Research Article
BibTex RIS Cite

CYBERLOAFING ACTIVITIES AND THEIR DURATIONS AMONG HEALTHCARE PROFESSIONALS

Year 2020, Volume: 11 Issue: Ek, 29 - 41, 20.12.2020
https://doi.org/10.21076/vizyoner.720897

Abstract

The purpose of the study is to identify the causes and durations of cyberloafing that healthcare professionals make using their communication technologies during working hours and to raise awareness about the cost of cyberloafing to healthcare institutions. In this process, it is necessary to have a scale to measure cyberloafing durations. The population of the study is 326 healthcare workers working in Artvin State Hospital and Arhavi State Hospital, and 133 healthcare workers who agree to participate in the survey voluntarily. The scale of the questionnaire is developed based on previous studies. The scale consists of fifteen expressions other than demographic variables. The scale is validated with factor analysis and its reliability is tested and found to be appropriate with Cronbach's Alpha coefficient. Arithmetic mean for batches that are grouped in calculating cyberloafing times for each item and average. According to the findings obtained, the health workers in the sample spend an average of 203 minutes per day and 1427 minutes per week in their virtual lives in their normal lives. It performs an average of 452 minutes (7.5 hours) of this period within the weekly working hours. Cyberloafing activities that take the most time; using personal social media tools (54 minutes) and TV series, movies, matches etc. is the activity of watching programs (52 minutes). In the study, it is observed that high school graduates and men make more cyberloafing compared to other groups of education and women, respectively.

References

  • Akca, A. (2013). Okul yöneticilerinin iş dışı internet kullanım (siber aylaklık) davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bacaksız, F.E., Tuna, R. ve Harmancı, S. A. (2018). Sanal kaytarmaya karşı evde çalışma:Hemşire akademisyenler üzerinde bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3), 241-249.
  • Blanchard, A. L. ve Henle, A. C. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behaviour, 24, 1067-1084.
  • Candan, H. ve İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Carlson, J. R., Zivnuska, S., Harris, R. B., Harris, K. J., ve Carlson, D. S. (2016). Social media use in the workplace: A study of dual effects. Journal of Organizational and End User Computing, 28(1), 15-31.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (SPSS Uygulamalı). Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Çavuşoğlu, S., Palamutçuoğlu, B. ve Palamutçuoğlu, B. T. (2014). Çalışanların demografik özelliklerinin sanal kaytarma üzerindeki etkisi: üniversite çalışanları üzerinde ampirik bir araştırma. Research Journal of Busines Management, 1(3), 2148-6689.
  • Demir, M. ve Tan, M. (2018). İşgörenlerin demografik özellikleri ve sanal kaytarma davranışı arasındaki ilişki. Journal of Tourism Theory and Research, 4(1), 40-56. doi:10.24288/jttr.37579.
  • Doorn, O.V. (2011). Cyberloafing: A multi-dimensional construct placed in a theoretical framework. Masters Thesis, Eindhoven University of Technology, Department Industrial Engineering and Innovation Sciences.
  • Filiz, F. (2017). Kamu hastane birliklerinin ülke sağlık politikalarına katkısını belirlemede sağlık personelinin algısı: Sivas ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Filiz, M. ve Bardakçı, S. (2020). Sağlık çalışanlarının örgütsel iklim algıları ve örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Artvin ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 436-449.
  • Garrett, R. K. ve Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: Workplace status and personal Internet use at work. Cyber Psychology & Behavior, 11(3), 287-292.
  • George, D. ve Poul M. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step. A simple guide and reference. New York: Routledge, Fourteenth.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M. ve Mena, J. A. (2012). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. J. Of the Acad. Mark. Sci, 40, 414-433.
  • Hassan, H. M., Reza, D. M. ve Farkhad, M. A. (2015). An experimental study of ınfluential elements on cyberloafing from general deterrence theory perspective case study: Tehran subway organization. International Business Research, 8(3), 91-98.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları ile Öz Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaplan, M. ve Çetinkaya, A. Ş. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel işletmelerinde bir araştırma. Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının örgütsel öğrenme kapasitesi üzerindeki etkisinin incelenmesi, Business and Economics Research Journal, 6(3), 129.
  • Kırtay, Ç. (2019). Kamu çalışanlarının sanal kaytarma davranışları: Yalova üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Köse, S., Oral, L. ve Türesin, H. (2012). İş yaşamında sosyal kolaylaştırma kavramı ve sanal kaytarma ile ilişkisi: Araştırma görevlileri üzerinde bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 287-295.
  • Liberman, B .S., McKenna, G. K. ve Buffardi, L. E. (2011). Employee job attitudes and organizational characteristics as predictors of cyberloafing. Computers in Human Behavior, 27, 2192-2199.
  • Lim, V. K. (2002). The it way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23,675-694.
  • Lim, V. K. ve Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriosness justification and regulation of cyberloafing in singapore-an explatory study. Information&Management, 42, 1081-1093.
  • Lim, V. K., Teo, T. S. ve Loo, G. L. (2002). How do I loaf here? Let me count the ways. Communications of the ACM, 45(1), 66-70.
  • Morahan-Martin, J. (2001). Caught in the web: Research and criticism of internet abuse with application to college students. C. R. Wolfe (Ed.), Learning and teaching on the world wide web içinde (191-219). San Diego, CA: Academic Press.
  • Önsal, N. (2012). Endüstri ilişkileri sözlüğü. Türkiye işçi sendikaları konfederasyonu. Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • Örücü, E. ve Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma. Ege Akademik Bakış, 14(1), 99-114.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1, 2. Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdem, G. ve Demir, A. (2015). Okul yöneticilerinde sanal kaytarma davranışları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1029-1042.
  • Özkalp, E., Aydın, U. ve Tekeli, S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Restubog, S. L., Garcia, P. M., Toledano, L. S., Amarnani, R. K., Tolentino, L. R. ve Tang, R. L. (2011). Yielding to (cyber)-temptation: Exploring the buffering role of self-control in the relationship between organizational justice and cyberloafing behavior in the workplace. Journal of Research in Personality, 45(2), 247-251.
  • Seymour, L. ve Nadasen , K. (2007). Web access for it staff: A developing world perspective on web abuse. The Electronic Library, 25(5), 543-557.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.
  • Uçar, N. (2006). Parametrik olmayan hipotez testleri. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (85-112), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Ulusoy, H. ve Benli, D. G. (2017). Akademisyenlerin sanal kaytarma davranışları: Bir kamu üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 924-934.
  • Ünal, Ö. F. ve Tekdemir, S. (2015). Sanal kaytarma: Bir kamu kurumunda ampirik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 95-118.
  • Ünal, Ö. F., Tekdemir, S. ve Yaldızbaş, S. (2015). Kamu çalışanlarının sanal kaytarma amaçları üzerine ampirik bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 515-534.
  • Vitak, J., Crouse, J. ve LaRose, R. (2011). Personal ınternet use at work: Understanding cyberslacking. Computers in Human Behavior, 27(5), 1751-1759.
  • Weatherbee, T. G. (2010). Counterproductive use of technology at work: Information and communications technologies and cyberdeviancy. Human Resource Management Review, 20, 35-44.

SAĞLIK ÇALIŞANLARININ SANAL KAYTARMA ETKİNLİKLERİ VE SÜRELERİ

Year 2020, Volume: 11 Issue: Ek, 29 - 41, 20.12.2020
https://doi.org/10.21076/vizyoner.720897

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sağlık çalışanlarının mesai süreleri içerisinde iletişim teknolojilerini kullanarak yapmış oldukları sanal kaytarma nedenlerini ve sürelerini tespit etmek ve sanal kaytarmanın sağlık kurumlarına maliyeti konusunda bir farkındalık oluşturmaktır. Bu süreçte sanal kaytarma sürelerini ölçmeye yönelik bir ölçeğe sahip olmaktır. Araştırmanın evrenini Artvin Devlet Hastanesinde ve Arhavi Devlet Hastanesinde çalışmakta olan toplam 326 sağlık çalışanı, örneklemini ise ankete gönüllü katılmayı kabul eden 133 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Anketin ölçeği daha önceki çalışmalardan yararlanılarak geliştirilmiştir. Ölçek demografik değişkenler dışında on beş ifadeden oluşmaktadır. Ölçek faktör analiziyle geçerlenerek, Cronbach's Alpha katsayısıyla güvenirliği test edilmiş ve uygun bulunmuştur. Her maddeyle ve ortalamayla ilgili sanal kaytarma sürelerinin hesaplanmasında gruplanmış seriler için aritmetik ortalama hesaplanması tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre örneklemdeki sağlık çalışanları normal hayatlarında ortalama kişi başı günlük 203 dakikasını, haftalık 1427 dakikasını sanal âlemde geçirmektedir. Bu sürenin ortalama 452 dakikasını (7,5 saat) haftalık mesai süresi içerisinde yapmaktadır. En fazla zaman alan sanal kaytarma faaliyetleri; kişisel sosyal medya araçlarını kullanma (54 dakika) ve dizi, film, maç vb. programları izleme (52 dakika) etkinliğidir. Çalışmada erkekleri kadınlara göre, lise mezunlarının diğer gruplara göre daha fazla sanal kaytarma yaptıkları görülmüştür.

References

  • Akca, A. (2013). Okul yöneticilerinin iş dışı internet kullanım (siber aylaklık) davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bacaksız, F.E., Tuna, R. ve Harmancı, S. A. (2018). Sanal kaytarmaya karşı evde çalışma:Hemşire akademisyenler üzerinde bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(3), 241-249.
  • Blanchard, A. L. ve Henle, A. C. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behaviour, 24, 1067-1084.
  • Candan, H. ve İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Carlson, J. R., Zivnuska, S., Harris, R. B., Harris, K. J., ve Carlson, D. S. (2016). Social media use in the workplace: A study of dual effects. Journal of Organizational and End User Computing, 28(1), 15-31.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (SPSS Uygulamalı). Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Çavuşoğlu, S., Palamutçuoğlu, B. ve Palamutçuoğlu, B. T. (2014). Çalışanların demografik özelliklerinin sanal kaytarma üzerindeki etkisi: üniversite çalışanları üzerinde ampirik bir araştırma. Research Journal of Busines Management, 1(3), 2148-6689.
  • Demir, M. ve Tan, M. (2018). İşgörenlerin demografik özellikleri ve sanal kaytarma davranışı arasındaki ilişki. Journal of Tourism Theory and Research, 4(1), 40-56. doi:10.24288/jttr.37579.
  • Doorn, O.V. (2011). Cyberloafing: A multi-dimensional construct placed in a theoretical framework. Masters Thesis, Eindhoven University of Technology, Department Industrial Engineering and Innovation Sciences.
  • Filiz, F. (2017). Kamu hastane birliklerinin ülke sağlık politikalarına katkısını belirlemede sağlık personelinin algısı: Sivas ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Filiz, M. ve Bardakçı, S. (2020). Sağlık çalışanlarının örgütsel iklim algıları ve örgütsel güven düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Artvin ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 436-449.
  • Garrett, R. K. ve Danziger, J. N. (2008). On cyberslacking: Workplace status and personal Internet use at work. Cyber Psychology & Behavior, 11(3), 287-292.
  • George, D. ve Poul M. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step. A simple guide and reference. New York: Routledge, Fourteenth.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M. ve Mena, J. A. (2012). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. J. Of the Acad. Mark. Sci, 40, 414-433.
  • Hassan, H. M., Reza, D. M. ve Farkhad, M. A. (2015). An experimental study of ınfluential elements on cyberloafing from general deterrence theory perspective case study: Tehran subway organization. International Business Research, 8(3), 91-98.
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları ile Öz Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaplan, M. ve Çetinkaya, A. Ş. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel işletmelerinde bir araştırma. Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının örgütsel öğrenme kapasitesi üzerindeki etkisinin incelenmesi, Business and Economics Research Journal, 6(3), 129.
  • Kırtay, Ç. (2019). Kamu çalışanlarının sanal kaytarma davranışları: Yalova üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yalova.
  • Köse, S., Oral, L. ve Türesin, H. (2012). İş yaşamında sosyal kolaylaştırma kavramı ve sanal kaytarma ile ilişkisi: Araştırma görevlileri üzerinde bir araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 287-295.
  • Liberman, B .S., McKenna, G. K. ve Buffardi, L. E. (2011). Employee job attitudes and organizational characteristics as predictors of cyberloafing. Computers in Human Behavior, 27, 2192-2199.
  • Lim, V. K. (2002). The it way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23,675-694.
  • Lim, V. K. ve Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriosness justification and regulation of cyberloafing in singapore-an explatory study. Information&Management, 42, 1081-1093.
  • Lim, V. K., Teo, T. S. ve Loo, G. L. (2002). How do I loaf here? Let me count the ways. Communications of the ACM, 45(1), 66-70.
  • Morahan-Martin, J. (2001). Caught in the web: Research and criticism of internet abuse with application to college students. C. R. Wolfe (Ed.), Learning and teaching on the world wide web içinde (191-219). San Diego, CA: Academic Press.
  • Önsal, N. (2012). Endüstri ilişkileri sözlüğü. Türkiye işçi sendikaları konfederasyonu. Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • Örücü, E. ve Yıldız, H. (2014). İşyerinde kişisel internet ve teknoloji kullanımı: Sanal kaytarma. Ege Akademik Bakış, 14(1), 99-114.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1, 2. Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdem, G. ve Demir, A. (2015). Okul yöneticilerinde sanal kaytarma davranışları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1029-1042.
  • Özkalp, E., Aydın, U. ve Tekeli, S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Restubog, S. L., Garcia, P. M., Toledano, L. S., Amarnani, R. K., Tolentino, L. R. ve Tang, R. L. (2011). Yielding to (cyber)-temptation: Exploring the buffering role of self-control in the relationship between organizational justice and cyberloafing behavior in the workplace. Journal of Research in Personality, 45(2), 247-251.
  • Seymour, L. ve Nadasen , K. (2007). Web access for it staff: A developing world perspective on web abuse. The Electronic Library, 25(5), 543-557.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.
  • Uçar, N. (2006). Parametrik olmayan hipotez testleri. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (85-112), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Ulusoy, H. ve Benli, D. G. (2017). Akademisyenlerin sanal kaytarma davranışları: Bir kamu üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 924-934.
  • Ünal, Ö. F. ve Tekdemir, S. (2015). Sanal kaytarma: Bir kamu kurumunda ampirik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 95-118.
  • Ünal, Ö. F., Tekdemir, S. ve Yaldızbaş, S. (2015). Kamu çalışanlarının sanal kaytarma amaçları üzerine ampirik bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 515-534.
  • Vitak, J., Crouse, J. ve LaRose, R. (2011). Personal ınternet use at work: Understanding cyberslacking. Computers in Human Behavior, 27(5), 1751-1759.
  • Weatherbee, T. G. (2010). Counterproductive use of technology at work: Information and communications technologies and cyberdeviancy. Human Resource Management Review, 20, 35-44.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Policy, Behaviour-Personality Assessment in Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Sedat Bostan 0000-0002-9439-8448

Mustafa Filiz 0000-0002-7445-5361

Publication Date December 20, 2020
Submission Date April 16, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 11 Issue: Ek

Cite

APA Bostan, S., & Filiz, M. (2020). SAĞLIK ÇALIŞANLARININ SANAL KAYTARMA ETKİNLİKLERİ VE SÜRELERİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 11(Ek), 29-41. https://doi.org/10.21076/vizyoner.720897

570ceb1545981.jpg5bd95eb5f3a21.jpglogo-minik.pngimg.pngLogo-png-768x897.png