Research Article
BibTex RIS Cite

İktisat Tarihi Açısından Vakıflar

Year 2019, , 73 - 84, 30.05.2019
https://doi.org/10.16971/vakiflar.586069

Abstract

Bu makale İslam dünyasında vakıfların ortaya çıkısından günümüzdeki en son gelişmelere kadar bu çok önemli kurumun geçirmiş olduğu evreleri incelemektedir. Ayrıca Bati dünyasındaki son durumlar da ele alınmakta ve sonuç olarak vakıfların hem ülkemizde hem de tüm İslam dünyasında ciddi bir reform surecine tabi tutulmaları gereği ortaya çıkmaktadır.

References

  • Akgündüz, Ahmet (1988). İslam Hukukunda ve Osmanlı Tatbikatında Vakıf Müessesesi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Archambault, Edith (1997). The Nonprofit Sector in France. Manchester: Manchester University Press.
  • Barkan, Ömer L. Ekrem H. Ayverdi (1970). İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri. İstanbul: Fetih Cemiyeti.
  • Barnes, John R. (1986). An Introduction to Religious Foundations in the Ottoman Empire. Leiden: Brill.
  • Clark, Gregory (1991). “The Long Term Decline in Real Interest Rates”. Journal of Economic Perspectives, vol. V, no. 1.
  • Çizakça, Murat. “Philanthropic Foundations in Roman/Byzantine and Ottoman Empires: A Study in Continuity and Change”. Festschrift for Olga Katsiardi (basımda).
  • Çizakça, Murat (1995). “Cash Waqfs of Bursa, 1555-1823”. Journal of the Economic and Social History of the Orient, vol. 38, no. 3, pp. 313-354.
  • Çizakça, Murat (1999). İslam Dünyasında ve Batıda İş Ortaklıkları Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Çizakça, Murat (2006). “Cross-cultural Borrowing and Comparative Evolution of Institutions between Islamic World and the West”. in S. Cavaciocchi (ed.). Relazioni economiche tra Europa e mondo Islamicho, Secc. XIII-XVIII. Prato: Istituto di Storia Economica, F. Datini/LeMonnier. Serie II, vol. 38/II, pp. 671-698.
  • Çizakça, Murat ve Mustafa Akyol (2012). İslam’ın Unutulan Ekonomik Modeli, Ahlakî Kapitalizm. İstanbul: Ufuk Yayınları.
  • Çizakça, Murat (2014). “IDB/Kuveyt Evkaf İdaresi tarafından Hazırlanan Vakıf Kanunu Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”. Mehmet Kurtoğlu (ed.). Dünya Vakıflar Konferansı. Ankara:VGM Yayınları No. 113. s. 439-448.
  • Çizakça, Murat (2014). “A Critical Assessment of the Waqf Law Being Prepared by IDB/IRTI and Kuwait Foundation”. in Mehmet Kurtoğlu (ed.), Dünya Vakıflar Konferansı (WorldWaqfs Conference). Ankara: VGM Yayınları No. 113. pp. 427-438.
  • Çizakça, Murat (2017). İslam Dünyası’nda Vakıflar. Konya: KTO Karatay Universitesi Yayınları.
  • Çizakça, Murat (2018). “Waqf and Reforming the Higher Education”, 22 Şubat 2018’de Kuala Lumpur’da Higher Education Forum – Waqf Revival konferansında sunulan tebliğ. www.academia.edu’dan indirilebilir.
  • Çizakça, Murat (2018). “Waqf A Universal Institution”. 5-6 Ekim 2018 tarihinde Sevil, İspanya’da toplanan “Empires, States and Law Across Eurasia, 13th-20th Centuries” başlıklı konferansta sunulan tebliğ.
  • Çizakça, Murat (2018) .“From Destruction to Restoration – Islamic Waqfs in Modern Turkey and Malaysia”. Endowment Studies, vol. II, pp. 1-24 , basımda.
  • Döndüren, Hamdi (1990). “İslam’da ve Osmanlı Tatbikatında Para Vakfı ve Finansman Olarak Yöntemleri”. Altınoluk.
  • Fabris, Maria Pia Pedani (1994). I “Documenti Turchi dell’ Archivio di Stato di venezia”. Venezia: Pubblicazioni degli Archivio di Stato.
  • Faroqhi, Suraiya (2004). “Bosnian Merchants in the Adriatic”. International Journal of Turkish Studies, vol. 10, no. 1-2.
  • Gaudiosi, Monica (1988). “The Influence of the Islamic Law of Waqf on the Development of the Trust in England: The Case of Merton College”. University of Pennsylvania Law Review, vol. 136, no. 4, pp. 1231-1261.
  • Genç, Mehmet (1975) “Osmanlı Maliyesinde Malikane Sistemi”, O. Okyar (ed.), Türkiye İktisat Tarihi Semineri. Ankara: Hacettepe Universitesi. s. 285-86.
  • Gerber, Haim (1988). Economy and Society in an Ottoman City. Jerusalem: Hebrew University.
  • Gibb, Hamilton A.R and Harold Bowen (1969). Islamic Society and the West. Oxford: Oxford University Press.
  • Hennigan, Peter C. (2004). The Birth of a Legal Institution (Leiden: Brill).
  • Kaya, Süleyman (2018). “Osmanlı Ulemasının Bey’ul îne (muamele-i şeriyenin) Meşruiyetine Bakışı”. 21 Eylül 2018’de Yalova’da toplanan Para Vakıfları Çalıştay’ına sunulan tebliğ.
  • Kreiser, Klaus (1986). “İcareteyn: Zur ‘Doppelten Miete’ im osmanischen Stiftungswesen”. Türklük Bilgisi Araştırmaları/Journal of Turkish Studiesi, vol. 10, s. 224.
  • Makdisi, George (1981). The Rise of Colleges. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Mandaville, J. E. (1979). “Usurious Piety: The Cash Waqf Controversy in The Ottoman Empire”. International Journal of Middle Eastern Studies, v. 10, issue 3, pp. 289-308.
  • Özcan, Tahsin (2018). “İşletme Usulleri Açısından Para Vakıfları ve Eytam Sandıkları”, 21 Eylül 2018’de Yalova’da toplanan Para Vakıfları Çalıştay’ına sunulan tebliğ.
  • Öztürk, Nazif (1995a). Türk Yenileşme Tarihi Çerçevesinde Vakıf Müessesesi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Öztürk, Nazif (1995b). Elmalılı M. Hamdi Yazır Gözüyle Vakıflar. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Özvar, Erol ve Sadullah Yıldırım (2018). “Osmanlı İmparatorluğu’nda Kim Neyi Nereye Vakfetti?”. 21 Eylül 2018’de Yalova’da toplanan Para Vakıfları Çalıştay’ına sunulan tebliğ.
  • Salamon, Lester M. and S. W. Sokolewski and Megan A. Haddock (2017). Explaining Civil Society Development. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Udovitch, Abraham (1970). Partnership and Profit in Medieval Islam. Princeton: Princeton University Press.
  • Yediyıldız, Bahaeddin (2003). XVIII Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Yıldırım, Erdal (2017). Az mı Gittik Uz mu Gittik? Yeni Vakıfların 50 Yıllık Hikayesi. İstanbul: YKY.
  • Yıldız, Kenan (2017). 1660 İstanbul Yangını ve Etkileri. Ankara: Türk Tarih Kurumu.

Waqfs from the Perspective of History of Economics

Year 2019, , 73 - 84, 30.05.2019
https://doi.org/10.16971/vakiflar.586069

Abstract

This article examines waqfs and their evolution from their emergence in the Islamic world until the present day. In addition, it briefly looks at similar institutions in the contemporary West. It has been reached a conclusion that waqf institutions clearly need for a thorough reform process in Turkey as well as in the rest of the Islamic world.

References

  • Akgündüz, Ahmet (1988). İslam Hukukunda ve Osmanlı Tatbikatında Vakıf Müessesesi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Archambault, Edith (1997). The Nonprofit Sector in France. Manchester: Manchester University Press.
  • Barkan, Ömer L. Ekrem H. Ayverdi (1970). İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri. İstanbul: Fetih Cemiyeti.
  • Barnes, John R. (1986). An Introduction to Religious Foundations in the Ottoman Empire. Leiden: Brill.
  • Clark, Gregory (1991). “The Long Term Decline in Real Interest Rates”. Journal of Economic Perspectives, vol. V, no. 1.
  • Çizakça, Murat. “Philanthropic Foundations in Roman/Byzantine and Ottoman Empires: A Study in Continuity and Change”. Festschrift for Olga Katsiardi (basımda).
  • Çizakça, Murat (1995). “Cash Waqfs of Bursa, 1555-1823”. Journal of the Economic and Social History of the Orient, vol. 38, no. 3, pp. 313-354.
  • Çizakça, Murat (1999). İslam Dünyasında ve Batıda İş Ortaklıkları Tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Çizakça, Murat (2006). “Cross-cultural Borrowing and Comparative Evolution of Institutions between Islamic World and the West”. in S. Cavaciocchi (ed.). Relazioni economiche tra Europa e mondo Islamicho, Secc. XIII-XVIII. Prato: Istituto di Storia Economica, F. Datini/LeMonnier. Serie II, vol. 38/II, pp. 671-698.
  • Çizakça, Murat ve Mustafa Akyol (2012). İslam’ın Unutulan Ekonomik Modeli, Ahlakî Kapitalizm. İstanbul: Ufuk Yayınları.
  • Çizakça, Murat (2014). “IDB/Kuveyt Evkaf İdaresi tarafından Hazırlanan Vakıf Kanunu Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”. Mehmet Kurtoğlu (ed.). Dünya Vakıflar Konferansı. Ankara:VGM Yayınları No. 113. s. 439-448.
  • Çizakça, Murat (2014). “A Critical Assessment of the Waqf Law Being Prepared by IDB/IRTI and Kuwait Foundation”. in Mehmet Kurtoğlu (ed.), Dünya Vakıflar Konferansı (WorldWaqfs Conference). Ankara: VGM Yayınları No. 113. pp. 427-438.
  • Çizakça, Murat (2017). İslam Dünyası’nda Vakıflar. Konya: KTO Karatay Universitesi Yayınları.
  • Çizakça, Murat (2018). “Waqf and Reforming the Higher Education”, 22 Şubat 2018’de Kuala Lumpur’da Higher Education Forum – Waqf Revival konferansında sunulan tebliğ. www.academia.edu’dan indirilebilir.
  • Çizakça, Murat (2018). “Waqf A Universal Institution”. 5-6 Ekim 2018 tarihinde Sevil, İspanya’da toplanan “Empires, States and Law Across Eurasia, 13th-20th Centuries” başlıklı konferansta sunulan tebliğ.
  • Çizakça, Murat (2018) .“From Destruction to Restoration – Islamic Waqfs in Modern Turkey and Malaysia”. Endowment Studies, vol. II, pp. 1-24 , basımda.
  • Döndüren, Hamdi (1990). “İslam’da ve Osmanlı Tatbikatında Para Vakfı ve Finansman Olarak Yöntemleri”. Altınoluk.
  • Fabris, Maria Pia Pedani (1994). I “Documenti Turchi dell’ Archivio di Stato di venezia”. Venezia: Pubblicazioni degli Archivio di Stato.
  • Faroqhi, Suraiya (2004). “Bosnian Merchants in the Adriatic”. International Journal of Turkish Studies, vol. 10, no. 1-2.
  • Gaudiosi, Monica (1988). “The Influence of the Islamic Law of Waqf on the Development of the Trust in England: The Case of Merton College”. University of Pennsylvania Law Review, vol. 136, no. 4, pp. 1231-1261.
  • Genç, Mehmet (1975) “Osmanlı Maliyesinde Malikane Sistemi”, O. Okyar (ed.), Türkiye İktisat Tarihi Semineri. Ankara: Hacettepe Universitesi. s. 285-86.
  • Gerber, Haim (1988). Economy and Society in an Ottoman City. Jerusalem: Hebrew University.
  • Gibb, Hamilton A.R and Harold Bowen (1969). Islamic Society and the West. Oxford: Oxford University Press.
  • Hennigan, Peter C. (2004). The Birth of a Legal Institution (Leiden: Brill).
  • Kaya, Süleyman (2018). “Osmanlı Ulemasının Bey’ul îne (muamele-i şeriyenin) Meşruiyetine Bakışı”. 21 Eylül 2018’de Yalova’da toplanan Para Vakıfları Çalıştay’ına sunulan tebliğ.
  • Kreiser, Klaus (1986). “İcareteyn: Zur ‘Doppelten Miete’ im osmanischen Stiftungswesen”. Türklük Bilgisi Araştırmaları/Journal of Turkish Studiesi, vol. 10, s. 224.
  • Makdisi, George (1981). The Rise of Colleges. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Mandaville, J. E. (1979). “Usurious Piety: The Cash Waqf Controversy in The Ottoman Empire”. International Journal of Middle Eastern Studies, v. 10, issue 3, pp. 289-308.
  • Özcan, Tahsin (2018). “İşletme Usulleri Açısından Para Vakıfları ve Eytam Sandıkları”, 21 Eylül 2018’de Yalova’da toplanan Para Vakıfları Çalıştay’ına sunulan tebliğ.
  • Öztürk, Nazif (1995a). Türk Yenileşme Tarihi Çerçevesinde Vakıf Müessesesi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Öztürk, Nazif (1995b). Elmalılı M. Hamdi Yazır Gözüyle Vakıflar. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Özvar, Erol ve Sadullah Yıldırım (2018). “Osmanlı İmparatorluğu’nda Kim Neyi Nereye Vakfetti?”. 21 Eylül 2018’de Yalova’da toplanan Para Vakıfları Çalıştay’ına sunulan tebliğ.
  • Salamon, Lester M. and S. W. Sokolewski and Megan A. Haddock (2017). Explaining Civil Society Development. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • Udovitch, Abraham (1970). Partnership and Profit in Medieval Islam. Princeton: Princeton University Press.
  • Yediyıldız, Bahaeddin (2003). XVIII Yüzyılda Türkiye’de Vakıf Müessesesi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Yıldırım, Erdal (2017). Az mı Gittik Uz mu Gittik? Yeni Vakıfların 50 Yıllık Hikayesi. İstanbul: YKY.
  • Yıldız, Kenan (2017). 1660 İstanbul Yangını ve Etkileri. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Çizakça This is me 0000-0003-2169-506X

Publication Date May 30, 2019
Submission Date January 28, 2019
Acceptance Date March 20, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Çizakça, M. (2019). İktisat Tarihi Açısından Vakıflar. Vakıflar Dergisi73-84. https://doi.org/10.16971/vakiflar.586069

The articles sent to the Journal of Waqfs with a request for publication are subject to preliminary examination by the Editorial Board and at least two academicians who are experts in their fields are sent for review. The copyright of the articles accepted to be published in the Journal of Waqfs with the referee reports and the decision of the Editorial Board is deemed to have been transferred to the General Directorate of Foundations, and a royalty fee is paid to the published articles in accordance with the relevant legislation.