The study aims to analyze and evaluate the Social Studies Curriculum in the Teacher Training Schools and Village Institutes Program prepared in 1953 in Turkey. In the study, the document analysis method was used in the analysis of the data. In Turkey, social studies was first taught as a course in Teacher Training Schools. There are many studies in the literature about the historical development of the social studies course in Turkey. However, in most of these studies, no information was given about the 1953 Social Studies Curriculum (SSC). In some studies, the program took place with explanations of only a few sentences. In this sense, the examination on the 1953 Social Studies Curriculum will shed light on the historical background of the social studies course. At the same time, such a review will make new contributions to the field of Turkish education history. Historical research method was used in the study.
Çalışmanın amacı, Türkiye’de 1953 yılında hazırlanmış olan Öğretmen Okulları ve Köy Enstitüleri Programında yer alan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nı analiz ederek değerlendirmektir. Çalışmada verilerin analizinde doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’de sosyal bilgiler, ilk olarak Öğretmen Okullarında bir ders olarak okutulmuştur. Sosyal bilgiler dersinin Türkiye’deki tarihsel gelişimi hakkında literatürde birçok çalışma yer almaktadır. Ancak bu çalışmaların birçoğunda 1953 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (SBDÖP) hakkında hiç bilgi verilmemiştir. Bazı çalışmalarda ise program sadece birkaç cümlelik açıklamalarla yer almıştır. Bu anlamda 1953 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı üzerindeki inceleme sosyal bilgiler dersinin tarihsel arka planına ışık tutacaktır. Aynı zamanda böyle bir inceleme Türk eğitim tarihi alanına yeni katkılar sağlayacaktır. Çalışmada tarihsel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Social Sciences |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2023 |
Submission Date | January 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).