Bu çalışmanın temel motivasyonu, turizm taşımacılığının çevre kirliliği üzerindeki etkisini 16 gelişmekte olan ülke için araştırmaktır. 1995-2018 döneminin incelendiği çalışmada uluslararası turist sayısı havayolu, su yolu ve karayolu olmak üzere üç kategoride ele alınmaktadır. Ekolojik ayak izi ise çevre kirliliğini temsil etmektedir. Verilerdeki asimetrik yapıyı keşfetmek için teorik bir temel sağlayan kantil eşbütünleşme testini kullanıyoruz. Sonuçlara göre, kantil yaklaşımından elde edilen eşbütünleşme ilişkilerinin sayısında geleneksel yaklaşıma kıyasla önemli bir artış söz konusudur. Uzun dönem katsayı sonuçlarına göre, uluslararası turist taşımacılığındaki artış kirliliği teşvik etmektedir. Ayrıca, değişkenler arasındaki bağlantılar kantillerde farklı davranmaktadır. Bu bağlamda, kanıtlar şokların işaretine ve boyutuna bağlı olarak asimetrik bir uyum sürecinin varlığını vurgulamaktadır. Son olarak, çalışma havayolu, su yolu ve karayolu taşımacılığı türlerinin kirlilik üzerindeki etkisinin ülkeler arasında farklılık gösterdiğini gözlemlemektedir.
The principal motivation for the study is to investigate the effect of tourism transportation on environmental pollution for 16 emerging markets. In the study, which analyses the period 1995-2018, the number of international tourists is classified into three categories as airway, waterway, and land way. Also, the ecological footprint represents environmental pollution. The quantile cointegration test is used, which provides a theoretical basis for exploring the asymmetric structure in the data. According to the results, there is a significant increase in the number of cointegration relationships obtained from the quantile approach compared to the conventional approach. Regarding to the long-run coefficient results, the increase in international tourist transportation encourages pollution. Furthermore, the links between the variables behave differently at the quantiles. In this regard, the evidence highlights the existence of an asymmetric adjustment process conditional on the sign and size of the shocks. Finally, the paper observes that the impact of airway, waterway and land way transportation types on pollution differs across countries.
Tourism Environmental Pollution Transportation Asymmetric Persistence Quantile Cointegration
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Time-Series Analysis, Environment Policy, Environmental Management in Tourism |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | May 31, 2025 |
| Publication Date | May 31, 2025 |
| Submission Date | October 2, 2024 |
| Acceptance Date | February 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 46 |