The
discovery of the perceptions and views of X and Y generations against each
other is the purpose of this study. In accordance with this purpose; the X-Belt
academicians and Y-Gen students perceived their perception against each other
and made a comparison. For this aim, as a means of data, “Teacher Perceptions
of Generation Y Student Characteristics Scale” of Smith and Smith (2005) is
applied to 68 academicians working at the Faculty of Economics and
Administrative Sciences, Süleyman Demirel University who represent the X
generation. For the study carried out for the generation Y students, the
“Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) scale” of Wubbels and Levy (1993) is
applied to 6,766 students who study at the same faculty in the 2014-2015 period.
According to the results of the study; while the generation X academicians have
a negative perception about the general properties and learning proficiency of
the generation Y students, they do not indicate a positive or negative tendency
about the students’ features of work and communication. In contrast, the
generation Y students’ perception about the generation X academics’ interaction
with themselves is generally positive and while students, on the one hand, see
the generation X academics as leader, helpful/friendly, considerate,
determined, content and nonstimulating person, on the other hand they see them
as strict and nonliberal person.
X ve Y kuşağının
birbirlerine karşı algılarının ve bakış açılarının ortaya çıkarılması, bu
çalışmanın amacını oluşturmaktır. Bu amaç doğrultusunda; bir taraftan X Kuşağı akademisyenlerin,
Y Kuşağı öğrenci özellikleri ile ilgili ne tür algılara sahip oldukları incelenirken
diğer taraftan Y Kuşağı öğrencilerin, derslerine giren X Kuşağı
akademisyenlerin etkileşim özellikleri hakkında nasıl bir algı ve görüşe sahip
oldukları incelenerek bir karşılaştırma yapılmıştır. Bunun için veri
toplama aracı olarak; X Kuşağına uygulanan araştırmada, Smith ve Smith
(2005)’in “Öğretmenlerin Y Kuşağı Öğrenci Özellikleri Algıları Ölçeği” Isparta
Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde görevli
68 akademisyene uygulanırken Y Kuşağı üzerine yapılan araştırmada ise Wubbels
ve Levy (1993)’nin “Öğretmen Etkileşim Ölçeği” aynı fakültedeki 6.766 öğrenciye
uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; X Kuşağı, Y Kuşağını hem genel özellikler
hem de öğrenme yetkinlikleri bakımından yetersiz görürken iş ve iletişim yetkinlikleri
açısından olumlu ya da olumsuz bir eğilim belirtmemektedirler. Buna karşılık Y
Kuşağı, X Kuşağını etkileşim özellikleri açısından yeterli görmekte, onları bir
yandan lider, yardımsever (cana yakın), anlayışlı, kararlı, memnun ve uyarıcı
olmayan bireyler olarak görürken diğer yandan sert ve özgürlükçü olmayan
kişiler olarak değerlendirmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2018 |
Submission Date | February 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 22 |