Patient
satisfaction is among the important quality and performance indicators of
health institutions. The importance of this concept of patient satisfaction is
the subject of many studies in terms of health institutions. One of the reforms
that take place in the health sector within the Health Transformation Program
is the City Hospitals project. City hospitals have implemented with the finance
attained through the Public-Private Partnership model. Not only the employees
but also the patients are affected from this transition process. In this
context the purpose of the study is to determine the satisfaction levels of the
patients receiving services in Isparta City Hospital. At the same time, the
determination of the views of the patients included in the sample on the
transformation of the State Hospital, Gülkent Hospital and Gynecology and
Childhood Hospital into Isparta City Hospital is also considered as another
purpose. Within the scope of the study, the level of patient satisfaction is
examined in four different dimensions - physical environment, general
satisfaction, staff satisfaction and time dimensions. It is determined that patients
are quite satisfied with the hospital in terms of these four dimensions.
Especially the quality of the equipment used in the city hospital, the comfort
of the examination rooms, the hygienic suitability, the physical appearance and
the refreshment of the hospital are among the factors that are pleasing to the
patients. On the other hand the problem of transport to the city hospital, the lack
of medical secretaries, hospital confusion/size, in hospital transportation,
parking and canteen etc. are among the main factors that reduce patient
satisfaction.
Hasta memnuniyeti,
sağlık kurumlarının önemli kalite ve performans göstergeleri arasında yer
almaktadır. Hasta memnuniyetinin sağlık kurumları açısından bu denli önemli
oluşu kavramı birçok çalışmaya konu yapmıştır. Sağlıkta Dönüşüm Programı
kapsamında sağlık sektöründe meydana gelen reformlardan biri de Şehir
Hastaneleri projesidir. Şehir hastaneleri, Kamu-Özel Ortaklığı modeliyle
finansmanı sağlanarak hayata geçirilmiştir. Bu geçiş sürecinden çalışanlar
kadar hastalar da etkilenmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı Isparta Şehir
Hastanesinde hizmet alan hastaların memnuniyet düzeylerini tespit etmektir.
Aynı zamanda örnekleme dâhil edilen hastaların Devlet Hastanesi, Gülkent
Hastanesi ve Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesinin Isparta Şehir
Hastanesine dönüşmesine dair görüşlerinin belirlenmesi de bir diğer amaç olarak
ele alınmaktadır. Çalışma kapsamında hasta memnuniyeti dört farklı boyutta,
fiziksel ortam, genel memnuniyet, personel memnuniyeti ve zaman boyutlarında
ele alınarak, hastaların memnuniyet düzeyleri incelenmiştir. Hastaların bu dört
boyut çerçevesinde hastaneden oldukça memnun oldukları tespit edilmiştir.
Özellikle şehir hastanesinde kullanılan araç gereçlerin kalitesi, muayene
odalarının rahatlığı, hijyen koşulların uygunluğu, hastanenin fiziki görünümü
ve ferahlığı hastaları memnun eden faktörler arasındadır. Diğer yandan hasta
memnuniyetini düşüren başlıca faktörler arasında şehir hastanesine ulaşım
sorunu, tıbbi sekreterlerin olmaması,
hastane içi karışıklık/büyüklük, hastane içi ulaşım, otopark ve kantin
vb. yer almaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 27, 2018 |
Submission Date | December 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 20 |