Osmanlı
eğitim sistemi içerisinde Enderun Mektebi, erken dönemli eğitim
müesseselerinden biridir. Kendisinden önce İslam devletlerinde görülen saray
okulu geleneğinin, en kamil örneğini teşkil etmektedir. Yaklaşık 500 yıllık
mazisi ile Enderun mektebinin en önemli misyonu, üst düzey yönetici yetiştirmek
olmuştur. Bunun yanında bir sanat okulu olarak da görev yapmıştır. Enderun
mektebi üzerine yapılan çalışmalarda, mektebin insan kaynağı, teşkilatı, eğitim
modeli, ders içerikleri gibi pek çok husus ortaya konmuştur. Fakat bu
çalışmalarda, mektebin kapatılışı sadece bir tarih vererek bildirilmiştir. Öte
yandan, bu mektebin devlete uzun yıllar hizmet etmesi ve yönetim merkezinde konumlandırılmış
olması göz önüne alındığında; hangi aşamalardan geçtiği, ve nasıl kapatıldığı,
Osmanlı yenileşmesine örnek olacak bir değişimdir. Bu çalışmada Enderun
Mektebinin devletin içerisinde oluşumu ve konumu ile; XVIII. yüzyıldan sonra
hangi evreleri geçirerek kapatıldığı hususu incelenecektir.
Enderun
School in Ottoman educational system, is one of the early educational institutions. It presents the absolute example of the
palace school tradition, seen in earlier Islamic states. With itƒs over 500
years of history, the primary mission of Enderun School was training high
ranking officers/executives. Besides this it served as an art school too. In
the studies that made over Enderun School, revealed numerous aspects as human
resources of the school, organisation, model of education, context of lectures
etc. Yet in this studies, closure of the school stated just as a date. On the
other hand, considering the service of the school to empire for a long period
and its position in the central government; the phases it passed through and
how it was closed would be a good example for Ottoman modernisation process. In
this study; formation of the Enderun School within the empire and its position;
the phases it passed through after XVIIIth century and it’s closure will be
examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2019 |
Submission Date | January 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).