From the industrial revolution to the present, businesses have been trying to trade in all parts of the world by breaking their shells. This situation provide to the rapid development of technology and the join in of more people in working life. In this case, women have broken their shells like businesses and join in more to social life. At this stage, women who could rise up to certain points then faced unforeseen obstacles as a glass ceiling. According to all other sectors, women were more involved in the service sectors that needed less human physical power. The tourism sector, which is the basic part of the service sector, was the sector that most needed the female employees and it was tried to be supply as much as possible.
In our study, the perception of glass ceiling among women working in accommodation establishments, which are the backbone of tourism sector, was investigated in Van province. According to the data obtained, the presence of a significant percentage of glass ceiling perception was determined. In addition to the prejudices against these factors, the balance they could not establish between family and business life was found to be effective in the formation of this perception. Another side effect is that the majorities of the accommodation establishments are busy during a certain period of the year, resulting in a high rate of staff change and cannot allow them to advance in career.
Glass Ceiling Perception Women Employee accomadion establishment
Sanayi devriminden günümüze kadar geçen sürede, işletmeler kabuklarını kırarak dünyanın her tarafında ticaret yapmayı hedeflemiştir. Bu durum teknolojinin büyük bir hızla gelişmesini ve daha çok insanın çalışma hayatına dâhil olmasını da sağlamıştır. Bu durumda kadınlar da işletmeler gibi kabuklarını kırarak çalışma hayatına sosyal hayata daha fazla katılım sağlamışlardır. Bu aşamada belli noktalara kadar yükselebilen kadınlar daha sonra cam tavan olarak tanımlanan belirsiz engellerle karşılaşmışlardır. Diğer bütün sektörlere göre, insanın fiziki gücüne daha az ihtiyaç duyan hizmet sektörlerinde kadınlar daha çok yer almıştır. Hizmet sektörünün temel öğesi konumundaki turizm ise kadın çalışanlara en çok ihtiyaç duyan sektör olmuş ve bu ihtiyaç olabildiğince karşılanmaya çalışılmıştır.
Çalışmamızda turizm sektörünün belkemiği konumunda olan konaklama işletmelerinde çalışan kadınlarda cam tavan algısı Van ili özelinde incelenmiştir. Elde edilen verilere göre katılımcılarda önemli bir oranda cam tavan algısının varlığı belirlenmiştir. Bu algının oluşmasında ki etken sebeplerin kendilerine karşı oluşmuş olan önyargıların yanında aile ve iş hayatları arasında kuramadıkları dengenin etkili olduğu belirlenmiştir. Diğer bir yan etkin sebep ise konaklama işletmelerinin çoğunluğunun yılın belli bir döneminde yoğun olmasıyla personel değişim hızının yüksek olmasından kaynaklı, kariyerde ilerlemeye olanak verememesidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 16 |