626 Avar Kuşatması ve Roma-Sasani Savaşı, Konstantinopolis’in siyasi ve dini kimliğinde önemli bir dönüm noktası olmuştur. Şehir, Theodosius Surları’nın sağlamlığı ve kuşatmacıların deniz savaşındaki zayıflıkları sayesinde ayakta kalmıştır. Avarlar ve Persler başarısız olmuş, ancak kuşatma, Konstantinopolis’in Tanrı tarafından korunan bir şehir olduğu inancını güçlendirmiştir. İmparator Herakleios’un yokluğunda, Patrik Sergios’un liderliği öne çıkmış, halk zaferi Theotokos’un ilahi müdahalesi olarak görmüştür. Ancak, Meryem’e duyulan saygı ve ikonaların kutsallığı, kuşatmadan önce gelişmiş inançlardır. Kuşatma, Konstantinopolis’in Yeni Kudüs olarak kabul edilmesine ve Tanrı’nın koruması altındaki bir şehir olarak algılanmasına katkıda bulunmuştur.
The 626 Avar Siege and the Roman-Sasanian War marked a significant turning point in the political and religious identity of Constantinople. The city survived due to the strength of the Theodosian Walls and the naval weaknesses of the besiegers. Although the Avars and Persians failed, the siege reinforced the belief that Constantinople was a divinely protected city. In the absence of Emperor Heraclius, Patriarch Sergius took a leading role, and the people saw the victory as a divine intervention by Theotokos. However, veneration of Mary and the sanctity of icons were pre-existing beliefs rather than direct outcomes of the siege. The event contributed to the perception of Constantinople as the New Jerusalem, strengthening its image as a city under divine protection.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Historical Studies (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | May 13, 2025 |
| Acceptance Date | October 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: Vakanüvis 10. Yıl Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).