Günümüzde, iklim değişikliği ve küresel ısınma öneminin artmasıyla, dünyada tedarik zincirlerinin çevresel etkilerini azaltmayı amaçlayan birçok mevzuat ve düzenleme yayınlanmıştır. Bu nedenle, Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi (YTZY) şirketler için önemli bir paradigma olarak ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, çevresel hususlar yeni bir Kapalı Döngü Tedarik Zinciri (KDTZ) Modeli ile incelenmiştir. Potansiyel tesislerin teknoloji seviyelerine (düşük, orta, yüksek) ilişkin toplam tedarik zinciri maliyeti ve karbondioksit emisyonunu minimize etmek amacıyla yeni ve kullanılmış ürünler için tesisler, toplama merkezleri ve yenileme merkezlerinin optimal yerleşimine karar vermek üzere yeşil veya sürdürülebilir yer seçimi ve ulaşım konuları ele alınmıştır. Burada, düşük teknoloji seviyesi, tesislerde daha düşük tesis sabit maliyeti, ancak daha yüksek karbondioksit emisyon seviyesini; yüksek teknoloji seviyesi ise tesislerde daha yüksek tesis sabit maliyeti ancak daha düşük çevresel maliyetleri ifade etmektedir. Önerilen model, yeşil ulaşım vasıtasıyla taşıma maliyeti ve karbondioksit emisyon maliyeti arasında bir denge oluşturmaktadır. Şebekedeki tüm ulaşımların, taşıma için üç farklı tipte taşıtın kullanıldığı bir lojistik firmasından sağlandığı kabul edilmiştir. Bu araç tiplerinin her biri ile taşınabilen yük aralıkları önceden belirlenmiştir. Büyük boyutlu kamyonlar seçilerek taşıma masrafları azaltılabilmektedir ancak bu durum küçük boyutlu kamyonlarla karşılaştırıldığında olumsuz çevresel etkilere neden olmaktadır. Bu tür çatışmalarla başa çıkmak için bir Karma Tamsayılı Doğrusal Programlama (MILP) Modeli önerilmiştir. Geliştirilen modelin etkinliğini göstermek için sayısal bir örnek uygulanmış ve analiz edilmiştir.
Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi Karbondioksit Emisyonu Yeşil Yer Seçimi Yeşil Ulaşım Yük Aralığı.
Nowadays, due to increasing importance of climate change and global warming, numerous legislations and regulations aiming to reduce environmental impact of supply chains have been published throughout the world. Therefore, Green Supply Chain Management (GSCM) has emerged as an important paradigm for the companies. In this paper, we investigate the environmental subjects by the help of a new Closed-Loop Supply Chain (CLSC) model. Green or sustainable location and transportation issues are discussed while deciding on the optimal locations of plants, collection centers and refurbishing centers for new and used products in order to minimize the total supply chain cost and carbon-dioxide emission considering the technology levels (low, medium, high) of potential plants. Herein, low technology level refers to lower fixed facility costs but higher carbon-dioxide emission levels at plants. Contrarily, high technology refers to higher fixed facility costs but lower environmental costs at plants. By the means of green transportation, the proposed model includes a trade-off between transportation cost and carbon-dioxide emission cost. It is assumed that all transportation in the network is out-sourced to a logistics firm where three different types of vehicles are used. Load ranges that can be transported with each of these vehicle types are pre-determined. Transportation costs can be reduced by choosing large-sized trucks but it causes negative environmental effects compared to small-sized ones. To handle these kinds of conflicts, a mixed-integer linear programming (MILP) model is proposed. A numerical example is implemented and analysed in order to demonstrate the efficiency of the developed model.
Green Supply Chain Management Carbon Dioxide Emission Green Location Green Transportation Load Ranges.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | January 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 3 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)