This study aims to determine
problems relating human resource management in ambulance services and
prioritizate that by using Analytic Hierarchy Process (AHP). The study was
performed in Izmir 112 Ambulance Service (IZAS) and research was implemented in
two stages. In first stage, criterias and problem areas relating human resource
management were determined by interviewing 12 managers (head physician (1),
assistants of head physician (3), command physicians (3), station keeper (3),
purchasing manager (1), technic service keeper (1)) who worked in ambulance
service. In the second stage, it was asked managers weighting problem areas
through evaluation forms generated according to specified criteria. AHP was
used for problem prioritization. As a result of the study, it was revealed the
priority importance of criteria is applicability, generalizability and
controllability, also the priority of problem areas in human resources
management in ambulance service are related to in-service training, job
descriptions and the distribution of workload. The results suggest ambulance
service managers primarily need to move to problems and a workable solution in
these two areas.
Bu çalışmanın amacı, ambulans servisinde insan kaynakları yönetimi
alanına ilişkin problemlerin belirlenmesi ve Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP)
ile önceliklendirilmesidir. Çalışma İzmir 112 Ambulans Servisi’nde (IZAS)
gerçekleştirilmiş ve araştırma iki aşamalı olarak uygulanmıştır. İlk aşamada,
ambulans servisinde çalışan 12 yönetici (başhekim (1), başhekim yardımcıları (3), komuta
hekimleri (3), istasyon sorumluları (3), satın alma sorumlusu (1 kişi), teknik
hizmet sorumlusu (1 kişi)) ile görüşülerek insan kaynakları yönetimine ilişkin
problem alanları ve kriterler belirlenmiştir. İkinci aşamada, belirlenen
kriterlere göre oluşturulan değerlendirme formları ile yöneticilerin problem
alanlarını ağırlıklandırmaları istenmiştir. Problemlerin önceliklendirilmesinde
AHP kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, kriterlerin önem sırasının
uygulanabilirlik, genellenebilirlik ve kontrol edilebilirlik olduğu, insan
kaynakları yönetiminde ambulans servisinin öncelikli problem alanlarının ise hizmetiçi
eğitim ile görev tanımları ve iş yükü dağılımı ile ilgili konular olduğu
saptanmıştır. Sonuçlar ambulans servisi yöneticilerinin öncelikli olarak bu iki
alandaki problemlere ve uygulanabilir çözüm önerilerine yönelmesi gerektiğini
işaret etmektedir.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2016 |
Submission Date | May 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 16 |