Bir Yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Özer, B., 1974. Estetik’in Anlamı, Kapsamı ve Günümüzdeki Yeri, Yapı Dergisi, Sayı:7, Yem Yayınları, s:8. İstanbul.
  • Öztan, Y., 1996. Peyzaj Mimarisinde Renk. Maison Française Dergisi, Sayı:Nisan-14, Yıl:2, Doğan Medya Center, İstanbul.
  • Porter, T. ve Mikeliedes, B., 1976. Colour for Architecture. Studio Vista, London.
  • Reekie, R. F., 1972. Design in the Built Environment, Edward Arnold Publishers Ltd. Londra, s.18.
  • Selçuk, M. F., 2008. Tokat Niksar Geleneksel Mimaride Renk Araştırmaları. Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:3. Spulmann, W., 1994. “Mimaride Renk” Konferansları. Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, 21-25 Haziran. İstanbul.
  • Temizsoylu, N., 1987. Renk ve Resimde Kullanımı. 1.Basım, İnkılap Yayınevi, s.12. İstanbul.
  • Yılmaz, H. ve Yılmaz, S., 1997. Kimlikli Kentleşmede Peyzaj Planlaması. Ankara Sernpozyumu, Mimarlar Odası Ankara Şubesi, s:343-353. Ankara.

Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu

Year 2019, Issue: 14, 60 - 74, 25.12.2019

Abstract

Renk
türlerinin insanlar üzerinde göz ardı edilemeyecek düzeyde psikolojik ve görsel
etkileri vardır. Hatta tasarım ögeleri arasında en etkili unsurlardandır.
Peyzaj tasarımlarında da renk ögesi, tasarım açısından muhakkak değerlendirilmesi
gereken bir etkendir. Duyularımıza karşı daha yakın ve etkili olan renk olgusu,
diğer ögelere karşı tepki göstermeyen insanlar tarafından bile algılanır. Genel
manada renk, doğrudan doğruya ruhumuzu etkileyen bir unsurdur. Ruhen yarattığı
titreşimler sayesinde insanları iç dünyaya doğru yönlendirir. İçimizdeki kendi
zevklerimize has estetik ve uyum isteklerimizin renkler ile doyması mümkündür.
Renkler tek başına bir ögeyi izah edemeyebilir; ancak bir duygu ve düşünceyi
ifade etmeye yeterlidir.
 İnsanoğlu daima çevre ve doğa ile etkileşim
halindedir. Bu kapsamda insanın psikolojik, fiziksel ve biyolojik anlamdaki
ihtiyaçlarının en iyi şekilde karşılanması gerekmektedir. İşte bu noktada
görev, sağlıklı bir çevre oluşturma çabasındaki tasarımcılara düşer. Bu
çalışma ile peyzaj mimarlığında renk olgusunun yeri, önemi, renk türleri ve
psikolojik etkileri, peyzaj tasarımlarında kullanım ilkeleri gibi başlıklara
genel hatlarıyla değinilecektir. 

References

  • Akdoğan, G., 1982. Bitki Kompozisyonu Yüksek Lisans Ders Notları. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Planlama Programı. İstanbul.
  • Alakuş, Y. Z., 2009. Renk Olgusu ve Günümüz Mimarisindeki Yeri. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi.
  • Alpan, Z. (1988). Tekstilde Renk. Mimar Sinan Üniversitesi, Tekstil Anasanat Dalı, Basılmamış Doçentlik Tezi. İstanbul.
  • Antonoff, R., 1980. Die Farben der Textilien, Gesamtverband der Deutschen Textilveredlungsindustrie E. V., Frankfurt.
  • Ayber, U., 2012. Mekan Kimlik İlişkisinde Işık ve Renk Faktörlerinin Psikolojik ve Sosyolojik Analizi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:79-82. İstanbul.
  • Çubuk, M., Özaydın, G., Aktürk, D. ve Erbaş, E., 1999. Kentsel Tasarımda Renk Tasarımı. Görükle-Gürkent Konut Yerleşmesi Kentsel Tasarım Uygulama Çerçevesinde Düzenlenen Renk Tasarım Semineri. M.S.Ü. Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, İstanbul.
  • Eti, E. ve diğerleri (1986). Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim, MEB Yayınları. s.45.
  • Favre, Jean-Paul (1979). Colour And Communication, A. November, ABC Verlag, Zurich.
  • Göler, S., 2009. Biçim, Renk, Malzeme, Doku ve Işığın Mekan Algısına Etkisi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:110.
  • Manav, B. Renk-Anlam-Mekan İlişkisi. Türkiye Online Tasarım, Sanat ve İletişim Dergisi, Cilt. 5, Sayı. 3, Temmuz 2015, s.25.
  • Nuhoğlu, R., 2006. Rengin Tüketici Satınalma Davranışlarına Etkisi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Üretim Yöntemi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:4.
  • Öner, F. K., 2010. İlk Öğretim Öğrencilerinin Resimlerinde Renk ve Duygu İlişkisi ve Kırmızının Öğrencilerde Yarattığı Kavramsal ve Simgesel Çağrışımlar. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Doktora Tezi. s.8. Özkan, A., 2007. İç mekan Tasarımı Kuram ve Yöntemleri Işığında Günümüz Türk İç Mekan Tasarımcıları ve Tasarım Anlayışlarına Bir Yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Özer, B., 1974. Estetik’in Anlamı, Kapsamı ve Günümüzdeki Yeri, Yapı Dergisi, Sayı:7, Yem Yayınları, s:8. İstanbul.
  • Öztan, Y., 1996. Peyzaj Mimarisinde Renk. Maison Française Dergisi, Sayı:Nisan-14, Yıl:2, Doğan Medya Center, İstanbul.
  • Porter, T. ve Mikeliedes, B., 1976. Colour for Architecture. Studio Vista, London.
  • Reekie, R. F., 1972. Design in the Built Environment, Edward Arnold Publishers Ltd. Londra, s.18.
  • Selçuk, M. F., 2008. Tokat Niksar Geleneksel Mimaride Renk Araştırmaları. Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. s:3. Spulmann, W., 1994. “Mimaride Renk” Konferansları. Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, 21-25 Haziran. İstanbul.
  • Temizsoylu, N., 1987. Renk ve Resimde Kullanımı. 1.Basım, İnkılap Yayınevi, s.12. İstanbul.
  • Yılmaz, H. ve Yılmaz, S., 1997. Kimlikli Kentleşmede Peyzaj Planlaması. Ankara Sernpozyumu, Mimarlar Odası Ankara Şubesi, s:343-353. Ankara.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mahire Ozcalık 0000-0002-6420-4358

Şeyma Eskisarılı This is me 0000-0002-6420-4358

Publication Date December 25, 2019
Submission Date September 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 14

Cite

APA Ozcalık, M., & Eskisarılı, Ş. (2019). Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi(14), 60-74.
AMA Ozcalık M, Eskisarılı Ş. Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. December 2019;(14):60-74.
Chicago Ozcalık, Mahire, and Şeyma Eskisarılı. “Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, no. 14 (December 2019): 60-74.
EndNote Ozcalık M, Eskisarılı Ş (December 1, 2019) Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 14 60–74.
IEEE M. Ozcalık and Ş. Eskisarılı, “Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu”, Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, no. 14, pp. 60–74, December 2019.
ISNAD Ozcalık, Mahire - Eskisarılı, Şeyma. “Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 14 (December 2019), 60-74.
JAMA Ozcalık M, Eskisarılı Ş. Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2019;:60–74.
MLA Ozcalık, Mahire and Şeyma Eskisarılı. “Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, no. 14, 2019, pp. 60-74.
Vancouver Ozcalık M, Eskisarılı Ş. Peyzaj Mimarlığında Renk Olgusu. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2019(14):60-74.