İşletmeler ülkelerin sosyo-ekonomik kalkınmalarının ana unsuru olup ülke yönetimleri işletmelerin küresel rekabet ortamında öne geçebilmesini teminen çeşitli politikalar ve destekler ile işletmeler için yatırım ortamını iyileştirirken diğer taraftan işletmelerin katma değerli ürünleri üretip ve pazarlaması noktasında yatırım yapması beklenilmektedir. Bu çalışmada Türkiye’deki işletmelerin 2006-2016 yılları arasındaki net satışları ile Ar-Ge, Pazarlama Satış Dağıtım (PSD) ve Genel Yönetim (GY) harcamalarının ölçeksel bazda yıllar itibariyle karşılaştırılması ve bu giderlerin birbirleri ile ilişkileri analiz edilmiştir. Ölçekler arasında faaliyet giderlerine yapılan harcamaların farklılaştığı, Ar-Ge’ye ayrılan pay ile PSD’ye ayrılan pay arasında pozitif yönlü ve güçlü bir ilişki olduğu, Ar-Ge ve PSD ile GY’ye ayrılan pay arasında negatif yönlü ve güçlü bir ilişki bulunduğu görülmüştür. İşletme başına düşen net satışların göreceli olarak düşük kaldığı bir diğer bulgudur. Bu çalışmada Girişimci Bilgi Sistemi’nden (GBS) alınan konsolide bilançolar üzerinden analiz yapılmış olup sonraki çalışmalarda işletme bazında çalışmalar gerçekleştirilebilecektir.
Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Pazarlama-Satış-Dağıtım Giderleri Araştırma-Geliştirme Giderleri Genel Yönetim Giderleri Net Satışlar
Enterprises are the main component of socio-economic development of the countries and policymakers improve the business environment for the enterprises through various policies and supports to ensure that they can get ahead in the global competition. On the other hand, enterprises are expected to invest in producing and marketing value-added products. In this study, net sales and operating expenses of the enterprises in Turkey between 2006-2016 were compared and analyzed based on the scalar relations with each of these expenses. Expenditure on operating expenses varies between scales and it is seen that there is a positive and strong relationship between the share allocated to R&D and the share allocated to (Marketing-Sales-Distribution) PSD, and there is a negative and strong relationship between R&D / PSD and the share allocated to (General Management) GY. Another finding is that net sales per enterprise remained relatively low. In this study, analysis has been made on the consolidated balance sheets obtained from Enterpreneur Information System (GBS) and future studies can be carried out on an enterprise basis.
Improving Competitiveness Marketing-Sales-Distribution Expenditures R&D Expenditures General Management Expenditures Net Sales.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Submission Date | November 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 3 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)