Amaç: Ergonomi, insanın konfor ve güvenliğini en üst düzeye çıkarmak adına işyerleri ve diğer ortamları geliştirmek için bilimsel yöntemleri kullanan bir bilim dalıdır. Bu çalışmada, bir üniversiteden elde edilen gerçek veriler dikkate alınarak, sınıflardaki gürültü, ışık, iklimlendirme, sıcaklık gibi çevresel faktörlerle ilgili sorunları tanımlayan yeni derslik mobilya boyutları önerilmiştir.
Yöntem: Bu çalışmada, öğrenciler tarafından sınıf eşyası ve ortamı açısından en çok şikayet edilen problemlerin belirlenmesi için bir anket hazırlanmıştır. Ankara’daki bir üniversitede toplam 219 öğrenci ankete katılmıştır. En çok şikayet edilen problemlerin belirlenmesi için her bir soru için memnuniyetsizlik puanları hesaplanmıştır.
Bulgular: Sonuçlar, öğrencilerin çoğunun farklı sebeplerden dolayı kolçaklı sandalyelerden memnun olmadıklarını göstermiştir. Problemleri çözmek için öğrencilerin antropometrik ölçüleri hesaplanmıştır. Bu ölçülere bağlı olarak, önerilen eşya boyutları belirtilmiş ve mevcut hali ile kıyaslanmıştır.
Özgünlük: Bu çalışmadaki ergonomik sınıf tasarımı çalışma yapılan üniversiteye özgün olarak elde edilen verilerle yapılmış bir çalışmadır. Uygulanan metodolojinin ve kapsamlı literatür araştırmasının başka eğitimsel kurumlar için bir ilham kaynağı olabilmesi hedeflenmiştir.
Eğitimsel Ergonomi Tesis Tasarımı Derslik Eşyası İstatistiksel Antropometrik Değerlendirme Kas İskelet Sistemi Bozukluğu
Purpose: Ergonomics is a branch of science that uses scientific methods to improve the workplaces and environments to maximize the comfort and safety of humans. In this study, we suggest new classroom furniture dimensions defining the problems about environmental factors in the classrooms such as noise, light, air conditioning, or temperature by considering the real data obtained from a university.
Methodology: A questionnaire is prepared to determine the most complained problems by the students about the classroom furniture and environment. A total of 219 students participate in the questionnaire at a university in Ankara, Turkey. The dissatisfaction scores are evaluated for each question to define the most complained problems.
Findings: The results show that most of the students are not satisfied with the use of tablet-armed chairs due to different reasons. To solve the problems, the anthropometric measurements of the students are evaluated. Based on these measurements, new furniture dimensions are suggested and compared with the existing ones.
Originality: The ergonomic classroom design in this study is an original work that is designed according to the data obtained from the university in concern. It is aimed that the implemented methodology and the comprehensive literature review for the ergonomic classroom design in this study can be a source of inspiration for the educational institutions.
Educational Ergonomics Facility Design Classroom Furniture Musculoskeletal Disorders Statistical Anthropometric Assessment
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2021 |
Submission Date | November 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 4 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)