Purpose: The aim of this research is to empirically determine the effects of conflict resolution methods used by hotel employees in conflicts with their managers on organizational cynicism and conflict resolution methods that will not trigger employees cynical behavior.
Methodology: The research was conducted quantitatively with survey data applied to 402 4 and 5 star hotel employees in Ankara. For the analysis of the research hypotheses, factor analysis, reliability, normality tests, descriptive statistics, correlation and multiple regression analyzes were performed.
Findings: According to the findings of the research, it was determined that organizational conflict resolution methods significantly affect the emotional and behavioral subdimensions of organizational cynicism, but it was concluded that does not have a significant effect on the cognitive subdimension of organizational cynicism.
Originality: The studies in the relevant literature focus on the effect of conflict types such as work-family, work-outside and interpersonal conflicts on organizational cynicism. However, it has been observed that these conflicts are not analyzed in terms of conflicts according to their place in the organization. Therefore, this study holds unique value in identifying the extent to which employees, preferred conflict resolution methods in organizational conflicts with their managers affect their cynical attitudes, as well as in its focus on the tourism sector.
: Organizational Conflict Resolution Methods Organizational Cynicism Hotel Businesses Ankara
Amaç: Bu araştırmada, otel çalışanlarının yöneticileriyle yaşadıkları örgütsel çatışmalarda tercih ettikleri çatışma çözme yöntemlerinin örgütsel sinizme olan etkisini tespit etmek ve çatışmaya uygun olarak çalışanların sinik davranışlarının tetiklenmeyeceği şekilde uygulamaları gereken çatışma çözme yöntemlerinin ampirik olarak ortaya konulması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma, nicel yöntemle yürütülmüş olup; araştırmanın verileri, Ankara’da bulunan turizm işletme belgeli 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerindeki 402 çalışandan anket yoluyla elde edilmiştir. Araştırma hipotezlerinin çözümlenmesine ilişkin faktör analizi, güvenilirlik, normallik testleri, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon ve çoklu regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre, örgütsel çatışmayı çözme yöntemlerinin, örgütsel sinizmin duyuşsal ve davranışsal alt boyutlarını anlamlı yönde etkilediği tespit edilirken, örgütsel sinizmin bilişsel alt boyutu üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Özgünlük: İlgili literatürdeki araştırmalar, çatışma türlerinden iş-aile, iş-iş dışı ve kişilerarası çatışmaların örgütsel sinizme olan etkisi üzerinde yoğunlaşıldığını göstermektedir. Ancak bu araştırmalarda, çatışmaların örgüt içindeki yerlerine göre yaşanan çatışmalar boyutunda ele alınmadığı görülmektedir. Dolayısıyla bu araştırma, çalışanların yöneticileriyle yaşadığı örgütsel çatışma durumlarında tercih ettikleri çatışmayı çözme yöntemlerinin sinik tutumlarını hangi düzeyde etkileyeceğini tespit etmek açısından ve araştırmanın turizm sektörü üzerinde değerlendirilmiş olması yönünden özgün bir değer taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2025 |
Submission Date | May 17, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 59 Issue: 1 |
Journal of Productivity is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0)