The 15th century witnessed Chinese maritime both peak and collapse. In the early Ming Dynasty, the ongoing naval wars with the Yuan Dynasty led to the development of Ming ship technology. That only naval warfare and diplomatic voyages were allowed during the reign of Emperor Hongwu hampered maritime activities; however, Ming maritime reached its peak in the 15th century, during the reign of Emperor Yongle. In the 15th century, with the ban of the Zheng He's voyages, Ming shipping began to decline towards the end of the 15th century. With the re-enactment of the sea ban in 1433, sea travels were prohibited, and maritime activities were limited to diplomatic and naval wars. Although maritime warfare continued during the Ming period, Ming maritime never regained its former position.
Maritime in the Ottoman Empire began to revive at the beginning of the 15th century. The Ottoman Sultan, Mehmed the Conqueror, ordered the preparation of a navy for the conquest of Istanbul. There are 20,000 naval soldiers, apart from the rowers, in the conquest navy, which consists of 350-400 ships under the command of Sea Master Baltaoğlu Süleyman Bey. During the conquest, the tactic of carrying some of the navy ships from the land to the Golden Horn has an important place even today. After the conquest of Istanbul, Mehmed the Conqueror gave importance to naval activities, which enabled the Ottomans to be active in the seas. Towards the end of the 15th century, the power of the Ottomans in the seas increased.
In this study, the development, stagnation and decline processes of Ming and Ottoman maritime in the 15th and 16th centuries will be discussed.
XV. yüzyıl Çin denizciliğinin hem zirve yaptığı hem de çöküş yaşadığı dönemdir. Ming Hanedanlığı’nın başlarında Yuan Hanedanlığı ile süregelen deniz savaşları, Ming gemi teknolojisinin gelişmesini sağlamıştır. İmparator Hongwu döneminde yalnızca deniz savaşlarına ve diplomatik seyahatlere izin verilmesi denizcilik faaliyetlerini sekteye uğratsa da XV. yüzyılda İmparator Yongle döneminde denizcilik zirveye ulaşmıştır. Seyahatlerin yasaklanmasıyla birlikte Ming denizciliği XV. yüzyılın sonlarına doğru gerilemeye başlamıştır. 1433 yılında deniz yasağının tekrar yürürlüğe girmesiyle birlikte deniz seyahatleri yasaklanmış, denizcilik faaliyetleri diplomatik ve deniz savaşları ile sınırlı kalmıştır. Dolayısıyla da Ming denizciliği bir daha asla eski konumuna gelememiştir.
Osmanlı’da denizcilik ise XV. yüzyılın başlarında canlanmaya başlamıştır. Osmanlı Padişahı Fatih Sultan Mehmed, İstanbul’un fethi için bir donanma hazırlanmasını emretmiştir. Derya Beyi Baltaoğlu Süleyman Bey’in kumandasındaki 350-400 gemiden oluşan fetih donanmasında kürekçiler dışında 20.000 deniz askeri bulunmaktadır. Fetih sırasında donanma gemilerinden bir kısmının karadan yürütülerek Haliç’e indirilmesi taktiği günümüzde dahi önemli bir yer tutmaktadır. İstanbul’un fethi sonrası Fatih Sultan Mehmed’in deniz faaliyetlerine önem vermesi, Osmanlı’nın denizlerde aktif olmasını sağlamıştır. XV. yüzyılın sonlarına doğru ise Osmanlı’nın denizlerdeki gücü artmıştır.
Bu çalışmada, XV. ve XVI. yüzyılda Ming denizciliğinin gelişim, duraklama, gerileme süreçleri ile Osmanlı denizciliğinin gelişim ve duraklama süreçleri ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Modern Naval History |
Journal Section | research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Submission Date | April 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).