Research Article
BibTex RIS Cite

HASTANELERDE PERFORMANS ÖLÇÜMÜ

Year 2010, Issue: 4, 0 - 0, 03.11.2010

Abstract

Hastaneler sağlık
sistemlerinin önemli bir parçasıdır. Bütün örgütler gibi hastaneler de belirli
amaçları gerçekleştirmek için kurulurlar. Bu amaçlara ne derece ulaşıldığı,
performans ölçümü ile belirlenir. Hastaların gittikçe daha kaliteli hizmet
talep etmesi, düzenleyici kuruluşların artan baskısı, sağlık hizmetlerinin
maliyetinin artması, rekabet ve birtakım etik gerekçeler, hastaneleri
performanslarını değerlendirmeye zorlamaktadır.



Literatürün
incelenmesi, hastanelerin performans ölçümünde birçok boyut ve göstergenin
kullanıldığını göstermektedir. Hastane performansının ölçümüne duyulan ilgi
arttıkça, birçok kişi ve kurum bu konuda kendi yaklaşımını geliştirmiştir. Bu
makalede, performans ölçümü ile ilgili temel kavramlar açıklanmakta ve hastane
performansının ölçümü ile ilgili çeşitli bireysel ve örgütsel yaklaşımlar
incelenmektedir.

References

  • 1. Akal, Z. (1996), İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi, Ankara: MPM Yayınları, No: 473.
  • 2. Ateş, H. (2007), Kavramlar, Tartışmalar, Genel Çerçeve. Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği İçinde (1-20), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 3. Aydın, S. (2007a), Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Anlayışına Geçiş, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (252-277), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 4. Aydın, S. (2007b), Sağlık Bakanlığı Uygulamalarında Kaliteyi Geliştirme ve Performansa Göre Ödeme Sistemi, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (345-354), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 5. Aydın, S. ve Demir, M. (2006), Sağlıkta Performans Yönetimi, Sağlıkta Dönüşüm Serisi – 2, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • 6. Bandırma İktisadi Araştırmalar Enstitüsü, (2007), İnovasyon ve KOBİ’ler, Bilgilendirme Kitapçığı Dizisi, Yayın No: BK-5/2007. [15.07.2007]. <http://www.baniae.com/006.pdf>.
  • 7. Bij. J. D., Vissers, J. M. H. (1999), Monitoring Healt Care Processes: A Framework for Performans Indicators, International Journal of Health Care Quality Assurance,. (12) 5, 214-221.
  • 8. Bilgin, K., U. (2004), Kamu Performans Yönetimi, Ankara: Todaie Yayın No: 323.
  • 9. Chan, Y., C., L., Ho, S., J., K. (2000), The Use Of Balanced Scorecard In Canadian Hospitals, [07.06.2007], <aaahq.org/northeast/2000/q17.pdf>.
  • 10. Coşkun, A. (2006), STK’ların Stratejik Performans Yönetiminde Yeni Bir Yaklaşım: Performans Karnesi, Sivil Toplum. 4 (15), 103-117.
  • 11. Curtright, J. W., Stolp, S., Edell, S.E. (2000), Strategic Performance Management Development of a Performance Measurament System at Mayo Clinic, Journal of Health Care Management,,. (Jan/Fab), 58-68.
  • 12. Çevik, H., H. (2007), Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Performans Yönetimi, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (24-41), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 13. Dinler, Z. (2000), İktisada Giriş, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • 14. Esatoğlu, E. (2007), Hastanelerde Performans Ölçümü, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (358-410), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 15. Flood, A., N., Zinn, J., S., Shortell, S., M., Scott., W., R. (2000), Organizational Performance: Managing for Efficiency and Effectiveness. Shortell, S., M., Kaluzny, A., D.(Ed.), Health Care Management Organization Design and Behaviour içinde. USA: Delmar Thomson Learning.
  • 16. Gordon, D. (1999), Redefining Proses to Create a More Humane Patient Environment, Health Care Strategic Management, 17 (3), 14-16.
  • 17. Griffith, J.R. (1999), The Well-Managed Healthcare Organization,. USA, Chicago: Illinois AUPHA Press.
  • 18. Güran, M., C. (2005), Kamu Hizmetlerinde Performans Ölçümü, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • 19. Halis, M., Tekinkuş, M. (2003), Kamuda Performans Yönetimi, Balcı, A., Nohutçu, A., Öztürk, N., K., Coşkun, B., (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar içinde. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 20. Kavuncubaşı, Ş. (2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 21. Kaya, S. (2005), Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Ankara: Pelikan Yayınları.
  • 22. Kunz, H., Schaaf, T., Braun, J., Tolxdorff, T. (2005), Framework for an IT-supported Balanced Scorecard in Health Care, Information Technology and Applications, 2005, ICITA 2005, Third International Conference, (2), 165-168, [12.07.2007], <http://ieeexplore.ieee.org/Xplore/login.jsp?url=/iel5/9966/32022/01488948.pdf>.
  • 23. Milli Prodüktivite Merkezi (MPM), (2006), Verimlilik Nedir? [02.10.2006]. <http://www.mpm.org.tr/verimlilik/>.
  • 24. Norton, D, P., Kaplan, R., S. (2003), Balanced Scorecard, (Çeviren: Serra Egeli). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • 25. Pakdil, F. (2007), Sağlık Sektöründe Kurumsal Performans Yönetimi, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (114-149), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 26. Pineno, C., J. (2002), The Balanced Scorecard: An Incremental Approach Model to Health Care Management, Journal of Health Care Finance, 28 (4), 69-80.
  • 27. Pink, G., H., McKillop, I., Schraa, E., G., Preyra, C., Montgomery, C., Baker, G., R. (2001), Creating A Balanced Scorecard for A Hospital System, Journal of Health Care Finance. 27 (3), 1-20.
  • 28. Sağlık Bakanlığı, (2007), Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Kaliteyi Geliştirme ve Performans Değerlendirme Yönergesi.
  • 29. Sink, S., D. (1985), Productivity Management: Planning, Measurement and Evaluation, Control Improvement, USA: John Willey and Sons.
  • 30. Şale, İ., (2004), ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi ve Uygulamaları, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 31. Tatar, M. (2007), Sağlık Sisteminin Performansını Ölçme Süreci, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (151-172), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 32. WHO. (2003), Measuring Hospital Performance to Improve the Quality of Care in Europe: A Need for Clarifying the Concepts and Defining the Main Dimensions, [12.07.2007], <http://www.euro.who.int/document/E78873.pdf>.
  • 33. WHO. (2004), Selection of indicators for Hospital Performance Measurement, [12.07.2007], <http://www.euro.who.int/document/E84679.pdf>.
  • 34. WHO, (2007), Performance Assesment Tool for Quality İmprovement in Hospitals, [12.07.2007], <http://www.euro.who.int/document/e89742.pdf>.
Year 2010, Issue: 4, 0 - 0, 03.11.2010

Abstract

References

  • 1. Akal, Z. (1996), İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi, Ankara: MPM Yayınları, No: 473.
  • 2. Ateş, H. (2007), Kavramlar, Tartışmalar, Genel Çerçeve. Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği İçinde (1-20), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 3. Aydın, S. (2007a), Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Anlayışına Geçiş, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (252-277), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 4. Aydın, S. (2007b), Sağlık Bakanlığı Uygulamalarında Kaliteyi Geliştirme ve Performansa Göre Ödeme Sistemi, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (345-354), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 5. Aydın, S. ve Demir, M. (2006), Sağlıkta Performans Yönetimi, Sağlıkta Dönüşüm Serisi – 2, Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayınları.
  • 6. Bandırma İktisadi Araştırmalar Enstitüsü, (2007), İnovasyon ve KOBİ’ler, Bilgilendirme Kitapçığı Dizisi, Yayın No: BK-5/2007. [15.07.2007]. <http://www.baniae.com/006.pdf>.
  • 7. Bij. J. D., Vissers, J. M. H. (1999), Monitoring Healt Care Processes: A Framework for Performans Indicators, International Journal of Health Care Quality Assurance,. (12) 5, 214-221.
  • 8. Bilgin, K., U. (2004), Kamu Performans Yönetimi, Ankara: Todaie Yayın No: 323.
  • 9. Chan, Y., C., L., Ho, S., J., K. (2000), The Use Of Balanced Scorecard In Canadian Hospitals, [07.06.2007], <aaahq.org/northeast/2000/q17.pdf>.
  • 10. Coşkun, A. (2006), STK’ların Stratejik Performans Yönetiminde Yeni Bir Yaklaşım: Performans Karnesi, Sivil Toplum. 4 (15), 103-117.
  • 11. Curtright, J. W., Stolp, S., Edell, S.E. (2000), Strategic Performance Management Development of a Performance Measurament System at Mayo Clinic, Journal of Health Care Management,,. (Jan/Fab), 58-68.
  • 12. Çevik, H., H. (2007), Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Performans Yönetimi, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (24-41), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 13. Dinler, Z. (2000), İktisada Giriş, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • 14. Esatoğlu, E. (2007), Hastanelerde Performans Ölçümü, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (358-410), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 15. Flood, A., N., Zinn, J., S., Shortell, S., M., Scott., W., R. (2000), Organizational Performance: Managing for Efficiency and Effectiveness. Shortell, S., M., Kaluzny, A., D.(Ed.), Health Care Management Organization Design and Behaviour içinde. USA: Delmar Thomson Learning.
  • 16. Gordon, D. (1999), Redefining Proses to Create a More Humane Patient Environment, Health Care Strategic Management, 17 (3), 14-16.
  • 17. Griffith, J.R. (1999), The Well-Managed Healthcare Organization,. USA, Chicago: Illinois AUPHA Press.
  • 18. Güran, M., C. (2005), Kamu Hizmetlerinde Performans Ölçümü, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • 19. Halis, M., Tekinkuş, M. (2003), Kamuda Performans Yönetimi, Balcı, A., Nohutçu, A., Öztürk, N., K., Coşkun, B., (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar içinde. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 20. Kavuncubaşı, Ş. (2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 21. Kaya, S. (2005), Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Ankara: Pelikan Yayınları.
  • 22. Kunz, H., Schaaf, T., Braun, J., Tolxdorff, T. (2005), Framework for an IT-supported Balanced Scorecard in Health Care, Information Technology and Applications, 2005, ICITA 2005, Third International Conference, (2), 165-168, [12.07.2007], <http://ieeexplore.ieee.org/Xplore/login.jsp?url=/iel5/9966/32022/01488948.pdf>.
  • 23. Milli Prodüktivite Merkezi (MPM), (2006), Verimlilik Nedir? [02.10.2006]. <http://www.mpm.org.tr/verimlilik/>.
  • 24. Norton, D, P., Kaplan, R., S. (2003), Balanced Scorecard, (Çeviren: Serra Egeli). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • 25. Pakdil, F. (2007), Sağlık Sektöründe Kurumsal Performans Yönetimi, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (114-149), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 26. Pineno, C., J. (2002), The Balanced Scorecard: An Incremental Approach Model to Health Care Management, Journal of Health Care Finance, 28 (4), 69-80.
  • 27. Pink, G., H., McKillop, I., Schraa, E., G., Preyra, C., Montgomery, C., Baker, G., R. (2001), Creating A Balanced Scorecard for A Hospital System, Journal of Health Care Finance. 27 (3), 1-20.
  • 28. Sağlık Bakanlığı, (2007), Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Kaliteyi Geliştirme ve Performans Değerlendirme Yönergesi.
  • 29. Sink, S., D. (1985), Productivity Management: Planning, Measurement and Evaluation, Control Improvement, USA: John Willey and Sons.
  • 30. Şale, İ., (2004), ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi ve Uygulamaları, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 31. Tatar, M. (2007), Sağlık Sisteminin Performansını Ölçme Süreci, Ateş, H., Kırılmaz, H., Aydın, S., (Ed.), Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi Türkiye Örneği içinde (151-172), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • 32. WHO. (2003), Measuring Hospital Performance to Improve the Quality of Care in Europe: A Need for Clarifying the Concepts and Defining the Main Dimensions, [12.07.2007], <http://www.euro.who.int/document/E78873.pdf>.
  • 33. WHO. (2004), Selection of indicators for Hospital Performance Measurement, [12.07.2007], <http://www.euro.who.int/document/E84679.pdf>.
  • 34. WHO, (2007), Performance Assesment Tool for Quality İmprovement in Hospitals, [12.07.2007], <http://www.euro.who.int/document/e89742.pdf>.
There are 34 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Mehmet Saluvan This is me

Sıdıka Kaya This is me

Publication Date November 3, 2010
Submission Date July 24, 2017
Published in Issue Year 2010 Issue: 4

Cite

APA Saluvan, M., & Kaya, S. (2010). HASTANELERDE PERFORMANS ÖLÇÜMÜ. Verimlilik Dergisi(4).

23139       23140          29293

22408 Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)