Hz. Muhammed (s.a.v) Allah (c.c.)
tarafından örnek gösterilmiştir. Onun söz, fiil ve davranışları hatta vasıfları
dinin referanslarından Sünnet’in kaynağıdır. Bu sebeple her yaşta müslüman Hz. Peygamber’i
(s.a.v) örnek almanın gayretini taşır. Özellikle eğitim sürecinden geçen
çocuklara Hz. Peygamber’in (s.a.v) rol model olacak biçimde gösterilmesi son
derece önemlidir. Çünkü sahîh ve sarîh bilgilerle örtüşmeyen, Kur’an-ı Kerim
ile doğru bağlantısı kurulmamış bir zihniyet Hz. Peygamber’in (s.a.v) yanlış
tasavvur edilmesine sebep olacaktır. Netice olarak, Hz. Peygamber’in (s.a.v) beşeriyet
vasfı ve gönderiliş amacını gözardı eden vahiy ile irtibatını kesen/öteleyen,
istismar eden “Aşırı Yüceltmeci Peygamber Tasavvuru” veya “İndirgemeci Peygamber Tasavvuru” şeklindeki marjinal anlayışlar beslenecektir.
Bu çalışma, İmam Hatip
Ortaokullarına devam eden öğrencilerin “Peygamber Tasavvuru”nu görmek üzere
Niğde merkez ve beş ilçesindeki öğrencilere uygulanan anketin sonuçlarına
dâirdir. Netice olarak öğrencilerin genel itibariyle (%11.2 dürüst, erdemli bir hayat yaşayan kişi Hz. Muhammed'in (s.a.v)
peygamber olduğuna inanmasa da cennete girebilecek cevabını vermiştir.) sahîh/sarîh
bilgilerle örtüşen bir peygamber tasavvuruna sahip oldukları görülmektedir.
Anahtar Kelimler: Peygamber Tasavvuru,
İmam Hatip, Niğde.
Hz. Prophet (s.a.v) is shown by God. His words, actions and
behaviors, even his attributes are the source of circumcision form referances
to religion. That is why Muslims of all ages Muhammed tries to take the example
it is extremely important for the children who pass through the education process
to be given a role model with the right and clear information. Because a
mindset that does not overloap with authentic and lucid information and which
is not properly connected assumption of the Hz. Prophet (s.a.v.), as result
marginal insights such as the “enlightening of the prophet” or “imagination of
the reductionist prophet” which ignores the purpose of the poet as a humanity,
interrupts/discovers his/her contact with revelation, or exploitis his / her
revelation. In the framework of these facts, our study is about the results of
the questionnaire applied to the students in the Nigde and five districts in
order to determine the “İmagination of the Prophet” of the students attending
the İmam Hatip secondary schools. As a result, 11.2 percent of students (11.2 percent , honest, virtuous,
people who live in life, the prophet Muhammed, believing that the prophet may
enter into heaven, the answer was, It is seen that they have a vision of a
prophet that overlaps with the righteous knowledge.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 10 |