The purpose of this article is to
examine how Ludwig Van Beethoven’s 9th Violin and Piano Sonata, also
known as Kreutzer Sonata, has influenced the creation process of the works of
many artists in the world. The best example to this is probably Lev
Tolstoy’s long story named also “The Kreutzer Sonat” written in 1889. This long
story is about destructive love, burning anger and deadly jealousy that destroy
the life of an unhappy couple. This important work by Tolstoy has been seen as
an attempt to question the role and the place of the woman, as well as the way
the society expected or understood their relation to love, to marriage and to
family life in the 19th century aristocratic culture and religion. The
fact that Lev Tolstoy has given to his famous long story the same title as
Beethoven’s Sonata is almost a tribute to Beethoven’s revolutionary demeanor in
his “Kreutzer Sonata”. Tolstoy the author, has probably attributed several
implications and meanings to the word ‘Kreutzer” which can always be analyzed in
literature. The creative process of this long story that transcends all the
formal, periodical, and intellectual obstacles makes us aware of the fact that
Tolstoy has followed Beethoven’s attitude as a free and creative and protest
artist. Nikolai Rubinstein, a close friend of Tolstoy’s, has probably played an
important role by drawing Tolstoy’s attention to the first part of Beethoven’s
“the Kreutzer Sonata”, which breaks the accepted patterns of the sonata form. Beethoven’s
Sonata and Tolstoy’s long story bearing the same name; “Kreutzer Sonata”, both
in their ways, continue to affect the creativity processes of young artists’
minds all over the world. Thus other works of artists inspired by “The Kreutzer
Sonata” will be reviewed and the reflections of the artworks and the
reflections in the art world will be examined but never the less this
article focuses primarily on the emergence and historical paths of both of the
works of the same name of these two great artists: “ Kreutzer Sonata,” and
acknowledges that Beethoven’s composition in the first place, has led the way
by its revolutionary attitude and its artistic beauty to the inspiration
of many artists of all fields until present times.
Makalenin
amacı, « Kreutzer Sonat » olarak da bilinen, Ludwig Van Beethoven’ın
keman ve piyano için yazdığı 9 numaralı sonatının, dünyadaki bir
çok sanatçının eserlerinin yaratılma süreçlerini nasıl etkilemiş olduğunu
irdelemektir. Buna en önemli örnek olarak Lev Tolstoy’un 1889 yılında
yayımladığı aynı isimli romanı ‘Kreutzer
Sonat’ ı gösterebiliriz. Bu uzun öykü mutsuz bir çiftin hayatını yok eden yıkıcı bir aşk, yakıcı bir öfke ve
öldürücü bir kıskançlığı
konu alır. Tolstoy’un bu eseri Rus edebiyatında 19.yüzyıl ayrıcalıklı
sınıfların kültüründe kadının rolünü, aile düzenini sorgulayan, aşk, evlilik ve
kadın cinselliği ile ilgili farklı düşünceleri ifade eden ve zamanında uygunsuz
olarak algılanan bir eser olarak tanınır. Lev Tolstoy’un uzun öyküsüne
Beethoven’ın Kreutzer Sonat’ı
ile aynı ismi vermiş olması Beethoven’ın müzikte yaptığı devrimsel tavıra adeta
bir göndermedir. Edebiyatçı kimliğiyle Tolstoy’un, birkaç düzeyde
« Kreutzer » kelimesine çeşitili anlamlar yüklediğini
görmekteyiz. Eserin, yaratma sürecinde biçimsel, dönemsel, düşünsel ve benzeri tüm engelleri aşan bir
atılımla sanatta özgür ve özgün düşüncenin gelişmesinde Beethoven’nın atılımına
benzer bir çizgi izlediğini
göstermiştir. Tolstoy’un bu eserinin gerek isminin seçilmesinde, gerekse
içeriğindeki tavırda, müziğe bu kadar vakıf olmasının da rolü vardır. Yakın
arkadaşı Nikolai Rubinstein’ın Tolstoy’un
bir sorusuna cevap olarak Beethoven’ın Kreutzer Sonatı’nın çağının kalıplarını kıran birinci bölümüne dikkat çekmesinin bu esinlenmede büyük bir rolü olduğu düşünülür. Makale
öncelikle bu iki büyük sanatçının eserlerinin ortaya çıkış ve tarihte yer alış
süreçlerini mercek altına alacak ve yine Beethoven’in sonatın müzikal
kalıplarını kırıp, müzik dünyasında önce derin şaşkınlık ve daha sonra
hayranlık yaratan Kreutzer Sonatı’nın, tarihte diğer sanatlarda da hiç bitmeyen
yansımalarına ve bundan esinlenmiş diğer sanat eserlerine dikkat
çekecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2018 |
Submission Date | January 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).