Türkiye'de gıda sanayi milli gelire katkısı, dış ticaretteki yeri, istihdam ve katma değer yaratması gibi özellikleriyle ülke ekonomisi için büyük önem taşımaktadır. Makarna sanayi gıda sanayi kapsamında un ve unlu mamuller sanayisi içerisinde yer alan önemli alt sektörlerden birisidir. Türkiye dünya makarna üretiminde %4,3'lük payıyla 5. sırada yer almaktadır. Sektörde teknolojide kaydedilen ilerlemelerin de katkısıyla uluslar arası piyasalarda rekabet edebilir konuma gelmiştir. Hammadde sorunu başta olmak üzere tüketim azlığı, pazarlama sorunları ve desteklerin yetersizliği gibi sorunların çözümlenmesi sektörün rekabet gücünü arttıracak ve gelişimine yardımcı olacaktır.
Food industry is indispensible for the country economy in Turkey due to its contribution to national income, foreign trade, creation of employment and additional value. Macaroni sector is one of the important subsectors in pastry industry. Turkey is the 5th country in macaroni production with 4,3 % portion and has managed to compete in international market with the contribution of technical developments. Solution of the problems related to raw material, low consumption level and marketing will increase competition power of the sector and help its improvement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Submission Date | August 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 4 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)