Amaç: Bu çalışmanın amacı, deniz lojistik sektörünün daha verimli ve etkin çalışmasını sağlamak için dijital dönüşümün benimsenmesinin önündeki engelleri tespit etmek ve önceliklendirmektir.
Yöntem: Belirsizliğin modellenmesinde başarılı sonuçlar veren ve küresel bulanık kümeleri kullanan Küresel Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (SF-AHP) yöntemi, dijital dönüşümün benimsenmesini etkileyen engelleri önem derecelerine göre sıralamak için kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmanın uygulama kısmında öncelikle dijital dönüşümün benimsenmesindeki engeller belirlenmiş ve uzman değerlendirmeleri sonucunda yöntemin adımları uygulanarak engeller önem derecelerine göre sıralanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde, deniz lojistiğinde dijital dönüşümün benimsenmesi için en önemli engel kategorisinin (B1) (0,341) 'Teknoloji' olduğu, bunu sırasıyla “Güvenlik” (B4) (0,266), “Çevre” (B3) (0,223) ve “Organizasyon” (B2) (0,171) ile ilgili ana engel kategorilerinin takip ettiği görülmüştür.
Özgünlük: Bu çalışma, operasyonel verimliliği engelleyen dijital dönüşümün önündeki engelleri tespit edip önceliklendirmesi bakımından deniz lojistiği alanında öncü bir çabayı temsil etmektedir.
Purpose: The objective of this study is to identify and prioritize the barriers to the adoption of digital transformation in order to ensure more efficient and effective operation of the maritime logistics sector.
Methodology: The Spherical Fuzzy Analytical Hierarchy Process (SF-AHP) method, which gives successful results in modelling uncertainty and uses Spherical fuzzy sets (SFSs), is used to rank the barriers affecting adoption of digital transformation according to their importance.
Findings: In the application part of the study, firstly the barriers in the adoption of digital transformation were determined and as a result of expert evaluations, the barriers were ranked according to their importance by applying the steps of the method. When the results obtained from the study were examined, ‘Technology’ is the most important barrier category (B1) (0.341) for the adoption of digital transformation in maritime logistics, followed by the main barrier categories related to “Security” (B4) (0.266), “Environment” (B3) (0.223) and “Organisation” (B2) (0.171) respectively.
Originality: This study represents a pioneering effort in the field of maritime logistics, as it is the first to identify and prioritize the barriers to digital transformation that impede operational efficiency.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Logistics |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | February 3, 2025 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | September 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: PRODUCTIVITY FOR LOGISTICS |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)