With the Constitutional amendment dated April 16, 2017, the President, who is the sole executive organ, was given the authority to issue a Presidential decree, which includes the primary and first-hand regulatory authority, similar to the legislative power. Unlike other administrative regulations, the Constitutional Court has the authority and duty to examine the claims of unconstitutionality of presidential decrees. The Constitutional Court has the authority to audit Presidential decrees both in terms of form and substance within the scope of an abstract review of norms, but only in terms of substance within the scope of concrete norm control. Starting from its first decision on January 23, 2020, the Constitutional Court has reviewed 153 separate provisions in 43 decisions and has annulled approximately 40% of them. Another point that draws attention in the decisions given by the court is that the unanimous decisions are less in number than the decisions made by the majority of the votes. In the study, the subjects discussed such as the legal nature and scope of the Presidential decrees, whether they create a protected area, their place in the hierarchy of norms, and the forms and types of supervision by the Constitutional Court, the statistical data of the decisions made by the Court and the important decisions determined are examined.
Presidential Decree Protected Area Constitutional Audit Concrete Norm Control Abstract Review of Norms
16 Nisan 2017 tarihli Anayasa değişikliğiyle birlikte tek başına yürütme organı olan Cumhurbaşkanı’na yasama yetkisine benzer şekilde asli ve ilk elden düzenleme yetkisini de kapsayan, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarma yetkisi verilmiştir. Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin Anayasa’ya aykırılığı iddialarını inceleme yetkisi ve görevi ise diğer idari düzenlemelerden farklı olarak Anayasa Mahkemesi tarafından yerine getirilmektedir. Anayasa Mahkemesi Cumhurbaşkanlığı kararnamelerini soyut norm denetimi kapsamında hem şekil hem esas yönünden, somut norm denetimi kapsamında ise sadece esas yönünden denetleme yetkisine sahiptir. Anayasa Mahkemesi, 23 Ocak 2020 tarihinde verdiği ilk karardan başlayarak bugüne kadar toplam 43 kararda 153 ayrı hükmü incelemiş ve bunların yaklaşık olarak %40’ını iptal etmiştir. Mahkemenin verdiği kararlarda dikkat çeken bir diğer husus ise oybirliği ile verdiği kararların oyçokluğu ile verdiği kararlardan daha az sayıda olmasıdır. Bu çalışmada Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin hukuki niteliği, kapsamı, mahfuz alan oluşturup oluşturmadığı, normlar hiyerarşisindeki yeri gibi üzerinde tartışılan konular ve Anayasa Mahkemesi tarafından yapılan denetimin şekilleri, türleri, Mahkemenin verdiği kararların istatistiki verileri ve tespit edilen önemli kararlar incelenmiştir.
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Mahfuz Alan Anayasal Denetim Somut Norm Denetimi Soyut Norm Denetimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Constitutional Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | July 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 100. Yıl Özel Sayısı |