Mobbing is defined as a severe form of social stressors at work. Unlike "normal" stressors, mobbing is long lasting and escalates conflict with frequent damaging actions that are systematically aimed at a target person. Staff satisfaction known as internal customer satisfaction is as important as external customer satisfaction. Because, external customer satisfaction depends on performance of internal customer. But, there are a lot of factors that negatively affect internal customer satisfaction. One of these factors is mobbing. This problem damages both internal customer and business performances. Internal marketing approach provides structural solutions for this problem. By internal marketing applications staff motivation can be improved and staff commitment to the organization can be fostered.
Yıldırma, işyerinde şiddetli sosyal stres kaynağı olarak tanımlanmaktadır. Yıldırma, normal streslere benzemez, uzun süre devam eder, sistematik olarak tek kişiye hedeflenen zarar verici hareketler ile çatışma şiddetlenir. İç müşteri tatmini olarak bilinen işgören tatmini, dış müşteri tatmini kadar önemlidir. Çünkü dış müşteri tatmini iç müşteri performansına bağlıdır. Fakat iç müşteri tatminini olumsuz etkileyen birçok faktör vardır. Bu faktörierden biri yıldırmadır. Bu problem, hem iç müşteri, hem de işletme performansına zarar verir. İçsel pazarlama yaklaşımı bu problem için yapısal çözümler sunar. İçsel pazarlama uygulamaları sayesinde işgören motivasyonu geliştirilebilir ve işgörenin organizasyona katılımı hızlandırabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2007 |
Submission Date | August 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 2 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)