Journalism's relationship with data continues from ancient times to the present day. Today, especially with the emergence of digitalization-based tools and the existence of automatic systems supported by artificial intelligence, the relationship between journalism and data has gained the opportunity to enter into a closer relationship. At this point, the concept of data journalism started to be discussed in academic circles and found an area of examination. The study had the opportunity to examine how news centers in Turkey evaluated the data through the infographics they prepared. Infographics, which can be considered as an important element in the visual transfer process, differ from each other in many aspects, both in terms of content and structure. In this context, 887 infographics created by Anadolu Agency, TRT Haber and Habertürk samples between October 1 and December 31, 2023, are analyzed using the content analysis method. As a result of the study, it is determined that infographics are created in a static manner regardless of the news medium, language diversity is greater in agency news, and the topics covered in the news have direct impacts on the elements used in the infographic.
Gazeteciliğin veri ile ilişkisi, oldukça eski tarihlerden günümüze kadar süregelmektedir. Günümüzde özellikle dijitalleşme temelli araçların ortaya çıkışı ve yapay zekâyla desteklenen otomatik sistemlerin varlığı ile birlikte gazetecilik ve veri ilişkisi daha yakın ilişki içerisine girme imkânı yakalamıştır. Bu noktada veri gazeteciliği kavramı akademik çevrelerce tartışılmaya başlanmış ve inceleme alanı bulmuştur. Verinin haberde kullanımının somut birer çıktısı olarak görülebilecek infografikler de veri gazeteciliği tartışmalarının bir konusu haline gelmiştir. Bu kapsamda çalışmada Türkiye’de bulunan haber merkezlerinin veriyi ne şekilde değerlendirdikleri, hazırlamış oldukları infografikler üzerinden incelenmiş ve analiz edilmiştir. Görsel aktarım sürecinde önemli bir unsur olarak değerlendirilebilecek olan infografiklerin, hem içerik hem de yapısal anlamda birçok noktada birbirlerinden farklılaşmakta olmasından hareketle, çalışmada söz konusu farklılıkları saptamak amacıyla Anadolu Ajansı, TRT Haber ve Habertürk örneklemlerinin 1 Ekim – 31 Aralık 2023 tarihleri arasında oluşturdukları 887 infografik, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda infografiklerin haberin mecrası fark etmeksizin tümünde statik bir şekilde oluşturulduğu, dil çeşitliliğinin ajans haberlerinde daha fazla olduğu ve haberde ele alınan konuların infografikte kullanılan öğeler üzerinde doğrudan bir etki yarattığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 12, 2024 |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | August 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 43 |