Research Article
BibTex RIS Cite

Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Arasında Sosyal Medya Kullanımının Siyasi Tutumlara Etkisi: Y ve Z Kuşakları Üzerine Bir Analiz

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 12 - 23, 30.06.2024
https://doi.org/10.62147/veche.1491581

Abstract

Dijitalleşme ve internet teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte hayatımızın birçok alanı sanal dünyaya entegre olmuştur. Bunun en önemli yansımalarından biri sosyal medyadır. Sosyal medya iletişim ve haberleşmede bir dönüşüm yaşatmakla kalmamış aynı zamanda bireylerin günlük rutinlerini kökten değiştirmiştir. Artık gündem ve siyaset hakkında bilgi edinmek, tartışmak ve paylaşmak için klasik yöntemler yerine sosyal medya tercih edilmektedir. Bu gelişmelere en hızlı adapte olan Y kuşağı ve bu teknolojinin içine doğan Z kuşağının siyasete ilişkin tutumları her seçim dönemi en merak edilen konular arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı, Atatürk Üniversitesi'ndeki Y ve Z kuşaklarının sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve bu alışkanlıkların siyasi tutumları üzerindeki etkilerini analiz etmektir. Çalışma doğrultusunda Atatürk Üniversitesi’ndeki Y ve Z kuşaklarından oluşan 421 katılımcıya anket uygulanarak sosyal medya ve siyasete ilişkin görüşler analiz edilmiştir. Bulgulara göre, katılımcılar sosyal medyada 3-4 saat aralığında vakit geçirmektedir. En fazla kullanılan sosyal medya platformu Instagram olurken siyasal içerik olarak onları en fazla etkileyen platform ise X/Twitter olmuştur. Sosyal medya her iki kuşak için de önemli bir haber kaynağıdır. Her iki kuşak da siyasetle ve gündemle ilgilidir. Y kuşağı muhalif içerikleri, paylaşımları takip ederken Z kuşağı takip etmediğini belirtmiştir. Her iki kuşak için oy verirken en önemli faktörün milli değerler ve ideoloji olduğu görülmüştür.

References

  • Alptekin, G., Türkmen, D., & Arslantaş, H. A. (2021). Baby Boomers, X, Y, Z Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Düzeyleri ve Tercihleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(51), 253-278. https://doi.org/10.17498/kdeniz.983223
  • Althusser, L., Alp, Y., & Özışık, M. (1978). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. Birikim Yayınları.
  • Arsal, S. M. (2022). Milliyet duygusunun sosyolojik esasları. Ötüken Yayınları.
  • Babacan, M. E. (2015). Sosyal medya ve gençlik. Açılım Kitap.
  • Bayram, Y. (2017). Approaching on The Issues of Political Agenda and Identification of Media Usage Habits of The Youths: The Case of The July 15 Coup Attempt. OPUS International Journal of Society Researches, 7(13), 889-911. https://doi.org/10.26466/opus.359703
  • Castells, M. (2012). İsyan ve umut ağları: internet çağında toplumsal hareketler. Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Çobanoğlu, Y. (2019). Değişen Kamusallığın Yeni “Siyaset Yapma” Mekânı Olarak Sosyal Medya (Politik Kimlikler İle Kamusal Haklar İlişkisi Bağlamında Twitter Örneği). Opus International Journal of Society Researches, 10(17), 696-737. https://doi.org/10.26466/opus.520312
  • Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Dahl, R.A. (2021). Demokrasi üzerine (Çev.Betül Kadıoğlu). Phoenix Yayınevi.
  • Demirkiran, E. (2019). Y Kuşağının Siyasal Katılımı, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. Mcgraw-Hill International Edition.
  • Giddens, A. (2005). Sosyal teorinin temel problemleri. (Çev. Ümit Tatlıcan). Paradigma Yayınları.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal alan (Der. ve Çev. Meral Özbek). Hil Yayınları.
  • Hafızoğlu, Y. (2021). Z Kuşağı Seçmen Davranışları. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 141-164. https://doi.org/10.52974/jena.1035189
  • Halifelioğlu, M. (2015). Stuart Hall: Yapı, İdeoloji ve Kültür. Hilal Onur İnce (Ed.) Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar 3 (231-257). Doğu Batı Yayınları
  • Hülür, H., & Yaşın, C. (2020). Yeni Medya, Toplum ve Siyasal İletişimin Dönüşümü. İçinde H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Yeni Medya, Toplum ve Siyasal İletişim (9-89). Ütopya Yayınları.
  • İşliyen, M. (2015). Siyasal Katılım Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Karaca, N. (2018). Siyaset sosyolojisi okumaları. Femonen Yayıncılık.
  • Lutz, C., Hoffmann, C. P., & Meckel, M. (2014). Beyond just politics: a systematic literature review of online participation. First Monday.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (Çev. Osman Akınhay-Derya Kömürcü). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mertek, S. (2020). Post Truth’u Hannah Arendt İle Okumak. Liberal Düşünce Dergisi, 25(97), 205-225. https://doi.org/10.36484/liberal.682725
  • Neumann, M., O'murchu, I., Breslin, J., Decker, S., Hogan, D., & Macdonaill, C. (2005). Semantic Social Network Portal for Collaborative Online Communities. Journal of European Industrial Training, 29(6), 472-487. http://dx.doi.org/10.1108/03090590510610263
  • Nisbet, R. (2020). Sosyolojik düşünce geleneği (Çev. Yusuf Kaplan). Paradigma Yayınları.
  • O’reilly, T. (2006). Web 2.0 Compact Definition: Trying Again. Web 2.0 Compact Definition: Trying Again - O'reilly Radar (Oreilly.Com) (Erişim Tarihi: 11.05.2024) Pavlik J. Mcıntosh S. (2004) Converging Media: An Introduction To Mass Communication. Pearson Books.
  • Rogers, P. S., & Thomas, G. F. (1997). Research Think Tank:" Complexifying" International Communication and Communication Technology. Business Communication Quarterly, 60(4), 105-111. http://dx.doi.org/10.1177/108056999706000413
  • Sarıoğlu, E.B. (2021) Z kuşağı: dijital doğanların halk ve ilişkilerdeki yansıması. Nobel Bilimsel Eserler
  • Strauss, W. & Howe.N. (1991) Generations: the history of america's future, 1584 To 2069. Vol. 538. Quill.
  • Taydaş, O. (2018). Siyasal karar ve katılım sürecinde sosyal medyanın etkinliği. Literatürk Aca.
  • Topçu, Ç., Erdoğan, M. (2022). Sosyal Medya Kullanıcılarının Siyasal Bilgilenme Sürecindeki Haber Alma Durumlarına Yönelik Türkiye Geneli Saha Araştırması. Yeni Medya, 13, 106-126. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1108239
  • Kemp, S. (2023). Digital 2023:Turkey. Erişim Tarihi: 23.04.2024 (Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2023-Turkey. )
  • Sancar, S. (1997). İdeolojinin serüveni yanlış bilinç ve hegemonyadan söyleme. İmge Kitabevi.
  • Varlık, F., Sumer, F. E. (2022). Sosyal Medyanın Siyasal Katılım Davranışına Etkisi: X, Y Ve Z Kuşakları Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(2), 984-1018. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1133084
  • Zemke, R., Claire, R., & Bob, F. (2013). Generations at Work: Managing the Clash of Boomers, Gen Xers, And Gen Yers in the Workplace. Amacom.

The Influence of Social Media Usage on Political Attitudes Among Students of Atatürk University: An Analysis on Generation Y and Z

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 12 - 23, 30.06.2024
https://doi.org/10.62147/veche.1491581

Abstract

With the development of digitalization and internet technologies, many aspects of our lives have been integrated into the virtual world. One of the most significant reflections of this is social media. Social media has not only transformed communication and information exchange but has also fundamentally altered individuals' daily routines. Nowadays, instead of traditional methods, we prefer to use social media to acquire information, discuss, and share opinions about current events and politics. The political attitudes of Generation Y, who quickly adapted to these developments, and Generation Z, who were born into this technology, are among the most intriguing topics during each election period. The aim of this study is to analyze the social media usage habits of Generation Y and Z at Atatürk University and their impact on political attitudes. In line with the study, a survey was conducted with 421 participants from Generation Y and Z at Atatürk University. A Chi-Square analysis was performed to examine their views on social media and politics. Accordingly, participants spend 3-4 hours on social media daily. Instagram is the most frequently used social media platform, while Twitter/X is the platform that influences them the most regarding political content. Social media is an important news source for both generations. Both generations are interested in politics and current events. While Generation Y follows oppositional content and posts, Generation Z indicated that they do not. For both generations, national values and ideology are seen as the most important factors when voting.

References

  • Alptekin, G., Türkmen, D., & Arslantaş, H. A. (2021). Baby Boomers, X, Y, Z Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Düzeyleri ve Tercihleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(51), 253-278. https://doi.org/10.17498/kdeniz.983223
  • Althusser, L., Alp, Y., & Özışık, M. (1978). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. Birikim Yayınları.
  • Arsal, S. M. (2022). Milliyet duygusunun sosyolojik esasları. Ötüken Yayınları.
  • Babacan, M. E. (2015). Sosyal medya ve gençlik. Açılım Kitap.
  • Bayram, Y. (2017). Approaching on The Issues of Political Agenda and Identification of Media Usage Habits of The Youths: The Case of The July 15 Coup Attempt. OPUS International Journal of Society Researches, 7(13), 889-911. https://doi.org/10.26466/opus.359703
  • Castells, M. (2012). İsyan ve umut ağları: internet çağında toplumsal hareketler. Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Çobanoğlu, Y. (2019). Değişen Kamusallığın Yeni “Siyaset Yapma” Mekânı Olarak Sosyal Medya (Politik Kimlikler İle Kamusal Haklar İlişkisi Bağlamında Twitter Örneği). Opus International Journal of Society Researches, 10(17), 696-737. https://doi.org/10.26466/opus.520312
  • Dağıtmaç, M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Dahl, R.A. (2021). Demokrasi üzerine (Çev.Betül Kadıoğlu). Phoenix Yayınevi.
  • Demirkiran, E. (2019). Y Kuşağının Siyasal Katılımı, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. Mcgraw-Hill International Edition.
  • Giddens, A. (2005). Sosyal teorinin temel problemleri. (Çev. Ümit Tatlıcan). Paradigma Yayınları.
  • Habermas, J. (2004). Kamusal alan (Der. ve Çev. Meral Özbek). Hil Yayınları.
  • Hafızoğlu, Y. (2021). Z Kuşağı Seçmen Davranışları. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(2), 141-164. https://doi.org/10.52974/jena.1035189
  • Halifelioğlu, M. (2015). Stuart Hall: Yapı, İdeoloji ve Kültür. Hilal Onur İnce (Ed.) Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar 3 (231-257). Doğu Batı Yayınları
  • Hülür, H., & Yaşın, C. (2020). Yeni Medya, Toplum ve Siyasal İletişimin Dönüşümü. İçinde H. Hülür & C. Yaşın (Ed.), Yeni Medya, Toplum ve Siyasal İletişim (9-89). Ütopya Yayınları.
  • İşliyen, M. (2015). Siyasal Katılım Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Karaca, N. (2018). Siyaset sosyolojisi okumaları. Femonen Yayıncılık.
  • Lutz, C., Hoffmann, C. P., & Meckel, M. (2014). Beyond just politics: a systematic literature review of online participation. First Monday.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (Çev. Osman Akınhay-Derya Kömürcü). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Mertek, S. (2020). Post Truth’u Hannah Arendt İle Okumak. Liberal Düşünce Dergisi, 25(97), 205-225. https://doi.org/10.36484/liberal.682725
  • Neumann, M., O'murchu, I., Breslin, J., Decker, S., Hogan, D., & Macdonaill, C. (2005). Semantic Social Network Portal for Collaborative Online Communities. Journal of European Industrial Training, 29(6), 472-487. http://dx.doi.org/10.1108/03090590510610263
  • Nisbet, R. (2020). Sosyolojik düşünce geleneği (Çev. Yusuf Kaplan). Paradigma Yayınları.
  • O’reilly, T. (2006). Web 2.0 Compact Definition: Trying Again. Web 2.0 Compact Definition: Trying Again - O'reilly Radar (Oreilly.Com) (Erişim Tarihi: 11.05.2024) Pavlik J. Mcıntosh S. (2004) Converging Media: An Introduction To Mass Communication. Pearson Books.
  • Rogers, P. S., & Thomas, G. F. (1997). Research Think Tank:" Complexifying" International Communication and Communication Technology. Business Communication Quarterly, 60(4), 105-111. http://dx.doi.org/10.1177/108056999706000413
  • Sarıoğlu, E.B. (2021) Z kuşağı: dijital doğanların halk ve ilişkilerdeki yansıması. Nobel Bilimsel Eserler
  • Strauss, W. & Howe.N. (1991) Generations: the history of america's future, 1584 To 2069. Vol. 538. Quill.
  • Taydaş, O. (2018). Siyasal karar ve katılım sürecinde sosyal medyanın etkinliği. Literatürk Aca.
  • Topçu, Ç., Erdoğan, M. (2022). Sosyal Medya Kullanıcılarının Siyasal Bilgilenme Sürecindeki Haber Alma Durumlarına Yönelik Türkiye Geneli Saha Araştırması. Yeni Medya, 13, 106-126. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1108239
  • Kemp, S. (2023). Digital 2023:Turkey. Erişim Tarihi: 23.04.2024 (Https://Datareportal.Com/Reports/Digital-2023-Turkey. )
  • Sancar, S. (1997). İdeolojinin serüveni yanlış bilinç ve hegemonyadan söyleme. İmge Kitabevi.
  • Varlık, F., Sumer, F. E. (2022). Sosyal Medyanın Siyasal Katılım Davranışına Etkisi: X, Y Ve Z Kuşakları Üzerine Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(2), 984-1018. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1133084
  • Zemke, R., Claire, R., & Bob, F. (2013). Generations at Work: Managing the Clash of Boomers, Gen Xers, And Gen Yers in the Workplace. Amacom.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Youth Sociology , Political Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Aybüke Özkan 0000-0002-7636-2732

Publication Date June 30, 2024
Submission Date May 28, 2024
Acceptance Date June 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Özkan, M. A. (2024). Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Arasında Sosyal Medya Kullanımının Siyasi Tutumlara Etkisi: Y ve Z Kuşakları Üzerine Bir Analiz. Veche, 3(1), 12-23. https://doi.org/10.62147/veche.1491581

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29410