Tarih ders kitapları, okullardaki resmî tarih öğretiminin içeriğini yansıtan, tarih disipliniyle doğrudan ilişkili eğitim kaynaklarıdır. Egemen içerik ve egemen ideolojiyi yansıttığı düşünülen tarih ders kitapları kültür ve ideolojiyi sürekli kılan araçlar olarak görülmekte, güç ve bilgi arasındaki karmaşık ilişkiyi yansıttığına inanılmaktadır. Ders kitaplarının incelenmesi aracılığıyla toplumların, geçmişten günümüze yalnızca bilgiyi nasıl aktardıkları değil, aynı zamanda duyguları, düşünceleri ve başka toplumlara bakış açıları da ortaya çıkmaktadır. Ders kitaplarının devlet tarafından nasıl ve ne ölçüde kontrol altında bulunduğu ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir. Tarih ders kitapları hazırlık aşamasından, içeriğine, sunumundan, dağıtımına, uzman, öğrenci, öğretmen ve veli paydaşlarına kadar her aşaması araştırma konusu olabilen kaynaklardır. Tarih ders kitapları tarih, tarih eğitimi ve eğitim tarihinin, yanı sıra eğitim sosyolojisi, siyaset bilimi ve dilbilim açısından da önemli bir araştırma alanı olarak görülmektedir. Dolayısıyla tarih ders kitaplarına ilişkin dünyada ve ülkemizde farklı disiplinlerde çok sayıda çalışma yapılmaktadır. Böylece tarih ders kitapları araştırmaları üzerine gerek dünyada gerekse Türkiye’de oldukça zengin bir literatür ortaya çıkmakta, ders kitaplarıyla ilgili içerik, uygulama, sorunlar ve çözüm önerileri sunulmaktadır. Bu çalışmada tarih ders kitabı araştırmalarında önemli bir merkez olan Georg Eckert Enstitüsü, tarih ders kitabı araştırmalarında yöntem yaklaşımları, başlıca konular, Türkiye’den örnekler ve yeni eğilimler kısaca değerlendirilecektir.
History textbooks are educational resources directly related to the discipline of history, reflecting the content of official history teaching in schools. History textbooks, which are thought to reflect the dominant content and the dominant ideology, are seen as tools that perpetuate culture and ideology, and are believed to reflect the complex relationship between power and knowledge.Through the examination of textbooks, not only how societies have transferred knowledge from past to present, but also their feelings, thoughts and perspectives on other societies are revealed. How and to what extent textbooks are controlled by the state differs from country to country. History textbooks are resources that can be a subject of research at every stage, from the preparation phase, content, presentation, distribution, to every stakeholder such as experts, students, teachers and parents. History textbooks are seen as an important field of research in terms of history, history education and educational history, as well as educational sociology, political science and linguistics. Therefore, there are many studies on history textbooks in different disciplines in the world and in our country. Thus, research on history textbooks should emerge in the world as well as a rich literature in Turkey, about the content of textbooks, practice, problems and solutions are presented. In this study the Georg Eckert Institute, an important center for history textbook research, research approaches in history textbooks, the main issues, examples from Turkey and new trends will be covered shortly.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Submission Date | July 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).