Friedrich Nietzsche geleneksel felsefi yaklaşımlardaki
özgürlüğün bilinçten, köleliğin bedenden kaynaklandığına ve çoğu modern
felsefedeki özgürlüğün yalnızca insani bir görüngü olduğuna yönelik düşünce
kalıplarının aksine köleliğin de özgürlüğün de bedensel süreçlerden türediğini
öne sürer. Bu makalede, Nietzsche’nin, insani etkinliği doğal süreçlerden
koparmamasına rağmen, nasıl olup da onu dışsal doğal yasaların belirlenimine
kurban etmeksizin yenilik, yaratma, özgürlük, fark ve etkinlik temelli bir
felsefe oluşturabildiği gösterilecektir. İlk olarak bitki, hayvan ve insan
ilişkisi üzerinden, Nietzsche’ye göre, tüm varlıklarda ortak olan kölelik ve
özgürlük süreçlerinin biriktirilen ve harcanan güçlerin bir sonucu olduğu iddia
edilecektir. Son olarak, insanın doğaya zararlı müdahalesini geri çevirmeye
yönelik geleneksel ekoloji anlayışlarının aksine, Nietzsche’nin verimlilik
merkezli felsefesinden tehlikeye düşmüş/tehlikeli bir yaşam olarak tehlikeye
düşmüş/tehlikeli bir ekosistemi olumlayan, sıradışı bir ekosistemler
anlayışının çıkabileceği iddia edilecektir.
Contrary to the mindscapes in the traditional philosophical
approaches argue that freedom is originated from the conscious but the slavery
originated from the body, and mindscapes in the modern philosophy argue that
the freedom is only an human phenomena,
Friedrich Nietzsche asserts that both the freedom and the slavery are
rooted in the bodily processes. In this article, it will be shown how Nietzsche,
despite he doesn’t seperate human activity from natural processes, can create a
philosophical manner based on innovation, creation, freedom, difference and
activity without sacrificing human activity to the determination of external
natural laws. Firstly, through relationship among plant, animal and human, it
will be claimed that, according to Nietzsche, the processes of slavery and freedom, which are
common to all beings, are result of the stored up or used up forces. Secondly,
It will be argued that, unlike traditional ecological understandings desiring
to reverse human harmful intervention in nature, It would be derived from
Nietzsche's fruitfulness-centered philosophy that an extraordinary
understanding of ecosystems which embraces an endangered/dangerous ecosystem as
a kind of endangered/dangerous life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Submission Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 9 |