Eco-labelling is an essential tool for removing product info pollution in the market and helping companies to eliminate market failures. This research presents empirical data on the effects of eco-labels on consumers purchasing behaviour for refrigerators and reports the results of a survey conducted with 151 participants in Istanbul. This research also shows the relative importance of various product features for consumers. Research data is analysed by "conjoint analysis" method, also known as "discrete choice analysis”. The results of the research reveal the characteristics that the consumer is interested in buying a product and helpful for understanding the wishes and needs of the consumers.
Eko-etiketleme uygulaması tüketiciler açısından, ürünler ile ilgili bilgi kirliliğinin ortadan kaldırılması ve işletmeler açısından, piyasa başarısızlıklarının üstesinden gelinebilmesi için oldukça önemli bir araçtır. Bu araştırma, tüketicilerin buzdolaplarına yönelik satın alma davranışları üzerine, eko-etiketlerin etkisi hakkında deneysel veriler sunmaktadır. İstanbul’da toplam 151 katılımcının dâhil olduğu anketin sonuçlarını sunan bu araştırma, tüketiciler açısından çeşitli ürün özelliklerinin göreceli önemini ortaya koymaktadır. Araştırma verileri, “Ayrık Seçim Analizi” olarak da bilinen “Konjoint Analizi” yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, tüketicilerin bir ürünü satın alırken önem verdikleri ürün özelliklerini ortaya koyması sebebiyle, üretici firmaların yeni ürün üretme aşamasında iken tüketici istek ve ihtiyaçlarını anlaması yönünden önemli bilgilere yer vermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 13, 2020 |
Submission Date | September 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 1 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)