The role-playing game (RPG) genre is a type of computer game where players can play imaginary characters and embark on adventures in a fictional world. The finite state machine (SDM) is a mathematical model used in computer science and automation systems. This model is also used in computer game technologies, especially to regulate and manage the behavior of game characters. In this research, it is aimed to analyze the effects of the SDM model by revealing the use of the SDM model in regulating the behavior of the game characters in the RPG game (VR-SDM-GAME) developed using the ScriptableObject architecture. Unity game engine, ScriptableObject architecture, C# programming language, SDM libraries, Ray Casting technology and graphic design tools were used in the development of VR-SDM-GAME. The results obtained in the study support that the SDM model functions as a powerful tool to successfully manage the behavior of game characters in the RPG game genre. It is considered that this research will contribute to the field of computer game technology in the context of the use of SDM model in RPG games.
Rol yapma oyun (RYO) türü, oyuncuların hayali karakterleri canlandırabildiği ve kurgusal bir dünyada maceralara atılabildiği bir bilgisayar oyun türüdür. Sonlu durum makinesi (SDM), bilgisayar bilimlerinde ve otomasyon sistemlerinde kullanılan matematiksel bir modeldir. Bu model aynı zamanda bilgisayar oyun teknolojilerinde, özellikle oyun karakterlerinin davranışlarını düzenlemek ve yönetmek için kullanılmaktadır. Bu araştırmada, ScriptableObject mimarisi kullanarak geliştirilen RYO oyununda (VR-SDM-GAME) oyun karakterlerinin davranışlarını düzenlemekte SDM modelinin kullanımının ortaya konarak etkilerinin deneysel çalışmalarla analiz edilmesi amaçlanmıştır. VR-SDM-GAME’in geliştirilmesinde Unity oyun motoru, ScriptableObject mimarisi, C# programlama dili, SDM kütüphaneleri, Ray Casting teknolojisi ve grafik tasarım araçları kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar RYO oyun türünde SDM modelinin oyun karakterlerinin davranışlarını başarılı bir şekilde yönetmek için güçlü bir araç olarak işlev gördüğünü desteklemektedir. Bu araştırmanın, RYO oyunlarında SDM modelinin kullanımı bağlamında bilgisayar oyun teknolojisi alanına katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Artificial Intelligence (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |
Dergimizin Tarandığı Dizinler (İndeksler)
Academic Resource Index | Google Scholar | ASOS Index |
Rooting Index | The JournalTOCs Index | General Impact Factor (GIF) Index |
Directory of Research Journals Indexing | I2OR Index
|