Bu araştırma, sağlık çalışanlarının kurumsal kimlik ve kurumsal bağlılık algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve kurumsal kimlik algısının kurumsal bağlılık düzeylerine olan etkisinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, bir kamu sağlık tesisinde çalışan 276 kişi ile yürütülmüştür. Çalışanların; demografik özellikleri, kurumsal iletişim, yapı, kurumsal davranış ve kurumsal bağlılıklarına ilişkin algılarını değerlendirmek için tanımlayıcı istatistik analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Hipotezleri test etmek için Faktör Analizi, Korelâsyon ve Regresyon analiz testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre araştırmanın yapıldığı kamu kurumunda kurumsal kimlik unsurlarının normatif bir bağlılık oluşturduğu (r=0,212**, p <0,01), kurum kimliği ile kurumsal bağlılık arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur (r=0,196**, p <0,01). Ayrıca, çalışanların kurumsal kimlik algısının, kurumsal bağlılık üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır (F (1,118) = 55,182, p<0,001, R² =0,3269). Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında, kurum kimliği algısının ve kurumsal bağlılığın artırılmasına yönelik birtakım öneriler sunulmuştur.
Bu çalışma için Kastamonu Üniversitesi Etik Kurulundan 1/9 sayılı ve 5.01.2023 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
The study is conducted to evaluate the relationship between the perceptions of organisational identity and organisational loyalty of health workers. The research is conducted with 276 people working in a public health institution. Descriptive statistical analysis methods are used to evaluate the demographic characteristics, organisational communication, structure, organisational behaviour and organisational loyalty of the employees. In addition, Factor Analysis, Correlation and Regression analysis tests are utilised to test the hypotheses. According to the results of the research, it is found that organisational identity elements create a normative loyalty (r=0.212**, p<0.01) and there is a positive relationship between organisational identity and organisational loyalty (r=0.196**, p<0.01). In addition, it is concluded that employees' perception of organisational identity has a significant effect on organisational loyalty (F (1,118) = 55.182, p<0.001, R² =0.3269). In the light of the results found from the research, some proposals are presented to increase the perception of corporate identity and institutional loyalty.
For this study the approval of ethical committee no 1/9 dated 05.01.2023 was taken from the Ethical Committee, Kastamonu University.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration, Health Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2024 |
Submission Date | June 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 42 |