Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Mahur Beste, Sahnenin Dışındakiler ve Huzur romanlarından oluşan iç buhran üçlemesi, Türkiye’nin siyasal tarihini bireysel ve toplumsal meseleler üzerinden derinlemesine ele almaktadır. Bu eserler, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinin toplumsal, kültürel ve psikolojik etkilerini incelerken; siyasal tarihin yalnızca bir olaylar bütünü olmasının ötesinde, aynı zamanda zihniyet tarihini de kapsadığını göstermektedir. Mahur Beste'de, Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde, geleneksel düzenin çöküşü; bireyin kimlik krizi, musiki ve aşk temaları üzerinden işlenmektedir. Siyasal çöküşün yarattığı melankoli, karakterlerin aidiyet arayışında yankı bulur. Sahnenin Dışındakiler, Tanzimat’tan Meşrutiyet’e ve oradan Kurtuluş Savaşı’na kadar uzanan Batılılaşma sürecini inceleyerek modernleşmenin yol açtığı toplumsal ve kültürel çelişkileri sorgular. Yeniliklerin birey üzerindeki zorlu etkisi romanın merkezinde yer alır. Huzur ise Cumhuriyetin erken döneminde, modernleşme ile gelenek arasında sıkışan bireyin iç çatışmalarını Mümtaz ve Nuran’ın aşkı ekseninde yansıtır. İstanbul’un kendine özgü dokusu, siyasal dönüşümün bireysel yaşantılardaki etkilerini simgeler. Üçleme, Türkiye’nin siyasal tarihini bireyin ruhsal dünyası, toplumsal hafıza ve kültürel kimlik üzerinden değerlendirir. Bu eserler, siyasal tarihin birey ve toplum üzerindeki etkilerini anlamak için edebi, felsefi ve sosyolojik bir çerçeve sunar. Türkiye’nin geçmişle geleceği uzlaştırma çabasını buhran ve krizler üzerinden anlatan üçleme, siyasal tarih okumaları için önemli bir rehber niteliğindedir.
Ahmet Hamdi Tanpınar’s trilogy of internal turmoil—Mahur Beste, Sahnenin Dışındakiler and Huzur—offers an in-depth exploration of Turkey’s political history through individual and societal issues. These works examine the social, cultural, and psychological impacts of the transition from the Ottoman Empire to the Republic, illustrating that political history encompasses not only a series of events but also a history of mentalities. In Mahur Beste, the collapse of the traditional order during the late Ottoman period is portrayed through themes of identity crisis, music, and love. The melancholy caused by political decline echoes in the characters’ search for belonging. Sahnenin Dışındakiler scrutinizes the process of Westernization, from the Tanzimat and Constitutional periods to the War of Independence, questioning the social and cultural contradictions brought about by modernization. The challenging impact of reform on the individual lies at the heart of the novel. Huzur, set in the early years of the Republic, reflects the inner conflicts of individuals caught between tradition and modernity, centered around the love story of Mümtaz and Nuran. The unique texture of Istanbul symbolizes the effects of political transformation on personal lives. This trilogy interprets Turkey’s political history through the lens of the individual’s inner world, collective memory, and cultural identity. These works provide a literary, philosophical, and sociological framework for understanding the impact of political history on individuals and society. By portraying Turkey’s struggle to reconcile its past with its future through crises and turmoil, the trilogy serves as a significant guide for political history readings.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History of The Republic of Turkiye |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | May 5, 2025 |
| Acceptance Date | September 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: Vakanüvis 10. Yıl Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).