Amaç: Stokastik Sınır Analizi ve Veri Zarflama Analizi yöntemleriyle Türk konteyner limanlarının verimliliği karşılaştırılmıştır. Çalışma, limanların operasyonel performansını artırmaya yönelik karşılaştırmalı bulgular sunmayı amaçlar. Oran analizi ile limanların kapasite kullanımı ve operasyonel performansları detaylı incelenmiştir.
Metodoloji: İki verimlilik ölçüm tekniği kullanılmıştır: SFA, rastgele hatalar ve dışsal faktörleri dikkate alarak verimliliği değerlendirirken; DEA, limanları en iyi performans gösterenlerle karşılaştırarak göreli verimliliği ölçmektedir. Oran analizi, mevcut elleçleme kapasitesi ve yıllık büyüme oranlarıyla kapasite kullanımını değerlendirmek için kullanıldı.
Bulgular: SFA ve DEA sonuçları arasında önemli farklılıklar gözlenmiştir. MIP MERSİN ve EVYAP gibi limanlar her iki yöntemde de yüksek verimlilik gösterirken, MARDAŞ ve ÇELEBİ BANDIRMA limanlarında yöntemler arasında farklar tespit edilmiştir. SFA'nın dışsal faktörleri ve operasyonel zorlukları daha iyi yakaladığı, DEA'nın ise göreli verimliliği öne çıkardığı görülmüştür. Özellikle MARDAŞ limanı, hızlı elleçleme büyümesine rağmen düşük operasyonel verimlilik sergilemektedir. Oran analizi, limanların kapasitelerini ne kadar verimli kullandığını ortaya koyarak, bazı limanların tam kapasiteye yakın çalışırken, AKÇANSA gibi limanların düşük kapasite ile çalıştığını göstermiştir.
Özgünlük: Çalışma, SFA ve DEA'yı oran analizi ile inceleyerek limanların verimliliğine bütünsel bir bakış sunmaktadır. Böylece sadece verimlilik karşılaştırmalı ölçülmemiş, aynı zamanda limanların kapasite kullanımları ele alınmıştır. SFA'nın, dışsal faktörleri etkin şekilde dikkate alarak operasyonel performansı yansıtması, stratejik iyileştirmeler için değerli bilgiler sunmaktadır.
23ADP172
Purpose: The study compares the efficiency of Turkish container ports using Stochastic Frontier Analysis and Data Envelopment Analysis. It aims to provide comparative insights for enhancing ports' operational performance. Capacity utilization and operational performance were analyzed in detail through ratio analysis.
Methodology: Two efficiency measurement techniques were employed: SFA evaluates efficiency by accounting for random errors and external factors, while DEA assesses relative efficiency by comparing ports to the best performers. Ratio analysis was used to evaluate capacity utilization through current handling capacity and annual growth rates.
Findings: Significant differences were observed between SFA and DEA results. Ports like MIP MERSİN and EVYAP demonstrated high efficiency in both methods, while discrepancies were detected in ports like MARDAŞ and ÇELEBİ BANDIRMA. SFA better captures external factors and operational challenges, whereas DEA emphasizes relative efficiency. For instance, MARDAŞ exhibited rapid growth in handling volume but low operational efficiency. Ratio analysis showed varying capacity utilization levels, with some ports operating near full capacity, while others, like AKÇANSA, operate at low capacity and need operational improvements.
Originality: The study provides a holistic view of port efficiency by integrating SFA, DEA, and ratio analysis. It not only measures comparative efficiency but also examines ports’ capacity utilization. Differences in efficiency measures were discussed, with SFA offering valuable insights into strategic improvements by effectively reflecting operational challenges and external factors.
Compliance with Ethical Standards It was declared by the author(s) that the tools and methods used in the study do not require the permission of the Ethics Committee. Disclamier The analyses in this study were conducted using publicly available data related to ports . The study exclusively interprets numerical values derived from scientific methods, without including specific judgments or evaluations of any port. Since the analyses do not involve subjective assessments and rely solely on publicly available data, no ethical approval was required. The authors assume no responsibility for any potential implications arising from the interpretation of numerical results based on publicly available data. Ethical Statement It was declared by the author(s) that scientific and ethical principles have been followed in this study and all the sources used have been properly cited.
Funding This study was supported by Eskişehir Technical University Scientific Research Project Commission under grant no: 23ADP172.
23ADP172
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Logistics |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Project Number | 23ADP172 |
Publication Date | February 3, 2025 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | October 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: PRODUCTIVITY FOR LOGISTICS |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)