1864
sürgünü ile Kafkasya’dan koparılıp imparatorluğun çeşitli yerlerinde iskân
edilen Çerkes muhacirler Osmanlı toplumunun bir paçası oldular. Kendilerine
özgü gelenek ve yaşam biçimine sahip olan Çerkesler 20. Yüzyılın başında
Osmanlıda gerçekleşen siyasi ve sosyal değişimden kendilerine düşen payı
aldılar. 1908 yılında 2. Meşrutiyetin ilan edilmesi ile siyasi bir serbestlik
havası hâkim oldu. Yeni cemiyetler, topluluklar, okullar açıldı. Basın ve yayın
alanında da daha önce görülmemiş bir hareketlilik başladı. Birçok dergi ve gazete
yayın hayatına başladı. Çerkesler de bu dönem de çeşitli örgütlenmelere giderek
kültür, gelenek ve özellikle de eğitim alanında önemli çalışmalar yaptılar.
Kurdukları cemiyetler ve bu cemiyetlerin yayın organları ile eğitim konusuna
sadece Çerkesler açısından değil, bütün Osmanlı toplumuna fayda sağlayacak
şekilde katkılarda bulundular. Çerkes İttihat ve Teavün Cemiyeti ve bu
cemiyetin yayın organı Guaze eğitim konusuna oldukça önem vermiştir. Çerkes
Teavün Mektebi olarak cemiyetle aynı adı taşıyan bir okul kurdular. Daha sonra Çerkes
Kadınları Teavün Cemiyeti olarak tekrar bir topluluk kuran Çerkes kökenli
münevver hanımlar Diyane adıyla bir dergi çıkardılar. Sonrasında ise Çerkes
Numune Mektebini kurdular. Bu yazı Çerkes muhacirlerin eğitim faaliyetlerinin
Osmanlı eğitim sistemi içerisindeki yerini inceleyecektir. İncelerken de Çerkes
muhacirlerin İstanbul’da yayınladıkları Ğuaze adlı dergideki eğitim üzerine
yazılan makale ve haberlerden faydalanacaktır.
The
Circassian immigrants who were detached from the Caucasus in 1864 and were inhabited
in various parts of them pire became part of the Ottoman society. The Circassians,
who had their own tradition and life style, took their share of the political and
social change in the Ottoman Empire at the beginning of the 20th century. In
1908, with the declaration of the second constitutional monarchy, a climate of
political freedom prevailed. New societies, communities, schools opened. .
There has been an unprecedented activity in the field of press and broad casting.
Many magazines and newspapers have been published. Circassians also went to various
organizations in this period and made important studies in the fields of
culture, tradition and especially education. They have contributed to the education
of the societies they founded and the organs of the societies, not only for the
Circassians, but also for the whole Ottoman society. The Circassian Union and the
Teavun Society and the publication organ of this society gave great importance to
Guaze education. As the Circassian Teavun School, they founded a school of the same
name. Later, Circassian Women, as the Association of the Congregation, the Circassian
women who founded a community of the Circassian women published a magazine with
the name Diyane. After that, they established the Circassian Sample School.
This article will examine the position of Circassian immigrants in the Ottoman education
system. In examining, the Circassian immigrants will publish articles and news about
the education in the journal Guaze u published in Istanbul.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2019 |
Submission Date | February 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).